Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Průjem Kód VM:VY_52_INOVACE_27 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Prim.MUDr. Jindřich Franta
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Chřipka Kód VM:VY_52_INOVACE_24 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Angína
Ošetřování ženy s CA mammy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 20
Komunitní péče.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nachlazení Kód VM:VY_52_INOVACE_23 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Ošetřovatelská péče o pacienta po strumektomii
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Rýma Kód VM:VY_52_INOVACE_22 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_31_DYCHACI_SOUSTAVA
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 14
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ošetřovatelská péče o nem. s infekční hepatitis
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Péče o nemocného s appendicitis
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 11
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 10
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Ošetřovatelská péče o nemocné na ORL - otorinolaryngologie
Ošetřovatelská péče o nemocného po nefrektomii
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
VY_32_INOVACE_24_ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍCH CEST_P_HORKÁ.
Zvláštnosti ošetřovatelské péče u seniorů Mgr. Dana Vaňková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_PRVOUKA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE U NEMOCNÝCH CHOPN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
ORL. Otorinolaryngologie, zkráceně ORL chirurgický lékařský obor, který se specializuje na diagnózu a léčbu chorob ušních, nosních a krčních. Vedle toho.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Zbytnělá nosohltanová mandle Mgr. Dana Hauserová říjen 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-2-4-OSE-20 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Dana Hauserová Vzdělávací oblast Ošetřovatelství Tematická oblast Ošetřovatelská péče u nemocných na ORL oddělení Téma Ošetřovatelská péče u nemocného se zbytnělou nosohltanovou mandlí Ročník 4. Datum tvorby 28. října 2013 Anotace materiál slouží k výuce a upevnění znalostí Metodický pokyn doporučuje se jako výklad učiva v jedné až dvou vyučovacích hodinách

Cíl definuje klinickou charakteristiku a ošetřovatelskou problematiku zná příčiny, příznaky, vyš. metody a léčbu daného onemocnění dovede určit potencionální potřeby nemocných a stanoví ošetřovatelské intervence

Osnova Anatomie – opakování Charakteristika onemocnění Příčiny onemocnění Příznaky onemocnění Vyšetřovací metody Léčba Ošetřovatelský plán, realizace

obrázek č.1- nosní dutina 1. Anatomie - opakování obrázek č.1- nosní dutina

obrázek č.2 – nosohltanová mandle

2. Charakteristika onemocnění onemocnění typické pro dětský věk vzniká zbytnění (hyperplazie) nosohltanové mandle nosní dýchání je zhoršené

3. Příčiny onemocnění opakované časté infekce (rýma, zánět) porucha obranyschopnosti endokrinní faktory

4. Příznaky onemocnění snížená průchodnost nosu – dýchání pusou, pocit plného nosu, chrápání, časté buzení v noci, huhňavost typický výraz tváře – facies adenoidea může dojít k patologickému vývoji hrudníku tvrdé patro v dutině ústní je deformováno – „gotické patro“

pocit „plného nosu“ neprospěch ve škole – špatný spánek, velká únava, časté absence z důvodu nemoci, nepozornost, špatně slyší – nedoslýchá (ústí Eustachovy trubice je utlačeno zbytnělou mandlí)

5. Vyšetřovací metody anamnéza fyzikální vyšetření rinoskopie – přední a zadní lze provést dle stavu další vyšetřovací metody – např. audiometrii

6. Léčba konzervativní chirurgická

Konzervativní léčba vhodná strava – vitamíny pohybová aktivita pobyt na horách, u moře – vhodné klimatické podmínky včasná a dostatečná léčba infekcí horních cest dýchacích

obrázek č.3 - Umístění odstraňované adenoidní vegetace Chirurgická léčba Adenotomie obrázek č.3 - Umístění odstraňované adenoidní vegetace

Předoperační příprava: příjem na standardní oddělení ORL, hospitalizace dítěte je vhodná s matkou výkon se provádí převážně v celkové anestezii příprava k operaci – dlouhodobá, krátkodobá, bezprostřední nutno pečlivě vyšetřit koagulace – velmi vysoké riziko krvácení po operačním výkonu výkon nelze provést při horečkách, v době očkování proti obrně, při poruchách krvácivosti

Pooperační péče: zásady jako po operaci v celkové anestezii monitorace krvácení, FF, polykání, pooperační nevolnosti, volnosti dýchacích cest, bolesti (analgetika dle ordinace lékaře) po odeznění anestezie – podávat chladné nápoje, klid na lůžku, další pooperační dny bez větší tělesné námahy, ke koupání a sprchování nepoužívat horkou vodu délka hospitalizace – nejsou-li komplikace - druhý den propuštění do domácího prostředí

7. Ošetřovatelský plán, realizace poloha - zvýšená poloha po operaci, mobilizace v den operace monitorace - FF, operační ránu (nosní dírky), bolest, průchodnost dýchacích cest, epistaxi hygienická péče - dle soběstačnosti výživa - lačnění před operací, po výkonu spíše kašovitá strava (nekousat), tekutiny po lžičkách

vyprazdňování - běžné pooperační zásady, prevence zácpy spánek - sleduj průchodnost dýchacích cest během spánku psychosociální potřeby - dostatek informací, u dětí kontakt s blízkou osobou domácí péče - edukace o užívání léků, o zvlhčování vzduchu, omezení pohybu hlavou, předklánění, zvedání těžkých věcí

Literatura a zdroje SLEZÁKOVÁ L. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty IV., Dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada Publishing, 2008. s.224. ISBN 978-80-247-2506-2. JUŘENÍKOVÁ, P., HŮSKOVÁ, J., PETROVÁ, V. Ošetřovatelství – učební text pro IV. ročník SZŠ 1. část – psychologie nemocného před a po operaci, ORL, oční, práce sestry v terénu, onkologie. 1. vyd. Uherské Hradiště: Středisko služeb školám, 2000. 154 s. ISBN neuvedeno.

obrázek č.1 – nosní dutina ARCADIAN. Nosní dutina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 15. února 2007. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013- 10-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illu01_head_neck.jpg obrázek č.2 – vegetationes adenoideae PEARSON SCOTT FORESMAN. Adenoidní vegetace.png. In: WikiSkripta [online]. 2008 [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Adenoidn%C3%AD_vegetac e.png obrázek č.3 - Adenotomie: Umístění odstraňované adenoidní vegetace Gray994-adenoid.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray994-adenoid.png

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.