11. Vlastnosti funkcí – extrémy funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Procvičování vlastnosti kvadratické funkce. Určete vlastnosti funkcí z minulého procvičování.
Advertisements

9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_31 Název materiáluExtrémy.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Funkce sinus a kosinus Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_118.MAT.02 Mocninné funkce.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Další operace s vektory
VY_32_INOVACE_
Rozcvička Urči typ funkce:
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Obecná rovnice přímky - procvičování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Křížovky s VS po S II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika Operace s vektory
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rovnice s absolutní hodnotou I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
FUNKCE 4. Graf funkce - úvod
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Transkript prezentace:

11. Vlastnosti funkcí – extrémy funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z http://www.oazmoodle.cz/moodle/. Provozuje OA a SZeŠ Bruntál.

Pro zdola, popř. shora omezené funkce f na množině M  D (f) se zavádějí pojmy extrémy funkce f na množině M  D (f), tedy : nejnižší a nejvyšší hodnoty funkce na daném intervalu.

Je funkce omezená? V kladném případě nalezněte extrém funkce.

Je funkce omezená? V kladném případě nalezněte extrém funkce.

Def: Nechť f je daná funkce, M  D (f), a  M, b  M. říkáme, že funkce f má v bodě a minimum (nejmenší hodnotu) na množině M   x  M je f (x)  f (a); speciálně: a je ostré minimum na M   x  M je f (x) > f (a); Píšeme:

říkáme, že funkce f má v bodě b maximum (nejvyšší hodnotu) na množině M  x  M je f (x)  f (b); speciálně: b je ostré maximum na M   x  M je f (x) < f (b); Píšeme:

Určete extrémy funkcí, x  R: f: y = 3x + 4 g: y =  4x2  1 h: y = |x  3|+ 1

Určete extrémy funkcí, x  R : f: y = 3x + 4 Řešení: funkce je lineární, není zdola ani shora omezená, tedy nemá žádný extrém.

Určete extrémy funkcí, x  R : b) g: y =  4x2  1

Určete extrémy funkcí, x  R : b) g: y =  4x2  1 Řešení: jedná se o kvadratickou funkci, grafem je parabola, extrém funkce je y-ová souřadnice vrcholu paraboly, jelikož a < 0, jde o maximum:

Určete extrémy funkcí, x  R : b) g: y =  4x2  1

Určete extrémy funkcí, x  R : c) h: y = |x  3| + 1

Určete extrémy funkcí, x  R : c) h: y = |x  3| + 1 Řešení: jde o lineární funkci s absolutní hodnotou, před absolutní hodnotou je kladné znaménko, půjde tedy o minimum. Nejdříve určíme nulový bod a poté hodnotu funkce v tomto bodě.

Určete extrémy funkcí, x  R: c) h: y = |x  3| + 1 Řešení: jde o lineární funkci s absolutní hodnotou, před absolutní hodnotou je kladné znaménko, půjde tedy o minimum. Nejdříve určíme nulový bod a poté hodnotu funkce v tomto bodě.

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Šablona číslo: III/2/1/MAT/51 Předmět: Matematika Anotace: Prezentace je zaměřena na určení extrému funkce Autor: Mgr. Jitka Kusendová Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák určí extrémy funkce Klíčová slova: extrém funkce, minimum, maximum Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: střední odborná škola Typická věková skupina: 16 – 18 let Celková velikost: 649 kB