Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Individuálně, ale společně a jinak
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WORD Číslování stránek
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Věcné učení Ochrana přírody
Jak nám roste krokus vnímání.
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
IKT Českosaské Švýcarsko
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
WORD Tabulky - ohraničení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Práva a povinnosti členů rodiny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Centra kolegiální podpory
Věcné učení První pomoc
Návykové látky Alkohol
Střední škola obchodně technická s. r. o.
IKT Nebezpečí na internetu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Květen 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -20 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Rodina a výchovné působení na dítě Ročník 2 Datum tvorby 20. 5. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou výchovného působení rodiny na dítě s SPU. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Speciální pedagogika RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ 3

RODINA „Rodina je malá společenská skupina složená ze dvou dospělých opačného pohlaví a jejich potomků. Členové rodiny jsou navzájem spjati řadou vztahů“ (Matějíček 1968 In Bartoňová 2005 s. 44). 4

FUNKCE RODINY Výchovná Citová Ekonomicko-zabezpečovací Biologicko-reprodukční „Rodina by měla zajišťovat nejen základní biologické a tělesné potřeby, ale i pečovat o celkový rozvoj dítěte, po stránce tělesné, duševní, citové, intelektuální i morální“ (Bartoňová, 2005 s. 50). 5

VÝCHOVA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ RODINY VNĚJŠÍ PODMÍNKY Sociální, přírodní okolnosti, ve kterých probíhá výchova. Životní prostředí Faktory politické, ekonomické, vědecké, kulturní, duchovní aj. VNITŘNÍ PODMÍNKY Vrozené a získané vlastnosti Individuální zvláštnosti Získané zkušenosti (Bartoňová, 2005) 6

VÝCHOVA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ RODINY NEVHODNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Výchova zavrhující Výchova rozmazlující Perfekcionistická výchova Výchova úzkostná Autoritářská výchova VHODNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Demokratický přístup 7

POSTAVENÍ DÍTĚTE S SPU V RODINĚ Rodina při zjištění, že jejích dítě má SPU, prochází fázemi: Šok Popření Smutek, zlost Stádium rovnováhy Stádium reorganizace Jednotlivá stádia mohou trvat různě dlouho, mohou se překrývat a ne každý rodič je schopen dojít do stádia reorganizace. 8

VHODNÝ VÝCHOVNÝ STYL Jako vhodný výchovný styl pro děti s poruchami učení je velmi důležitý demokratický přístup, prostředí bez stresu a nátlaku. (Bartoňová, 2005) 9

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DÍTĚ BĚHEM JEHO VÝVOJE Novorozenecké období – kontakt s matkou, pocit lásky a bezpečí, rooming-in, bonding. Období batolete – nekonfliktní přístup rodiny v tzv. „období vzdoru“ Předškolní období – vytvářejí se prosociální vlastnosti, probíhá napodobování chování rodičů 10

ZÁSADY PŘI PRÁCI S DÍTĚTEM S SPU Pracovat s dítětem po menších celcích. Povzbuzovat a přiměřeně chválit. Snažit se zabránit neúspěchu a tím předcházet pocitům méněcennosti. Nechat dítěti prostor pro pohyb a spontánní hru. Zvolit vhodnou školu a následně i zaměstnání. 11

PROBLEMATIKA KOMUNIKACE MEZI DÍTĚTEM, RODINOU A ŠKOLOU „Institucionální výchova přispívá k osamostatnění dítěte, osvojení si základních návyků, učí dítě respektovat druhého, přijmout normy a pravidla chování“ (Bartoňová, 2005 s. 57) Instituce (škola) hrají klíčovou roli v sociální interakci každého jedince. Proto je důležitá vzájemná komunikace mezi dítětem, rodinou a školou. Škola respektuje rodiče a jejich výchovné působení a naopak. 12

POSTOJE UČITELŮ A SPOLUŽÁKŮ Postoj učitele: vlivem nerovnoměrných výsledků žáků s SPU může docházet k názoru, že dítě je líné. „Kdyby více chtěl, mohl by to zvládnout“. Učitel musí dítěti nabídnout klidné a nerušené místo na učení, zavést systém hodnocení na povzbuzení žáka k učivu. Postoje spolužáků: časté nepochopení „výhod“, které žáci s SPU mají při vyučovacím procesu. Je nutné spolužákům vysvětlit proč to tak je a že se nejedná o úlevy. (Bartoňová, 2005) 13

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou funkce rodiny? Jakými fázemi prochází rodina po zjištění, že budou mít dítě s postižením či znevýhodněním? Popište vnitřní podmínky výchovného působení rodiny. Proč je důležitá dobrá komunikace mezi dítětem, rodinou a školou? 14

LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 15

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz 16