Psychické potřeby malých dětí - koncept pomalého rodičovství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
1 Standardy kvality ve službách sociální prevence Mgr. Petr Hanuš
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Pěstounská péče na přechodnou dobu - výchovné a emocionální problémy Praha, 20. června 2016 doc. PhDr. Albín Škoviera.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Výchova v rodině 1.část Ludmila Šprachtová. Výchova v rodině Vymezení pojmu rodina Forma dlouhodobého solidárního soužití osob spojených příbuzenstvím.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Worklife Balance ve společnosti HEINEKEN Česká republika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_74_PRV1
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Didaktika sportovních činností
Příspěvek na konferenci
Webová poradna APERIO jako součást služeb pro rodiče
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
2. ROČNÍK KONFERENCE K RODINNÉ POLITICE MĚSTA OLOMOUCE,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
RC Heřmánek, průvodce na cestě rodičovstvím
Děti jsou naše budoucnost
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Psychologie test.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Práva a povinnosti členů rodiny
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Výstupy z projektu PROGRESS
Strategické řízení a plánování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Zpracovala: Helena Cidrychová
Vztah k životnímu prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Psychické potřeby malých dětí - koncept pomalého rodičovství RC Heřmánek - PhDr. Petra Tenglerová, Mgr. Hana Klicperová, MgA. Jana K. Kudrnová, Marie Veselá 3. Ročník konference k rodinné politice ve městě Olomouc 19. 10. 2016

Petra Tenglerová - 20 let psychologické klinické praxe - 15 let rodičovské praxe - 10 let v RC Heřmánek - Péče o mladé/péče o staré https://www.youtube.com/watch?v=6K3H2VqQKcc

Psychické potřeby malých dětí

Psychické potřeby dle prof. Zdeňka Matějčka potřeba určitého množství, proměnlivosti a kvality vnějších podnětů - umožňuje naladit organismus na žádoucí úroveň aktivity potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech, tj. smysluplného světa „Je-li svět pro děti bezpečný a srozumitelný, posiluje to jejich zkušenost, že je dobrý.“ Helle Heckmann

Psychické potřeby dle prof. Zdeňka Matějčka potřeba prvotních emocionálních a sociálních vztahů - potřeba být milován a milovat - bezpodmínečná láska (Jiřina Prekop) - přináší dítěti pocit životní jistoty - prostřednictvím vazby se rodí psychická struktura osobnosti - je podmínkou pro žádoucí vnitřní integraci osobnosti

Potřeby dle prof. Zdeňka Matějčka potřeba společenského uplatnění a společenské hodnoty - vychází z ní zdravé sebeuvědomění, vlastní identita - potřeba otevřené budoucnosti, životní perspektivy - dimenze naděje / beznaděje - časové rozpětí - životní aktivita

Proměny rodiny - odkládání rodičovství do vyššího věku, - přibývání rodin s jedním dítětem, - přibývání dětí narozených mimo manželství, - omezování bezprostředních kontaktů v rodině, - nízká stabilita rodiny, - změny ve specifičnosti mužské a ženské role, - akcent na rovnost žen a mužů, - vysoká zaměstanannost žen, - dvoukariérovost, workoholismus, - výchovné působení rodičů je nahrazováno institucemi ad. (volně dle prof. Šulové, FF UK, 2016)

Alternativní trendy pomalé jídlo - pomalá móda - pomalé rodičovství

Pomalé rodičovství www.nokken.info

Pomalé rodičovství „Nesmíme toho po dětech požadovat příliš mnoho a příliš brzo. Jsme-li s malými dětmi, jako dospělí se opravdu musíme co nejvíce snažit, abychom na nic nespěchali.“ Helle Heckmannová

Pomalé rodičovství „Naše společnost nedělá věci postupně. My chceme všechno hned. Kdybychom dělali věci postupně, krok za krokem, šlo by to snáz.“

Klid, pravidelnost, spousta času Každý den to samé – denní rytmus, podání ruky, procházka stejnou trasou, písničky, říkanky, rituál před obědem, oběd, sezení na nočníku, spánek/nebo pohádka a hra na zahradě, odchod domů. - čas věnovaný naplno dětem, - bezpečí, svět je dobrý, - bdělá přítomnost, pozornost teď a tady.

Pomalé rodičovství www.nokken.info opakování rytmus smyslové vnímání volná hra chůze zpěv spaní venku vyprávění příběhů

„Dvouleté děti jsme měli v MŠ vždy“ - „ S dětmi od dvou let by vždy měly být dvě osoby.“ - „Spokojené dítě rovná se spokojený rodič. A spokojený rodič a spokojené dítě rovná se spokojená učitelka.“ - „Třída dvouletých dětí do počtu 28, to je příklad špatné praxe.“ Mgr. Hana Splavcová, PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. In Informatorium 3-8, říjen 2016

„Dvouleté děti jsme měli v MŠ vždy“ Prostředí, vybavení – interaktivní tabule, dostupnost didakt. materiálu Počet dětí na pečovatele Pečovatel/pedagog/vychovatel - odborná způsobilost - lidské kvality - emoční stabilita - emoční vřelost - schopnost a ochota pečovat

Rodičovství – zakořenění dětí „Rodiče by měli dát dětem dvě věci, kořeny a křídla.“ J.W. Goethe „Nikdy neříkejte rodičům malých dětí, že cokoliv jiného je lepší než rodičovská péče.“ Jonas Himmelstrand, Neufeld Institute Faculty, Švédsko „Umožnit rodičům být stále rodiči.“

Brene Brown http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability?language=cs

Děkuji za pozornost www.rc-hermanek.cz youngprimitive.cz