Digitální učební materiál Relaxační techniky Psychohygiena PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. březen 2013 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-9-PSL- 15 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. Vzdělávací oblast Psychologie Téma Psychohygiena Ročník 4. Datum tvorby 18. března 2013 Anotace materiál slouží k zamyšlení nad duševním zdravím Metodický pokyn doporučuje se k výuce v psychologii 2
Relaxační techniky PSYCHOHYGIENA
Osnova Psychohygiena Činnost duševní hygieny Význam psychohygieny Zlatá pravidla psychohygieny Zdraví 21. století Zdravý životní styl a psychohygiena Psychohygiena v sociální skupině Kontrolní otázky Literatura Zdroje
1. Psychohygiena „Hygiena duševní – h. mentální, psychohygiena, obor, kt. se zabývá rozvojem a podporou duš. zdraví, prevencí duš. poruch a nemocí; pomáhá k tomu soubor opatření a postupů, jak těchto cílů dosáhnout; k hlavním patří životospráva, zdravotní výchova, poradenství.“ (Hartl, Hartlová, 2009, str. 199) „Duševní hygienou rozumíme systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy.“ (Míček, 1984 in Křivohlavý 2001, str. 143) „V užším slova smyslu se duševní hygienou rozumí boj proti výskytu duševních nemocí.“ (Křivohlavý, 2001, str. 143)
2. Činnost (cíle) duševní hygieny Činnost je zaměřena na: Adaptaci Sebevýchovu Sebepoznávání Autoregulaci Relaxaci Zrání osobnosti Diagnostiku duševního zdraví
2.a Činnost (cíle) duševní hygieny Adaptace Osobní zvládání problémů Úprava prostředí, kde člověk žije Kritéria duševní normality osobnosti, které formulovala Syřišťová, patří mezi charakteristiky pozitivního duševního zdraví (E. Syřišťová, 1972 in Křivohlavý, 2001, str. 145) Vnímání reality Sebehodnocení Rezistence k zátěži (stresu) Flexibilita Sociální adaptace Tolerance k úzkosti Seberealizace Autonomie Pocit identity, subjektivního uspokojení Integrace osobnosti
2.b Činnost (cíle) duševní hygieny Sebevýchova Libor Míček (in Křivohlavý, 2001) zahrnuje do sebevýchovy: Sebepoznávání (registrace vlastního jednání, sebereflexe, sebepozorování, vedení deníku aj.) Autoregulace činnosti (řízení činnosti vlastní vůlí) Autoregulace myšlení (jde o usměrňování myšlenek a představ) Autoregulace emocí ( pokud se daří, emoce jsou kladné, pokud se nedaří, jde o zvládání negativních emocí, nežádoucí je agrese; lze se odreagovat např. rozhovorem s přítelem, hudbou, sportem, samotou, prací apod.) Autorelaxace
2. c Činnost (cíle) duševní hygieny - Zrání osobnosti Rysy zralé osobnosti podle Maslowa: Sebeakceptace Spontánnost Koncentrace na problém, ne na sebe Opravdový vztah ke skutečnosti Vážení si samoty Autonomie Přátelské vztahy k několika přátelům Nadhled nad vlastní kulturou Ctít etické principy
3. Význam psychohygieny v prevenci somatických a psychických nemocí (viz. Program „Zdraví 21“) v dobré pracovní výkonnosti - vyrovnaný člověk se dokáže dobře koncentrovat na práci i odpočinek ve fungujících sociálních vtazích - člověk, který je duševně zdravý, kladně působí na své okolí v subjektivní spokojenosti - vyrovnaný člověk neprožívá citová vypětí
4. Pravidla psychohygieny Pokud se nepochválím sám, nikdo to za mě neudělá. Každý úspěch si násobím deseti, neúspěch dělím deseti. Počítám raději o pět minut dopředu, aby nebylo pozdě.
5. Zdraví 21. století zlepšení ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva, především snížení úmrtnosti na nemoci oběhové soustavy, nádory, úrazy snížit výskyt závažných onemocnění a faktorů, které je ovlivňují – především závažná rizika životního stylu zavedení účinné prevence nemocí, jejich včasnou a racionální léčbu
6. Zdravý životní styl a psychohygiena Spánek Zdravá strava Odpočinek a regenerace sil Pohyb, tělesná práce, cvičení Hospodaření s časem Odstraňování zlozvyků - (nepřiměřených návyků) v životosprávě, v myšlení, v citech, v morálním chování Funkční sobectví: uchovat se zdravý svým blízkým a nezpůsobit jim stres svým zhroucením, nemocí apod.
7. Psychohygiena v sociální skupině Oblasti, kterým je třeba věnovat pozornost: * atmosféra v sociální skupině * adaptační proces – přivykání na nové prostředí * režim dne – střídání činností, respekt k individuálním a věkovým potřebám, biorytmus * vliv sociální skupiny na jedince – skupinová dynamika a koheze (soudržnost ), konflikty.
Kontrolní otázky 1. K jakým oborům má psychohygiena vztah? 2. Vyjmenujte rysy zralé osobnosti podle Maslowa. 3. V čem spočívá přínos psychohygieny? 4. Jaká jsou zlatá pravidla psychohygieny? 5. Jaké jsou cíle duševní hygieny?
Literatura Hartl, P., Hartlová, H.,: Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2009, 774 s., ISBN 978-80-7367-569-1. Kelnarová, J., Matějková, E., : Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty 4. ročník. Praha: Grada Publishing, 2009, 135 s., ISBN 978-80-247-2831-5. Křivohlavý, J., : Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001, 279 s., ISBN 80-7178-774-4. Matějková, E., : Využití psychomotoriky pro prevenci syndromu vyhoření u pomáhajících profesí. Brno: Masarykova Univerzita, Fakulta sportovních studií, 2013, doktorandská práce.
Zdroje Obrázky: Foto archiv autora Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu