Bariéry elektronické komunikace občanů s úřady Vybrané výsledky výzkumu: „Sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Březen 2004 / Pavel Šimoník / STEM/MARK, a.s.
Pět pohledů na elektronickou komunikaci občanů s úřady Předpoklady pro elektronickou komunikaci s úřady Musí existovat zájem občanů komunikovat s úřady Občané musí mít přístup k prostředkům elektronické komunikace Občané musí umět používat elektronické prostředky (zejména internet) v komunikaci s úřady Úřady musí být připraveny elektronicky komunikovat s občany Stát musí vytvořit podmínky pro elektronickou komunikaci s úřady (elektronický podpis, legislativa)
Mají občané zájem komunikovat s úřady? Zajímá se o informace, sama je vyhledává, je dobře informovaná Zajímá se o informace, sama je vyhledává, je málo informovaná Nezajímá se o informace nevyhledává je, považuje se za dobře informovanou Nezajímá se o informace, nevyhledává je, je nein-formovaná
Mají občané přístup k elektronické komunikaci?
Proč občané nevyužívají veřejný internet?
Jsou úřady připraveny elektronicky komunikovat s občany?
Jsou vytvořeny podmínky pro elektronickou komunikaci občanů s úřady?
Bariéry plošné elektronické komunikace s úřady Musí existovat zájem občanů komunikovat s úřady Pasivita občanů v letech 2000-2003 výrazně narůstá Občané musí mít přístup k prostředkům elektronické komunikace Přístup občanů k internetu od roku 2002 kulminuje Občané musí umět používat elektronické prostředky (zejména internet) v komunikaci s úřady Více než 2/3 občanů starších 45 let nedisponují základními počítačovými dovednostmi Úřady musí být připraveny elektronicky komunikovat s občany Méně než ½ obecních/městských úřadů nabízí na internetové stránce přístup k povinně zveřejňovaným informacím Stát musí vytvořit podmínky pro elektronickou komunikaci s úřady (elektronický podpis, legislativa) Možnost komunikovat s úřady elektronicky by využila čtvrtina občanů, více než 1/2 občanů neví co je elektronický podpis
Realizátor výzkumu STEM/MARK, a.s. Na Hrázi 17/176 180 00 Praha 8 tel: +420 225 986 811 fax: +420 225 986 860 www.stemmark.cz Pavel Šimoník Client Service Director simonik@stemmark.cz Reprezentativní výzkum populace ČR byl realizován v rámci projektu MV ČR – Odboru informatizace veřejné správy „Analýza a průzkum, sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Termín: Prosinec 2003 Vzorek: 2 599 respondentů 4. vlna výzkumu od r. 2000