Psychické potřeby malých dětí - koncept pomalého rodičovství RC Heřmánek - PhDr. Petra Tenglerová, Mgr. Hana Klicperová, MgA. Jana K. Kudrnová, Marie Veselá 3. Ročník konference k rodinné politice ve městě Olomouc 19. 10. 2016
Petra Tenglerová - 20 let psychologické klinické praxe - 15 let rodičovské praxe - 10 let v RC Heřmánek - Péče o mladé/péče o staré https://www.youtube.com/watch?v=6K3H2VqQKcc
Psychické potřeby malých dětí
Psychické potřeby dle prof. Zdeňka Matějčka potřeba určitého množství, proměnlivosti a kvality vnějších podnětů - umožňuje naladit organismus na žádoucí úroveň aktivity potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech, tj. smysluplného světa „Je-li svět pro děti bezpečný a srozumitelný, posiluje to jejich zkušenost, že je dobrý.“ Helle Heckmann
Psychické potřeby dle prof. Zdeňka Matějčka potřeba prvotních emocionálních a sociálních vztahů - potřeba být milován a milovat - bezpodmínečná láska (Jiřina Prekop) - přináší dítěti pocit životní jistoty - prostřednictvím vazby se rodí psychická struktura osobnosti - je podmínkou pro žádoucí vnitřní integraci osobnosti
Potřeby dle prof. Zdeňka Matějčka potřeba společenského uplatnění a společenské hodnoty - vychází z ní zdravé sebeuvědomění, vlastní identita - potřeba otevřené budoucnosti, životní perspektivy - dimenze naděje / beznaděje - časové rozpětí - životní aktivita
Proměny rodiny - odkládání rodičovství do vyššího věku, - přibývání rodin s jedním dítětem, - přibývání dětí narozených mimo manželství, - omezování bezprostředních kontaktů v rodině, - nízká stabilita rodiny, - změny ve specifičnosti mužské a ženské role, - akcent na rovnost žen a mužů, - vysoká zaměstanannost žen, - dvoukariérovost, workoholismus, - výchovné působení rodičů je nahrazováno institucemi ad. (volně dle prof. Šulové, FF UK, 2016)
Alternativní trendy pomalé jídlo - pomalá móda - pomalé rodičovství
Pomalé rodičovství www.nokken.info
Pomalé rodičovství „Nesmíme toho po dětech požadovat příliš mnoho a příliš brzo. Jsme-li s malými dětmi, jako dospělí se opravdu musíme co nejvíce snažit, abychom na nic nespěchali.“ Helle Heckmannová
Pomalé rodičovství „Naše společnost nedělá věci postupně. My chceme všechno hned. Kdybychom dělali věci postupně, krok za krokem, šlo by to snáz.“
Klid, pravidelnost, spousta času Každý den to samé – denní rytmus, podání ruky, procházka stejnou trasou, písničky, říkanky, rituál před obědem, oběd, sezení na nočníku, spánek/nebo pohádka a hra na zahradě, odchod domů. - čas věnovaný naplno dětem, - bezpečí, svět je dobrý, - bdělá přítomnost, pozornost teď a tady.
Pomalé rodičovství www.nokken.info opakování rytmus smyslové vnímání volná hra chůze zpěv spaní venku vyprávění příběhů
„Dvouleté děti jsme měli v MŠ vždy“ - „ S dětmi od dvou let by vždy měly být dvě osoby.“ - „Spokojené dítě rovná se spokojený rodič. A spokojený rodič a spokojené dítě rovná se spokojená učitelka.“ - „Třída dvouletých dětí do počtu 28, to je příklad špatné praxe.“ Mgr. Hana Splavcová, PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. In Informatorium 3-8, říjen 2016
„Dvouleté děti jsme měli v MŠ vždy“ Prostředí, vybavení – interaktivní tabule, dostupnost didakt. materiálu Počet dětí na pečovatele Pečovatel/pedagog/vychovatel - odborná způsobilost - lidské kvality - emoční stabilita - emoční vřelost - schopnost a ochota pečovat
Rodičovství – zakořenění dětí „Rodiče by měli dát dětem dvě věci, kořeny a křídla.“ J.W. Goethe „Nikdy neříkejte rodičům malých dětí, že cokoliv jiného je lepší než rodičovská péče.“ Jonas Himmelstrand, Neufeld Institute Faculty, Švédsko „Umožnit rodičům být stále rodiči.“
Brene Brown http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=cs
Děkuji za pozornost www.rc-hermanek.cz youngprimitive.cz