Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Správný režim dne v běžném životě
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Psychohygiena - úvod PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Regenerační přípravky I.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Pedagogika školního sportu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Digitální učební materiál
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Práva a povinnosti členů rodiny
OSOBNOST.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_35
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
PRVOUKA ZIMNÍ SPORTY, BEZPEČNOST
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Návykové látky Alkohol
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Relaxační techniky Psychohygiena PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. březen 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-9-PSL- 15 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. Vzdělávací oblast Psychologie Téma Psychohygiena Ročník 4. Datum tvorby 18. března 2013 Anotace materiál slouží k zamyšlení nad duševním zdravím Metodický pokyn doporučuje se k výuce v psychologii 2

Relaxační techniky PSYCHOHYGIENA

Osnova Psychohygiena Činnost duševní hygieny Význam psychohygieny Zlatá pravidla psychohygieny Zdraví 21. století Zdravý životní styl a psychohygiena Psychohygiena v sociální skupině Kontrolní otázky Literatura Zdroje

1. Psychohygiena „Hygiena duševní – h. mentální, psychohygiena, obor, kt. se zabývá rozvojem a podporou duš. zdraví, prevencí duš. poruch a nemocí; pomáhá k tomu soubor opatření a postupů, jak těchto cílů dosáhnout; k hlavním patří životospráva, zdravotní výchova, poradenství.“ (Hartl, Hartlová, 2009, str. 199)‏ „Duševní hygienou rozumíme systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy.“ (Míček, 1984 in Křivohlavý 2001, str. 143)‏ „V užším slova smyslu se duševní hygienou rozumí boj proti výskytu duševních nemocí.“ (Křivohlavý, 2001, str. 143)‏

2. Činnost (cíle) duševní hygieny Činnost je zaměřena na: Adaptaci Sebevýchovu Sebepoznávání Autoregulaci Relaxaci Zrání osobnosti Diagnostiku duševního zdraví

2.a Činnost (cíle) duševní hygieny Adaptace Osobní zvládání problémů Úprava prostředí, kde člověk žije Kritéria duševní normality osobnosti, které formulovala Syřišťová, patří mezi charakteristiky pozitivního duševního zdraví (E. Syřišťová, 1972 in Křivohlavý, 2001, str. 145)‏ Vnímání reality Sebehodnocení Rezistence k zátěži (stresu)‏ Flexibilita Sociální adaptace Tolerance k úzkosti Seberealizace Autonomie Pocit identity, subjektivního uspokojení Integrace osobnosti

2.b Činnost (cíle) duševní hygieny Sebevýchova Libor Míček (in Křivohlavý, 2001) zahrnuje do sebevýchovy: Sebepoznávání (registrace vlastního jednání, sebereflexe, sebepozorování, vedení deníku aj.)‏ Autoregulace činnosti (řízení činnosti vlastní vůlí)‏ Autoregulace myšlení (jde o usměrňování myšlenek a představ)‏ Autoregulace emocí ( pokud se daří, emoce jsou kladné, pokud se nedaří, jde o zvládání negativních emocí, nežádoucí je agrese; lze se odreagovat např. rozhovorem s přítelem, hudbou, sportem, samotou, prací apod.)‏ Autorelaxace

2. c Činnost (cíle) duševní hygieny - Zrání osobnosti Rysy zralé osobnosti podle Maslowa: Sebeakceptace Spontánnost Koncentrace na problém, ne na sebe Opravdový vztah ke skutečnosti Vážení si samoty Autonomie Přátelské vztahy k několika přátelům Nadhled nad vlastní kulturou Ctít etické principy

3. Význam psychohygieny v prevenci somatických a psychických nemocí (viz. Program „Zdraví 21“) v dobré pracovní výkonnosti - vyrovnaný člověk se dokáže dobře koncentrovat na práci i odpočinek ve fungujících sociálních vtazích - člověk, který je duševně zdravý, kladně působí na své okolí v subjektivní spokojenosti - vyrovnaný člověk neprožívá citová vypětí

4. Pravidla psychohygieny Pokud se nepochválím sám, nikdo to za mě neudělá. Každý úspěch si násobím deseti, neúspěch dělím deseti. Počítám raději o pět minut dopředu, aby nebylo pozdě.

5. Zdraví 21. století zlepšení ukazatelů zdravotního stavu obyvatelstva, především snížení úmrtnosti na nemoci oběhové soustavy, nádory, úrazy snížit výskyt závažných onemocnění a faktorů, které je ovlivňují – především závažná rizika životního stylu zavedení účinné prevence nemocí, jejich včasnou a racionální léčbu

6. Zdravý životní styl a psychohygiena Spánek Zdravá strava Odpočinek a regenerace sil Pohyb, tělesná práce, cvičení Hospodaření s časem Odstraňování zlozvyků - (nepřiměřených návyků) v životosprávě, v myšlení, v citech, v morálním chování Funkční sobectví: uchovat se zdravý svým blízkým a nezpůsobit jim stres svým zhroucením, nemocí apod.

7. Psychohygiena v sociální skupině Oblasti, kterým je třeba věnovat pozornost: * atmosféra v sociální skupině * adaptační proces – přivykání na nové prostředí * režim dne – střídání činností, respekt k individuálním a věkovým potřebám, biorytmus * vliv sociální skupiny na jedince – skupinová dynamika a koheze (soudržnost ), konflikty.

Kontrolní otázky 1. K jakým oborům má psychohygiena vztah? 2. Vyjmenujte rysy zralé osobnosti podle Maslowa. 3. V čem spočívá přínos psychohygieny? 4. Jaká jsou zlatá pravidla psychohygieny? 5. Jaké jsou cíle duševní hygieny?

Literatura Hartl, P., Hartlová, H.,: Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2009, 774 s., ISBN 978-80-7367-569-1. Kelnarová, J., Matějková, E., : Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty 4. ročník. Praha: Grada Publishing, 2009, 135 s., ISBN 978-80-247-2831-5. Křivohlavý, J., : Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001, 279 s., ISBN 80-7178-774-4. Matějková, E., : Využití psychomotoriky pro prevenci syndromu vyhoření u pomáhajících profesí. Brno: Masarykova Univerzita, Fakulta sportovních studií, 2013, doktorandská práce.

Zdroje Obrázky: Foto archiv autora Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu