Standardy pro základní vzdělávání Konference MŠMT 15.10.2010 Praha PaedDr. Jiřina Tichá ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT jirina.ticha@msmt.cz
Východiska pro tvorbu standardů I. Programové prohlášení vlády „Vláda zavede pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku ZV. Bude dále stimulovat transparentní zveřejňování výsledků škol potřebné pro jejich srovnávání s akcentováním rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělávání přijímaných žáků) pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání“
Východiska II. Studie McKinsey & Company „Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení“ září 2010 Klesající výsledky ve vzdělávání ohrožují ekonomickou konkurenceschopnost ČR Od roku 1996 se výsledky trvale zhoršují Příležitost ke změně: A) nová vláda a vůdčí osobnost podporující regionální školství B) ekonomická krize C) zveřejnění kritické zprávy
Východiska III. Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání Výsledky našich žáků ve výzkumu TIMSS (Trends in Internatioonal Mathematics and Science Study) Př. „Čeští žáci se od roku 1995 do roku 2007 v matematice statisticky významně zhoršili. Jejich výsledek, který patřil v roce 1995 k nadprůměrným, byl v roce 2007 pouze podprůměrný…
Východiska Uvedené zhoršení čtvrťáků bylo největší ze všech zúčastněných evropských zemí a členských zemí OECD“ PISA - podobně neradostné výsledky (čtenářská gramotnost) TZ ČŠI ……
Současný stav Ověřování výstupů je další logický systémový krok Všechny školy pracují podle svých ŠVP, školy odvedly obrovský kus práce V RVP chybí standardy (měly být nastaveny od začátku) – výstupy příliš obecné Jasná pravidla pro další období (jinak chaos) Ověřování výstupů je další logický systémový krok
Kurikulární reforma jako proces změny 1. fáze tvorba standardů 2. fáze ověřování výsledků žáka
Státní garance ověřování výsledků Systém ověřování výstupů musí garantovat stát, který nese prvotní odpovědnost za vzdělávání a dává finanční prostředky ČR je jednou z posledních zemí, kde neprobíhá celostátní ověřování výsledků žáka Je třeba se poučit v zemích, kde dosahují vynikajících výsledků
Cíle systému ověřování výsledků Zahájit poslední fázi procesu KR jako procesu změny Standardy by měly školám poskytovat vhodný nástroj k dalšímu vlastnímu využití Standardy by měly školám – učitelům, žákovi i rodičům poskytovat důležitou zpětnou vazbu pro další cestu Standardy (při opakovaných šetřeních) mohou poskytovat přidanou hodnotu
Diskuze Pozitiva Rizika Tvorba Časové hledisko Ověřování ….
Harmonogram Pilotní ověřování 1-2 roky Poté generální zkouška Ostrý provoz
Výzva Jde o první materiál, který by měl vznikat z podnětu pedagogů Opřeme se o zahraniční zkušenosti a budeme hledat nejlepší cesty k dosažení společného cíle společně s Vámi
Závěr Jednou se začít musí
Děkuji za pozornost Těším se na další spolupráci