Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Fyzikální vlastnosti vlasu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace a interakce
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Práva a povinnosti členů rodiny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Návykové látky Alkohol
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Psychologický přístup k menšinám VIETNAMCI PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. březen 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-9-PSL- 11 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. Vzdělávací oblast Psychologie Téma Vietnamci Ročník 4. Datum tvorby 4. března 2013 Anotace materiál slouží k výuce v psychologii Metodický pokyn doporučuje se pro pochopení komunikace s vietnamci

Psychologický přístup k menšinám Vietnamci Obr.1

Osnova Informace o Vietnamu Rodina Společenské chování Vzdělání Zdraví – ošetřovatelská problematika Náboženství Zásady komunikace Kontrolní otázky Literatura Zdroje Obr. 2

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 1. Informace o Vietnamu Vietnam – jihovýchodní Asie, hlavní město je Hanoj úřední jazyk –vietnamština s dialekty Bac, Nam, Hue další jazyk k dorozumívání –francouzština a čínština války a lidská utrpení jsou charakteristické pro Vietnam hrdost na svoji statečnost je rysem pro vietnamce

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 2. Rodina struktura rodiny je patriarchální, rysem komunity je uzavřenost, rozhoduje otec nebo prvorozený syn, manželka je podřízená prvorozený syn zdědí majetek muž musí vydržet fyzickou i psychickou zátěž ve výchově dětí se klade důraz na slušnost, poctivost, samostatnost děti jsou vedeni k uctívání předků

Psychologický přístup k menšinám 3.a Společenské chování děti jsou vedeni k tomu, aby nezatěžovaly svými problémy okolí není slušné dávat najevo lidem, že se mýlí upozornit druhého na nedostatky veřejně je neslušné pro milence je líbání na veřejnosti nepřípustné smrkat na veřejnosti je neslušné zdraví se nejdříve muž, pak žena Obr. 3

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 3.b Společenské chování Obr. 4 děti jsou vedeny k tomu, aby se usmívaly stolování je pro ně významné, komunikují při něm o obchodu, vzdělávání dětí, o domácnosti mlaskání, říhání u jídla je pochvalou pro hostitele na stole nechávají vždy trochu jídla, je to projev sytosti jí pomalu, pouze teplá jídla, polévku na závěr pro doplnění tekutin pijí i teplé nápoje - čaje i vodu pokojové teploty hlavní jídla jsou ryby , rýže, ovoce, zelenina, minimálně mléčné výrobky (věří, že laktóza nemusí být tolerována, z čehož jsou střevní potíže)

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 4. Vzdělání vzdělání je pro vietnamce významnou hodnotou často utratí rodina za vzdělání alespoň jednoho člena rodiny všechny své prostředky ke studiu přistupují velmi zodpovědně během studia dosahují velmi dobrých výsledků, často patří mezi premianty

Psychologický přístup k menšinám 5 Psychologický přístup k menšinám 5.a Zdraví – ošetřovatelská problematika příčinou nemoci je narušení síly jing a jang, které ovlivňují jejich zdraví, rovnováhu a harmonii při sdělení léčby, mohou kývnou na souhlas, ale nemusí rozumět a souhlasit závažný stav nemocného se nesděluje bez konzultace s hlavou rodiny stud, hlavně žen, je třeba brát na vědomí hygienickou péči si provádí raději sami, nebo ji chtějí od člena rodiny

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 5 Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 5.b Zdraví – ošetřovatelská problematika léky při bolestech nechtějí, mají strach z návyku zvracení, průjem, zácpu ohlásí sestře až je situace problematická při porodu ženy trpí, nenaříkají, upřednostňují vaginální porod před císařským, otec je rád u porodu preventivní prohlídky vyhledávají, až jim to lékař, sestra zdůrazní z lékaře mají respekt, vždy k němu přijdou včas, zato na společenské akce chodí pozdě

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 6. Náboženství vyznávají budhizmus jsou i katolíci – až 10% populace asi 200 000 obyvatel jsou protestanti islám vyznává přibližně 0,5 % populace vyznávají i hinduizmus

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci 7. Zásady komunikace K vietnamcům je třeba chovat se evalvačně, oni sami ctí slušné chování hovořme klidně, srozumitelně při rozhovoru opětujme úsměv je třeba sledovat, zda nám rozumí, jinak je nutno přizvat tlumočníka Buďmě empatičtí

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci Kontrolní otázky Patří mezi hlavní jídla vietnamce mléčné výrobky? Chodí včas a dobrovolně na preventivní prohlídky vietnamci? Může být u porodu vietnamské ženy otec? Jaká je struktura vietnamské rodiny? Snášejí vietnamci hospitalizaci?

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci Literatura Hartl, P., Hartlová, H.,:Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010, 800 s., ISBN 978-80-7367-686-5. Kelnarová, J., Matějková, E., : Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty 4. ročník. Praha: Grada Publishing, 2009, 135 s., ISBN 978-80-247-2831-5. ŠPIRUDOVÁ, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství 2. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 248 s. ISBN 80-247-1213-X. IVANOVÁ, Kateřina, Lenka ŠPIRUDOVÁ a Jana KUTNOHORSKÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 248 s. ISBN 80-247-1212-1. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Psychologický přístup k menšinám - Vietnamci Zdroje Obr. 1: SCHOCH, Thomas. Children in Middle Vietnam.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-06]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Children_in_Middle_Vietnam.jpg Obr. 2: ZAC. Vietnamese woman.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-06]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vietnamese_woman.jpg Obr. 3: A Vietnamese young lady in ao dai.jpg. In: Wikimedia Commons [online]. 2008 [cit. 2013-03- 06]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Vietnamese_young_lady_in_ao_dai.jpg Obr. 4:Vietnamese Pho Beef Noodles 2007.jpg. In: Wikimedia commons [online]. 2007 [cit. 2013-03- 06]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vietnamese_Pho_Beef_Noodles_2007.jpg