Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_415_Skype AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Specifické poruchy školních dovedností
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základy speciální pedagogiky
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
NOTA PŮLOVÁ.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Seminář ke speciální pedagogice 1
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Domácí mazlíčci VY_32_INOVACE_06_03
Přehled zahraničních dětských spisovatelů a jejich díla
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
NOTA OSMINOVÁ.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Název školy: Základní škola T. G
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Duben 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE-14 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Lehká mozková dysfunkce Ročník 1 Datum tvorby 15.4. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou lehké mozkové dysfunkce. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE Speciální pedagogika LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ - SPU „Specifické poruchy učení postihují oblast i výkonnosti, které jsou ve velkém případě výstupní branou celého vzdělávacího, intelektuálního procesu“ (Bartoňová, 2005 s. 6). Patří sem: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspinxie, dyspraxie.

DĚLENÍ SPU DLE MKN-10 F DUŠEVNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ F 80 Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka F 81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností F 81.0 Specifická porucha čtení F 81.1 Specifická porucha psaní F 81.2 Specifická porucha počítání F 81.3 Smíšená porucha školních dovedností F 81.8 Jiné vývojové poruchy školních dovedností

VYMEZENÍ PROBLEMATIKY LMD LMD označuje velkou skupinu poruch CNS, které se projevují hyperaktivitou/hypoaktivitou, nesoustředěností, impulzivitou, změnami nálad aj. LDE - Lehká dětská encefalopatie DNES SE POUŽÍVÁ OZNAČENÍ: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Dysorder (porucha pozornosti s hyperaktivitou) ADD – Attention Deficit Dysorder (porucha pozornosti bez hyperaktivity)

LMD „Základem LMD je oslabení schopností a vlastností řady psychických funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování v širokém slova smyslu“ Bývá diagnostikována v předškolním odbobí, kdy se začínají objevovat známky typické pro poruchy učení a chování. (Pipeková et al, 2006, s. 173)

ZAŘAZENÍ LMD DLE MKN-10 Hyperkinetické poruchy (F90) F90.0 Porucha aktivity a pozornosti F90.1 Hyperkinetická porucha chování F90.8 Jiné hyperkinetické poruchy F90.9 Hyperkinetická porucha NS

ETIOLOGIE Genetické dispozice (až 80%) Prenatální vlivy (kouření, alkohol aj.) Perinatální vlivy (popororodní poranění mozku). Prožité trauma Nevhodná strava

ADD – poruchy pozornosti Projevuje se poruchou pozornosti A soustředění. Dítě s ADD nedokáže vypracovávat delší úkoly. Ve třídě není takové dítě na první pohled nápadné, protože se u něj nevyskytuje hyperaktivita. Může se setkat s nepochopením ze strany učitele: „Vždyť jsi chytrý, tak proč děláš takové nesmyslné chyby s nepozornosti?“. Obr.1

ADHD – poruchy pozornosti s hyperaktivitou Patří mezi neurovývojové poruchy. Projevuje se nadměrnou impulzivitou , hyperaktivitou a neschopností se soustředit. Až 50 % dětí s má specifické poruchy učení. Obr. 2

PŘÍSTUP K DĚTEM S ADHD A ADD Zadávat jednoduché a zvládnutelné úkoly. Dodržovat pravidelný harmonogram dne. Častěji střídat úkoly. Zařazovat krátké odpočinky mezi učením (protažení během čtení, dřep s výskokem aj.) Nabízet zajímavé a poutavé učebnice a pomůcky. Spolupracovat s odporníky.

LITERTURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: WILSON, Pamala. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2013-04-14]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Studying1.jpg Obr.II: A child not paying attention in class.: Wikimedia Commons. [online]. 2011 [cit. 2013-03-15]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adhd-facts1.jpg

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz