Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Advertisements

Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2012/2013 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Základy speciální pedagogiky
 a) kompenzační ◦ kompenzují zrakový handicap a jsou rozděleny do několika skupin podle účelu, ke kterému slouží.  b) rehabilitační ◦ umožňující zvětšení.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Instituce v drogové oblasti p
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
Integrativní speciální pedagogika
Didaktika učiva biologie člověka
Speciální pedagogika (podzim 2016)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Pedie Co mají společné?.
Didaktika učiva biologie člověka
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Chemická termodynamika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Oftalmopedie ETIOLOGIE ZRAKOVÝCH VAD Mgr. Eva Matějková, Ph.D. říjen 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE -2 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Etiologie zrakových vad Ročník 3 Datum tvorby 1. 10. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou příčin vzniku zrakových vad. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

ETIOLOIGIE ZRAKOVÝCH VAD Speciální pedagogika ETIOLOIGIE ZRAKOVÝCH VAD

„Zrakově postižení lidé tvoří heterogenní skupinu, porucha jejich zrakových funkcí může být různě závažná, kvalitativně odlišná, může vzniknout v různém období a je spojená s rozdílným rizikem vzniku kombinovaného postižení“ (Vágnerová 2004, s. 195).

PŘÍČINY VZNIKU Prenatální Perinatální Postnatální

PRENATÁLNÍ PŘÍČINY Dědičnost Exogenní činitelé (teratogeny) – činitelé, kteří mohou způsobit narušení vývoje orgánů nebo poruchu jeho funkce. Mechanické vlivy Fyzikální vlivy Chemické vlivy Onemocnění zarděnkami (Vítková et al, 2004).

PERINATÁLNÍ PŘÍČINY Hypoxie – má vliv na nervový systém, oběhový systém a Asfyxie - je stav ztížené výměny krevních plynů přes placentu během porodu. Dochází k nedostatku kyslíku ve tkáních plodu.

POSTNATÁLNÍ PŘÍČINY Úrazy oka – poranění chemickými látkami, perforační poranění aj. Zvýšená koncentrace kyslíku v inkubátoru ROP (retinopatie nedonošených) (Vítková et al, 2004).

LÉČBA A PÉČE O ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ „Veškeré terapeutické metody slouží k co nejefektivnější kompenzaci chybějících zrakových funkcí a k podpoře přijatelného rozvoje, resp. uplatnění takto postižených lidí, ale i posílení jejich sebevědomí a sebeúcty“ (Vágnerová, 2008, s. 207).

LÉČBA A PÉČE O ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ Léčba a péče o zrakově postižené se skládá z: Léčby základního onemocnění, volby kompenzačních pomůcek. Práce s rodinou Speciálně pedagogické péče Sociometrie

KOMPENZAČNÍ POMŮCKY Optické pomůcky Optoelektronické pomůcky Pomůcky na bázi PC Speciální hardware Speciální software Ostatní pomůcky pomůcky usnadňující orientaci a samostatný pohyb (bílé hole, akustické systémy pro snadnou orientaci) časoměrné pomůcky, indikátory a měřící přístroje s hlasovým výstupem pomůcky umožňující zápis nebo záznam informací (Pichtovy psací stroje, magnetofony a diktafony, ...)

KONTROLNÍ OTÁZKY Co patří k prenatálním příčinám zrakového postižení? Co patří k perinatálním příčinám zrakového postižení? Co patří k postnatálním příčinám zrakového postižení? Jaké jsou kompenzační pomůcky pro zrakově postižené?

LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. přeprac. rozš. vyd. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80- 7178-802-3. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz