Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Advertisements

13..
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_514_PŘEVODY JEDNOTEK Téma: PROCVIČOVÁNÍ JEDNOTEK.
Dělení desetinným číslem Výukový materiál pro 6.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY (dělení) Přiřaď početní úlohy k početním.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál pro 6.ročník
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Převody jednotek délky, obsahu a objemu Kolik litrů je 32,9 m 3 ? Kolik.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Jednotky délky. Najděte mezi následujícími větami nesmysly. a) Naše škola je vysoká cm. b) Tondovi dorostlo háro na 0, km. c) Martinův fix.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Jak zaokrouhlím číslo? Návod na mechanické zaokrouhlování.
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Výukový materiál pro 8.ročník
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Objem a povrch kvádru a krychle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_07M_Zlomek, výpočet více částí z celku - 3
Poměr.
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
zpracovaný v rámci projektu
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
Výukový materiál pro 7.ročník
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Jednotky objemu, délky a hmotnosti
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Sčítání desetinných čísel
Násobení a dělení desetinného čísla 10, 100, 1000
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ TEMA:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Poměr v základním tvaru.
Násobení desetinných čísel
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
Převody délkových jednotek
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Desetinná čísla Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Zlomky a desetinná čísla
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_19_Dělení desetinných čísel.
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ
Aritmetické operace s binárními čísly
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Poměr v základním tvaru.
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Opakování 2. písemná práce
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Sčítání a odčítání do sta
Transkript prezentace:

Desetinná čísla 6. ročník ZŠ

Témata Desetinné číslo Porovnávání desetinných čísel Zaokrouhlování desetinných čísel Sčítání a odčítání desetinných čísel Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000, … Násobení desetinných čísel Dělení desetinných čísel Souhrnná cvičení

Desetinné číslo Jak se nazývají zlomky, které mají jmenovatele čísla 10, 100, 1000…? Číslu 7,12 říkáme DESETINNÉ ČÍSLO.

Přečtěte desetinná čísla : ky j edno k y dese i ny se c o mi on 2 , 3 1 5 8 6 7 9 4 Přečtěte desetinná čísla :

Porovnávání desetinných čísel Maminka s Jirkou byli nakupovat. Maminčin nákup měl hmotnost 4, 25 kg, Jirkův 4, 272 kg. Kdo z nich měl těžší nákup?

Porovnávání desetinných čísel možnosti řešení: převést hmotnosti na gramy 4,25 kg = 4250 g 4,272 kg = 4272 g 4250 < 4272 porovnat čísla stojící na místech stejného řádu jednotky : 4 = 4 desetiny : 2 = 2 setiny : 5 < 7 4,25 < 4,272 porovnávání na číselné ose

Porovnávání desetinných čísel Ze dvou desetinných čísel znázorněných na číselné ose je větší to, které se nachází vpravo.

Zaokrouhlování desetinných čísel Při zaokrouhlování desetinných čísel postupujeme podobně jako u čísel přirozených.

Zaokrouhlování desetinných čísel Následuje-li po zaokrouhlované číslici číslice 0, 1, 2, 3, 4 zaokrouhlujeme „dolů“. (Hodnota zaokrouhlované číslice zůstává beze změny.)

Zaokrouhlování desetinných čísel Následuje-li po zaokrouhlované číslici číslice 5, 6, 7, 8, 9 zaokrouhlujeme „nahoru“. (Hodnota zaokrouhlované číslice se zvětší o 1.)

Sčítání a odčítání desetinných čísel Desetinná čísla sčítáme podobně jako čísla přirozená, tedy sčítáme jednotky téhož řádu. Desetinná čárka „zůstává na místě“. Sečtěte zpaměti : a, 0,3 + 0,2 = b, 2,3 + 4,5 = c, 2,8 + 1,2 = d, 6,7 + 3,3 =

Úloha Z 30 m balíku látky bylo postupně odstřiženo na šaty 2,4 m, 3,15 m, 2,85m a na halenku 1,6m, 1,4m, 0,85 m. Kolik metrů látky bylo odstřiženo?

Vlastnosti sčítání desetinných čísel 4,5 + 1,2 =1,2 + 4,5 záměna sčítanců (komutativnost) (4,5 +1,2) + 0,3 = 4,5 + (1,2 + 0,3) = 4,5 + 1,2 + 0,3 sdružování sčítanců (asociativnost) 1,8 + 0 = 0 + 1,8 = 1,8 neutrální nuly (při sčítání)

Odčítání Dort byl rozdělen na 10 stejných dílů. Jaká část zůstala, když : a, 2 díly snědl Milan, 10/10 – 2/10 = 8/10 1,0 – 0,2 = 0,8 b, ještě 5 dílů snědla Renata ? 8/10 – 5/10 = 3/10 0,8 – 0,5 = 0,3

Odčítání Řekněte, jak odečítáme desetinná čísla. Co se děje s desetinnou čárkou? Odečtěte zpaměti : a, 0,8 – 0,3 = b, 1,6 – 0,4 = c, 3,2 – 0,3 = d, 5,4 – 1,6 =

0,42 + 2,376 = Zapište pod sebe a vypočítejte : 25,45 + 7,89 = [33,34] 0,42 + 2,376 = [2,796] 17,86 – 6,42 = [11,44] 12 – 7,48 = [4,52]

Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000 Jeden litr trvanlivého mléka stojí 16,80 Kč. Kolik korun stojí 10 l, 100 l? 16,80 x 10 = 168,0 = 168 Kč 16,80 x 100 = 1680 Kč Sto stejných balíčků koření mělo hmotnost 1,2 kg. Určete hmotnost jednoho balíčku? 1,2 kg : 100 = 1200 g : 100 = 12 g = 0,012 kg Tedy 1,2 : 100 = 0,012 kg

Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000 Násobíme-li desetinná čísla 10 (100, 1000), posuneme desetinnou čárku o 1 (2, 3) místa vpravo. Dělíme-li desetinná čísla 10 (100, 1000), posuneme desetinnou čárku o 1 (2, 3) místa vlevo.

Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000 Vynásobte zpaměti : a, 6,85 . 10 = b, 0,57 . 100 = c, 0,0203 . 1000 = Vydělte zpaměti : a, 2,67 : 10 = b, 0,05 : 100 = c, 36,8 : 1000 =

Jednotky délky, převody jednotek základní jednotka délky : 1 metr 1m větší (násobky) : 1 kilometr 1 km 1 km = 1000m menší (díly) : 1 decimetr 1 dm 1 m = 10 dm 1 dm = 0,1 m 1 centimetr 1 cm 1 m = 100 cm 1 cm = 0,01 m 1 milimetr 1mm 1 m = 1000 mm 1 mm = 0,001 m

Jednotky hmotnosti, převody jednotek základní jednotka hmotnosti : 1 kilogram 1 kg větší (násobky) : 1 tuna 1 t 1 t = 1000 kg 1 kg = 0,001 t 1 metrický cent 1 q 1 q = 100 kg 1 kg = 0,01q menší (díly) : 1 gram 1 g 1 kg = 1000g 1 g = 0,001 kg 1 dekagram 1 dkg 1 kg = 100 dkg 1 dkg = 0,01kg

Převeďte : 0,72 km (m) 720 m 0,026 m (cm) 2,6 cm 3,4 cm (m) 0,034 m

0,45 kg (g) 450 g 1972 kg (t) 1,972 t 2,5 kg (q) 0,025 q

Násobení desetinných čísel Jeden rohlík stojí 1,50 Kč. Kolik korun stojí 14 rohlíků ? 1,50 Kč = 150 hal 14 rohlíků…14 x 150 = 2100 hal = 21,00 Kč

Násobení desetinných čísel Součin má tolik desetinných míst, kolik desetinných míst mají jednotliví činitelé dohromady (sečteme počty desetinných míst činitelů).

Vlastnosti násobení desetinných čísel 2 x 4,7 = 4,7 x 2 záměna činitelů (komutativnost) (3 x 1,6) x 4 = 3 x (1,6 x 4) = 3 x 1,6 x 4 sdružování činitelů (asociativnost) 2 x (5,6 + 3,2) = (2 x 5,6) + (2 x 3,2) (6,4 – 2,5) x 3 = (6,4 x 3) – (2,5 x 3) roznásobení součtu nebo rozdílu (distributivnost)

Vlastnosti násobení desetinných čísel 1 x 7,2 = 7,2 x 1 = 7,2 neutrálnost čísla jedna (při násobení) 5,3 x 0 = 0 x 5,3 = 0 agresivnost nuly (při násobení)

Vynásobte pod sebe : 45,6 . 23,4 = [1067,04] 7,85 . 23,4 = [183,69] 67,8 . 6,9 = [467,82]

Dělení desetinných čísel Jirka zaplatil za pět keramických per 336,50 Kč. Kolik korun stálo jedno pero? 336,50 Kč = 33650 hal 33650 hal : 5 = 6730 hal = 67,30 Kč

Dělení desetinných čísel Podíl dvou čísel se nezmění, vynásobíme-li dělence i dělitele týmž číslem (různým od nuly).

Vydělte : 1,16 : 2,9 = [0,4] 3,584 : 6,4 = [0,56] 242,52 : 9,4 = [25,8]