PaedDr. Dagmar Kuzníková Základní škola a Mateřská škola Kralupy nad Vltavou, Třebízského 523, okres Mělník PaedDr. Dagmar Kuzníková
Charakteristika školy Postavena v roce 1951 Nejmodernější škola v republice s aulou a rozsáhlou zahradou a školním hřištěm
Charakteristika školy Úplná základní škola, 267 žáků + 28 dětí MŠ Součásti školy: MŠ, ŠD, ŠK, ŠJ Umístění školy: uprostřed zahrady v klidné vilové čtvrti Škola zapojena do programu Zdravá škola od počátku vzniku projektu v 90. letech K roku 2012 velký úbytek žáků – 176 žáků, program Zdravá škola stagnoval – pouze papírová podoba
charakteristika školy Změna ředitele školy k 1.8.2012 Dotazníkové šetření mezi rodiči: nedostatečná komunikace školy s rodiči a veřejností neřešení problémů bufet – nezdravé stravování jídla ve školní jídelně – polotovary nedostatečný úklid formální výuka
Program zdravá škola Funkčnost programu Zdravá škola, evaluace (ztotožnění se s projektem) Zamýšlená koncepce školy participuje na myšlenkách zdravé školy
Zdravé stravování Ovoce do škol, Mléko do škol automaty na pití (pryč s nezdravými nápoji a kávou) bufet (změna nájemce – bufet součástí školní jídelny) zavedení svačin o velké přestávce, společné svačiny ve ŠD obědy (čerstvé potraviny, ne polotovary), pitný režim vzdělávání učitelů, vychovatelek a kuchařek
Celkové klima školy Zdravá škola neznamená jenom zdravé stravování (vyplynulo z evaluace) Jde o celkové klima školy: pracovní prostředí a jeho bezpečnost vztahy komunikace prezentace školy – webové stránky otevřenost poradenství a pomoc
celkové klima školy Záleží na všech zúčastněných: nastavení nových pravidel – nový školní řád zainteresovanost všech pracovníků školy – maskot školy Třebík, vlastní ŽK
celkové klima školy prolomení nedůvěry rodičů důsledné a spravedlivé řešení všech problémů (nejen trestat, ale také chválit) příznivé sociální klima (vztahy mezi žáky, učiteli a žáky, mezi učiteli a zaměstnanci) integrace a inkluze (4 asistenti pedagoga)
celkové klima školy zkvalitnění a zpestření výuky (mimo jiné i díky metodické podpoře SZÚ) zlepšení estetických podmínek
celkové klima školy smysluplné trávení volného času (zavedení školního klubu a volnočasových aktivit) smysluplné využití školní zahrady – projekt zahrady v přírodním duchu, zahradní domek s venkovní třídou, projekt multifunkčního hřiště a dopravního hřiště pro širokou veřejnost
Překážky v průběhu realizace: Problémy Překážky v průběhu realizace: změny nebyly akceptovány některými staršími učiteli starší žáci nechtěli přijmout nová pravidla neochota části rodičů ke spolupráci
Problémy - řešení Řešení: částečná obměna pedagogického sboru příklady dobré praxe marketing dovnitř i vně školy důsledná informovanost a vysvětlování podpora sounáležitosti se školou (podíl rodičů a žáků na výzdobě školy, společné třídní schůzky žák – učitel - rodič)
Problémy - řešení zavedení nových tradic a podpora společných prožitků: výjezd celé školy na školu v přírodě lyžařský kurz pro 2. stupeň společné zahájení nového školního roku v aule projektové dny napříč školou slavnostní rozsvícení vánočního stromu Zpívání pod vánočním stromem v aule 1. vysvědčení prvňáčků s rodiči každé pololetí společné hodnocení výsledků v aule zahradní slavnost Hurá na prázdniny
Závěrem Program Zdravá škola se stal nenásilnou formou součástí života školy Zdravá škola - postupné a nenásilné vytváření zdravého životního stylu, znamená propojení teorie s praxí, jde o životní filozofii, kterou si žáci mohou odnést do života SZÚ sehrává důležitou roli v pomoci v oblasti vzdělávání zaměstnanců a metodické podpory pro výchovu a výuku žáků
tělocvična
Školní jídelna
1. Den ve škole
MŠ – jablíčkový týden
ŠD ve školní zahradě
Práce keramického kroužku
Děkuji za pozornost