Digitální učební materiál Specifické poruchy učení a chování LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Duben 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE-14 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Lehká mozková dysfunkce Ročník 1 Datum tvorby 15.4. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou lehké mozkové dysfunkce. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE Speciální pedagogika LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ - SPU „Specifické poruchy učení postihují oblast i výkonnosti, které jsou ve velkém případě výstupní branou celého vzdělávacího, intelektuálního procesu“ (Bartoňová, 2005 s. 6). Patří sem: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspinxie, dyspraxie.
DĚLENÍ SPU DLE MKN-10 F DUŠEVNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ F 80 Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka F 81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností F 81.0 Specifická porucha čtení F 81.1 Specifická porucha psaní F 81.2 Specifická porucha počítání F 81.3 Smíšená porucha školních dovedností F 81.8 Jiné vývojové poruchy školních dovedností
VYMEZENÍ PROBLEMATIKY LMD LMD označuje velkou skupinu poruch CNS, které se projevují hyperaktivitou/hypoaktivitou, nesoustředěností, impulzivitou, změnami nálad aj. LDE - Lehká dětská encefalopatie DNES SE POUŽÍVÁ OZNAČENÍ: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Dysorder (porucha pozornosti s hyperaktivitou) ADD – Attention Deficit Dysorder (porucha pozornosti bez hyperaktivity)
LMD „Základem LMD je oslabení schopností a vlastností řady psychických funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování v širokém slova smyslu“ Bývá diagnostikována v předškolním odbobí, kdy se začínají objevovat známky typické pro poruchy učení a chování. (Pipeková et al, 2006, s. 173)
ZAŘAZENÍ LMD DLE MKN-10 Hyperkinetické poruchy (F90) F90.0 Porucha aktivity a pozornosti F90.1 Hyperkinetická porucha chování F90.8 Jiné hyperkinetické poruchy F90.9 Hyperkinetická porucha NS
ETIOLOGIE Genetické dispozice (až 80%) Prenatální vlivy (kouření, alkohol aj.) Perinatální vlivy (popororodní poranění mozku). Prožité trauma Nevhodná strava
ADD – poruchy pozornosti Projevuje se poruchou pozornosti A soustředění. Dítě s ADD nedokáže vypracovávat delší úkoly. Ve třídě není takové dítě na první pohled nápadné, protože se u něj nevyskytuje hyperaktivita. Může se setkat s nepochopením ze strany učitele: „Vždyť jsi chytrý, tak proč děláš takové nesmyslné chyby s nepozornosti?“. Obr.1
ADHD – poruchy pozornosti s hyperaktivitou Patří mezi neurovývojové poruchy. Projevuje se nadměrnou impulzivitou , hyperaktivitou a neschopností se soustředit. Až 50 % dětí s má specifické poruchy učení. Obr. 2
PŘÍSTUP K DĚTEM S ADHD A ADD Zadávat jednoduché a zvládnutelné úkoly. Dodržovat pravidelný harmonogram dne. Častěji střídat úkoly. Zařazovat krátké odpočinky mezi učením (protažení během čtení, dřep s výskokem aj.) Nabízet zajímavé a poutavé učebnice a pomůcky. Spolupracovat s odporníky.
LITERTURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3 PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
INTERNETOVÉ ZDROJE Obr. I: WILSON, Pamala. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2013-04-14]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Studying1.jpg Obr.II: A child not paying attention in class.: Wikimedia Commons. [online]. 2011 [cit. 2013-03-15]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adhd-facts1.jpg
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz