Chemická termodynamika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Machačný Termochemie 1.
Advertisements

Chemické reakce a teplo
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Chemická termodynamika I
Chemická termodynamika
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Struktura atomového obalu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Cesta přechodu systému z jednoho stavu do druhého 1) Chemická termodynamika - studuje energetickou stránku chemického děje, podmínky k ustanovení.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
FS kombinované Chemické reakce
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Teplo a chemické reakce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
Změny při chemických reakcích
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Reakce alkanů a cykloalkanů.
Chemický děj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Fyzikálně-chemické aspekty procesů v prostředí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Termodynamika Termodynamika studuje fyzikální a chemické děje v systémech (soustavách) z hlediska energie Proč některé reakce produkují teplo (NaOH + H2O)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák vyčíslí správně základní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Chemie anorganických materiálů I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
T ERMOCHEMIE – REAKČNÍ TEPLO, TERMOCHEMICKÉ ZÁKONY RNDr. Marta Najbertová.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
EU peníze středním školám
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Základní pojmy.
Výpočty z chemických rovnic
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Chemická termodynamika Digitální učební materiál Chemická termodynamika Mgr. Blanka Janiczková prosinec 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-6-16-CHE-18 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Blanka Janiczková Vzdělávací oblast Chemie Tematická oblast Obecná a anorganická chemie Téma Chemická termodynamika Ročník 1. Datum tvorby 28.12. 2013 Anotace Materiál tvoří prezentace, která seznamuje žáky s tepelnými změnami probíhajícími při chemických reakcích. Metodický pokyn Doporučuje se použít k výkladu nového učiva a k následnému zopakování a procvičení důležitých pojmů. 2

Je vědní obor, který studuje fyzikální a chemické děje spojené s energetickými změnami.

= část prostoru s jeho hmotnou náplní Typy soustav : Soustava = část prostoru s jeho hmotnou náplní Typy soustav : 1. Otevřená - stěny soustavy umožňují výměnu hmoty a energie s okolím 2. Uzavřená - je možná výměna energie mezi soustavou a okolím ale není možná výměna hmoty 3. Izolovaná - stěny soustavy neumožňují výměnu hmoty ani energie

2. Intenzivní – Jsou nezávislé na velikosti soustavy ( ϱ , t , p ) Veličiny, které popisují aktuální stav soustavy se nazývají stavové veličiny. Jsou závislé pouze na počátečním a koncovém stavu soustavy. Stavové veličiny : Extenzivní – Závisí na velikosti soustavy ( m, V , p) 2. Intenzivní – Jsou nezávislé na velikosti soustavy ( ϱ , t , p )

spotřebovává Studuje tepelné zabarvení chemických reakcí Exotermické – reakce při nichž se teplo uvolňuje. Endotermické – reakce při nichž se teplo spotřebovává

Entalpie H : U reakcí, které probíhají za konstantního tlaku popisuje výměnu tepla s okolím : Entalpie H : extenzivní veličina nemůžeme změřit její absolutní hodnotu měříme pouze její změnu vztaženou na tzv. standardní stav = teplota 298,15 K a tlak 101, 325 kPa

Obsahuje skupenství všech látek. pevné l kapalné g plynné aq vodný roztok Obsahuje reakční teplo - ∆H množství tepla, které soustava během reakce s okolím vymění

Hodnoty reakčního tepla se vztahují k látkovým množstvím látek, které udávají stechiometrické koeficienty. Exotermický děj - ∆H záporná hodnota Endotermický děj - ∆H kladná hodnota

2H2(g) + O2(g) 2H2O(g) ∆H = - 483,6 KJ EXOTERMICKÁ REAKCE CO2 (g) + C (s) 2 CO (g) ∆H = + 110 KJ ENDOTERMICKÁ REAKCE

Termochemický zákon – ( Laplaceův- Lavoisierův ) Reakční teplo přímé a protisměrné reakce je až na znaménko stejné 2H2(g) + O2(g) 2H2O(g) ∆H = -483,6 KJ 2 H2O (g) 2H2(g) +O2(g) ∆H = +483,6 KJ

2. Termochemický zákon ( Hessův) – Výsledné reakční teplo nezávisí na způsobu jejího průběhu , ale pouze na počátečním a konečném stavu. A Z B

MAREČEK, Aleš a Jaroslav HONZA. Chemie pro čtyřletá gymnázia: 1. díl. 3., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 240 s. ISBN 80- 7182-055-51. BANÝR, Jiří. Chemie pro střední školy: obecná, anorganická, organická, analytická, biochemie. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1996, 160 s. ISBN 80-859-3746-8.