Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Advertisements

Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Optické vlastnosti oka
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Oko jako optická soustava, optické přístroje
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
OPTICKÉ KLAMY.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektu: Škola a sport
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Co je kognitivní psychologie?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_20_ Fotografický přístroj a filmová kamera.
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – nížiny
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Lidské oko Optické čočky Název školy
Zrak a optické klamy.
Co je kognitivní psychologie?
Název projektu: Škola a sport
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
F-Pn-P068-Mikroskop PAPRSKOVÁ OPTIKA 9. MIKROSKOP.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Zrakové klamy Mgr. Simona Valošková leden 2014 1

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-4-12-BIO-19 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Simona Valošková Vzdělávací oblast Biologie Tematická oblast Biologie člověka Téma Zrakové klamy Ročník 3. Datum tvorby leden 2014 Anotace Prezentace slouží k výkladu učiva. Metodický pokyn Doporučuji použít k vysvětlení a názorné výuce. 2

Zrakový klam = nesouhlas zrakového vjemu a pozorované skutečnosti Na vzniku zrakových klamů se podílí: anatomická a funkční stavba oka psychologické pochody v mozkové kůře

Vznik zrakového vjemu 380 až 760 nm Sítnice (detekce) Optická soustava oka (optické zobrazení) rohovky čočka komorová voda sklivec Mozek (zpracování, vznik vjemu) zrakové centrum – týlní lalok na vzniku výsledného vjemu se podílí celý mozek Sítnice (detekce) tyčinky – čb noční vidění čípky – barevné denní vidění

slepá skvrna žlutá skvrna

Dělení zrakových klamů Fyziologické klamy založené na fyziologických jevech - iradiaci, kontrastu a následných obrazech Geometrické klamy založené na zkresleném vnímání geometrických vlastností obrazců Perspektivní klamy založené na zkušenosti s perspektivou (vzdálenější objekty se jeví menší) Psychologické klamy vznikající při pozorování rovinných předloh, které mají představovat průmět trojrozměrného prostoru a kterým tuto prostorovou povahu vědomě či mimovolně přisuzujeme

Fyziologické klamy Iradiace – zdánlivé zvětšení světlé plochy na tmavém pozadí Vysvětlení: při podráždění (osvětlení) světlocitlivé buňky dochází k částečnému přenosu vzruchu i na sousední (byť neosvětlené) světlocitlivé buňky.

Fyziologické - Hermannův efekt V průsečících, na které nefixujeme, jsou vnímány tmavé skvrny. Je způsoben vlivem kontrastu, iradiace a bezděčných očních pohybů.

Geometrické klamy Změny tvaru, zakřivení

Geometrické klamy

Geometrické klamy

Perspektivní klamy

Perspektivní klamy

Perspektivní klamy

Psychologické klamy

Psychologické klamy

Psychologické klamy

Zdroje: Fundus photograph-normal retina EDA06.JPG. In: Wikimedia Commons [online]. 2006 [cit. 2014-01-11]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fundus_photograph-normal_retina_EDA06.JPG Autor neznámý. PSM V01 D479 Object of sight.jpg. In: Wikimedia Commons [online]. 1872-2006 [cit. 2014-01-11]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PSM_V01_D479_Object_of_sight.jpg Hermann Grid.gif. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-01-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HermannGrid.gif Reichl Jaroslav, Všetička Martin. Optické klamy. In: . Encyklopedie fyziky [online]. 2006-2014 [cit. 2014-01-11]. Dostupné z: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/492-opticke-klamy MAGDA VLACHOVÁ, JINDŘICH KÁŽA. Optické klamy. In: Techmania: edutorium [online]. 2008 [cit. 2014-01-11]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://techmania.cz/edutorium/clanky.php?key=1421&nazev=opticke_klamy Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.