David Greger E-mail: david.greger@pedf.cuni.cz Tisková zpráva o přidané hodnotě víceletých gymnázií na základě zjištění longitudinálního výzkumu ClOse.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
David Greger a Jana Straková Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Asociace ředitelů.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Lineární regresní analýza
vlastní hodnocení školy
Výsledky přijímacího řízení ve školním roce 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Statistický pohled na gymnázia v roce 2012/13 Michaela Kleňhová vrchní ředitelka sekce koordinace politik a mezinárodních záležitostí MŠMT Konference asociace.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Strukturální a sociální podmíněnost výsledků českých žáků David Greger, Hana Voňková, (Martin Chvál) Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 4.
Kdo studuje na víceletých gymnáziích (a proč)? Petr Soukup, PedF a FSV UK
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Téma Hypotézy ve výzkumu
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
Kvalita seminář pro školy Testování 3. ročníků
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, Katedra fyziky Rokitanského 62, Hradec Králové Tomáš Jerje.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
EUROSTUDENT VI Postoje a životní podmínky vysokoškolských studentů přicházejících z gymnázií Jakub Fischer, Kristýna Vltavská Karlovy Vary, 30.
Prof. Ing. Hana Machková, CSc. Rektorka
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Analýza vzdělávání na českých SŠ
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Induktivní statistika
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

David Greger E-mail: david.greger@pedf.cuni.cz Tisková zpráva o přidané hodnotě víceletých gymnázií na základě zjištění longitudinálního výzkumu ClOse David Greger E-mail: david.greger@pedf.cuni.cz Konference AŘG ČR, 23.3.2018, Tábor, Hotel Dvořák

Analýzu a interpretaci výzkumu prováděli: Výzkum CLoSE (Czech Longitudinal Study in Education) je podpořen Grantovou agenturou ČR v rámci projektu „Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie“, na kterém spolupracují Národohospodářský ústav AV ČR, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy a Národní vzdělávací fond. Analýzu a interpretaci výzkumu prováděli: David Greger, Patrícia Martinková, Adéla Drabinová, Martin Chvál, Jana Straková Na tvorbě testů dále spolupracovali: František Brož, Martina Kekule, Veronika Laufková, Karel Starý, Hana Voňková

Zdroje Longitudinální výzkum CLoSE (Czech Longitudinal Study of Education) financovaný GAČR (NHÚ AV, NVF) 2012 – 2018 3 kohorty 2000 předškolních dětí – vstup do povinného vzdělávání 5000 žáků, kteří se účastnili v roce 2011 ve 4. ročníku ZŠ výzkumu IEA TIMSS a PIRLS 2011 – přechod na 2. stupeň ZŠ, respektive VG, dále přechod na střední školu 2000 dospělých, kteří se účastnili v roce 2011 výzkumu OECD PIAAC – sledování po dobu 4 let

Kohorta 2: „přechod na 2. stupeň ZŠ a VG“, 4. až 9. ročník Návaznost na výzkum TIMSS & PIRLS 2011 populaci žáků 4. ročníku: 177 škol, N = 4578 žáků. Dostupná data z testů matematiky, čtenářské gramotnosti, dotazník žákovský, školní, rodičovský i dotazník učitelů. CLoSE 5. ročník: Výzkum přechodů žáků na VG (dotazníkové šetření) N = 4438 žáků, 163 škol (215 tříd), z toho 870 (19,6 %) se hlásilo na VG gymnázium a 507 (11,4 %) bylo přijato (58 % úspěšnost). Překryv mezi daty TIMSS and PIRLS and CLoSE 5. ročník: N = 3681 (80 % žáků z původního výzkumu CLoSE). CLoSE 6: N = 6221 žáků. Soubor rozšířen o žáky víceletých gymnázií (1626 studentů ve 43 školách, z toho 180 studentů z původního výběru TIMSS & PIRLS 2011) a 4595 žáků ve 143 základních školách. CLoSE 9: N = 6126 žáků. Z Toho 1637 žáků VG (ze 42 škol) a 4489 žáků ZŠ (140 škol). Současná analýza překryv CLoSE 6. a 9. ročník: 5229 studentů (408 tříd ze 180 škol), kteří absolvovali testy CLOSE z matematiky, českého jazyka, čtenářských dovedností v 6. i v 9. ročníku a vyplnili žákovský dotazník.

1. Sociální skladba žáků na ZŠ a VG Tabulka 1: Počty a podíly žáků a škol dle SES v ZŠ a VG   Základní školy Gymnázia N [%] Celkem 3758 1471 SES kvintil žáka   SES 1 (-2.74, -0.88) 976 25.96 71 4.83   SES 2 (-0.89, -0.24) 885 23.54 161 10.94   SES 3 (-0.25, 0.30) 813 21.63 239 16.25   SES 4 ( 0.31, 0.98) 644 17.13 397 26.99   SES 5 ( 0.99, 2.03) 441 11.73 603 40.99 SES kvintil školy   SES 1 (-1.29, -0.48) 44 31.88 0.00   SES 2 (-0.49, -0.20) 43 31.16   SES 3 (-0.21, 0.07) 32 23.19 3 7.14   SES 4 ( 0.08, 0.53) 15 10.87 14 33.33   SES 5 (0.54, 1.16) 4 2.90 25 59.52 50 % 68 %

Sociální skladba žáků na ZŠ a VG Data CLoSE potvrzují zjištění předchozích výzkumů a dokládají, že na víceletých gymnáziích studují žáci z výrazně podnětnějšího rodinného zázemí. Když rozdělíme žáky dle sociálně-ekonomického statusu rodiny (SES –kombinace vzdělání rodičů, prestiž povolání a počet knih v domácnosti) do pěti skupin, 68 % žáků gymnázií tvoří žáci z dvou nejvyšších skupin SES, zatímco na základních školách je žáků s takto podnětným rodinným zázemím jen 28 %. Naopak, ze dvou pětin žáků z rodin s nižším sociálně-ekonomickým statusem jich je na gymnáziích jen necelých 16 %, zatímco na základních školách tvoří tito žáci celou polovinu žáků. Nicméně i mezi základními školami jsou velké rozdíly v sociální skladbě žáků a 13 % ZŠ má podobnou skladbu žáků jako víceletá gymnázia (školy výběrové, soukromé či jinak prestižní)

Graf: Procento rozptylu výsledků v matematice vysvětleného sociálně-ekonomickým statusem žáka a sociálně–ekonomickým statusem školy (TIMSS 2011, 4. ročník ZŠ, na základě HLM modelů).

2. Rozdíly ve výsledcích dívek a chlapců Tabulka 1: Podíly žáků dle pohlaví na ZŠ a VG (data CLoSE)   Základní školy Gymnázia N [%] Pohlaví žáka   Dívky 1793 47.70 754 51.26   Chlapci 1966 52.30 717 48.74 Z úplných dat 6127 žáků ve výzkumu v 9. ročníku CLoSE plyne, že na VG je 52,2 % dívek; Dle statistik MŠMT je ve VG celkem 54 % dívek. Z výsledků výzkumů mezinárodních i domácích výzkumů víme, že děvčata mají lepší výsledky v českém jazyce a chlapci zase v matematice. Ale vzhledem k tomu, že nemáme longitudinální/panelová data, nevíme nic o tom, jak se výsledky chlapců a dívek vyvíjejí v čase.

Tabulka 3. Průměrné výsledky chlapců a dívek v testech v 9. ročníku Rozdíly ve výsledcích dívek a chlapců Tabulka 2. Průměrné výsledky chlapců a dívek v testech v 6. ročníku testy CLoSE   Matematika Čtenářské dovednosti Jazykové dovednosti Chlapci -0.16 -0.41 -0.44 Dívky -0.20 -0.21 -0.10 Vyšší hodnota (lepší výsledek v testu) tučně; všechny rozdíly statisticky významné; Dívky jsou lepší v českém jazyce, chlapci v matematice; Největší rozdíl mezi chlapci a děvčaty je v jazykové gramotnosti; Tabulka 3. Průměrné výsledky chlapců a dívek v testech v 9. ročníku   Matematika Čtenářské dovednosti Jazykové dovednosti Chlapci 0.34 0.35 0.13 Dívky 0.21 0.43 0.59

Rozdíly ve výsledcích dívek a chlapců Tabulka 4. Rozdíly průměrů v 6. a 9. ročníku (vyjadřuje posun chlapců a dívek).   Matematika Čtenářská gramotnost Jazykové dovednosti Chlapci 0.51 0.76 0.57 Dívky 0.41 0.64 0.69 Chlapci se zlepšují více než děvčata v matematice (rozdíly se zvyšují) a čtenářské gramotnosti (rozdíly se snižují), dívky naopak v jazykových dovednostech (rozdíly se zvyšují) To může mít i implikace pro vzdělávací politiku. Přijímací zkoušky na SŠ obsahují test z matematiky a českého jazyka. Test z jazyka kombinuje jak zjišťování čtenářské gramotnosti (v menší míře), tak i jazykové dovednosti (ve větší míře), naše data naznačují, že taková skladba testu může více zvýhodňovat dívky. Bylo by třeba ověřit na datech z přijímacího řízení pořádaného CERMATEM.

3. Výsledky žáků víceletých gymnázií a základních škol v 9 3. Výsledky žáků víceletých gymnázií a základních škol v 9. ročníku (kvartě) Tabulka 5: Počty a podíly žáků dle výsledků v 9. třídě v jednotlivých typech škol.   Základní školy Gymnázia N [%] Celkem 3758 1471 Matematika   M 1 (-2.59, -0.59) 989 26,31 57 3,87   M 2 (-0.60, -0.04) 940 25,01 106 7,21   M 3 (-0.05, 0.51] 814 21,65 232 15,77   M 4 (0.52, 1.18] 617 16,41 429 29,16   M 5 (1.19, 2.49] 399 10,61 647 43,96 Čtenářská gramotnost Č 1 (-2.53, -0.30) 1004 26,71 42 2,86 Č 2 (-0.31, 0.22) 898 23,89 148 10,06 Č 3 (0.22, 0.64) 808 21,50 238 16,18 Č 4 (0.64, 1.10) 608 16,17 438 29,76 Č 5 (1.10, 2.47) 441 11,73 605 41,13 11 % 13 %

A jaká je tedy přidaná hodnota škol A jaká je tedy přidaná hodnota škol? A liší se přidaná hodnota základních škol a víceletých gymnázii?

Co je to přidaná hodnota a jak se může měřit? Výsledky žáků z velké míry ovlivňuje rodinné prostředí, dispozice žáků, vliv vrstevnické skupiny aj. Rozvoj zvláště v reakci na determinismus a pesimismus sociologických studií (Coleman 1966, Jencks 1972) ukazujících na malý význam/efekt školy na výsledky žáků (jen okolo 10 % variance ve výsledcích žáků přisouzených škole), zbytek především charakteristiky žáka (rodinné zázemí, etnicita aj.)

Co je to přidaná hodnota a jak se může měřit? Proti tomu výsledky proudu zvaného efektivita školy, které využívaly longitudinálních dat ukázaly, že na přírůstek vědění (progress, později přidaná hodnota) je vliv školních faktorů vyšší větší, a dokonce mnohdy výraznější než efekt rodinného zázemí. Např. P. Sammonsová (1984) zjistila, že v posunu žáků mezi 1. a 3. ročníkem vzdělávání ze vysvětlit školními faktory 24 % rozdílů, zatímco faktory rodinného zázemí je 7 %. Rozvinul se vleký proud výzkumů, který identifikuje, které charakteristiky škol přispívají k větší „efektivitě“ vzdělávání.

Přidaná hodnota a její měření (definice OECD) „Modely přidané hodnoty měří příspěvek školy k pokroku žáka vůči předem určeným školním vzdělávacím cílům. Příspěvek je očištěná hodnota od jiných faktorů, které také přispívají k pokroku žáka v učení.“ „Modely zjišťování přidané hodnoty jsou třídou statistických modelů, které se užívají k určení odhadu příspěvku školy k žákově učení měřenému pomocí trajektorií testových skóre.“

Přidaná hodnota Cílem měření přidané hodnoty je očistit výsledky žáků právě o složky, které nejsou výsledkem pedagogického působení školy (rodinné zázemí, pohlaví, selekce, i peer. efekt) a tak případně i férově hodnotit výsledky jednotlivých škol, než vyjádřením hrubého skóru. Jde o statistické modely pro určení posunu žáka, který můžeme připsat působení školy, nejde o obecný význam že nic nepřidávají.

Měření přidané hodnoty (různé modely, různé odpovědi) Vždy je třeba kontrolovat pro předchozí výsledky žáků (v čase 1, u nás 6. ročník) Pokud jsou data k dispozici, je třeba kontrolovat i sociální složení žáků /na úrovni žáka i školy. Různé statistické postupy (smíšené lineární modely, propensity score matching)

Zlepšení jednotlivých škol mezi 6. a 9. ročníkem povinného vzdělávání

Výsledky ZŠ a VG Matematika Čtenářská gramotnost Jazykové dovednosti

Různé modely přidané hodnoty přinášejí odlišné odpovědi Jednodušší model (zohledňuje jen výsledky v 6. ročníku) Lepší model (zohledňuje jen výsledky v 6. ročníku, i dalších charakteristiky školy)

matematiky, čtení a gramatiky v 9.ročníku Odhady efektů v modelech znalosti matematiky, čtení a gramatiky v 9. ročníku s příslušnými p-hodnotami.   Matematika Čtení Gramatika Odhad p-hodnota Hlavní efekty   Absolutní člen 0.336 <0.001* 0.495 0.615   Skóre v 6. ročníku 0.783 0.542 0.627   Chlapec 0.098 0.059 0.002* -0.257   SES žáka 0.074 0.099 0.089   SES školy 0.108 0.045* 0.123 0.047 0.287   Víceletá gymnázia 0.046 0.583 0.164 0.006* 0.088 0.198 Interakce s gymnázii -0.194 -0.229 -0.182 0.060 0.130 -0.088 0.015* 0.053 0.146 -0.029 0.235 -0.028 0.215 -0.041 0.064+ 0.244 0.114 0.206 0.176 0.096+ * označuje faktory, které v modelu byly signifikantní na hladině 0,05. + označuje faktory, které v modelu byly signifikantní na hladině 0,10. matematiky, čtení a gramatiky v 9.ročníku Odhady efektů v modelech znalosti s příslušnými p-hodnotami.

Výsledná zjištění Podrobnější model je lepší pro vyjádření přidané hodnoty školy. Proto prezentujeme především jeho výsledky, které ukázaly, že VG nemají v průměru vyšší přidanou hodnotu než ZŠ v matematice a jazykových dovednostech. Naopak přidanou hodnotu VG jsme potvrdili v případě čtenářské gramotnosti.

Výsledná zjištění Základní školy i víceletá gymnázia mohou mít výraznou a nadprůměrnou přidanou hodnotu, nebo naopak podprůměrnou. Ukazuje se, že VG i výběrové základní školy těží především z podnětnosti žákovských kolektivů a jejich vzájemného působení (efekt vrstevníků) Pojem přidaná hodnota je třeba chápat jako statisticky počítaný přírůstek znalostí (dovedností) za určité období, nikoliv jako slovo, že gymnázia nic nepřinášejí (dětem a rodičům)

Proč ses hlásil/a na 8G? (v %) CLOSE 2012

Jaká jsou tvá očekávání od studia na 8G (v %) CLoSE 2012

A co z toho plyne pro rozhodování rodičů a jednotlivých dětí? Je třeba zvažovat každou konkrétní školu (ZŠ i gymnázium) dle jejich charakteristik. A vycházet ze znalosti svého dítěte. Ne každé dítě se zlepší na VG a ne každé VG přidává více než ZŠ. Záleží na konkrétní škole.

Graf zlepšení modelových žáků v matematice

Graf zlepšení modelových žáků v matematice (s konfidenčními intervaly)

A co z výzkumu plyne pro vzdělávací politiku? Je třeba se zamyslet nad rolí selektivity v českém vzdělávacím systému (nejde jen o gymnázia, ale i o selektivní základní školy) a možnými řešeními a jejich důsledky. Neznamená to zrušit víceletá gymnázia, jak někteří zjednodušeně uvádí. Je třeba uvažovat o lepším hodnocení kvality škol, než je srovnání nesrovnatelných průměrů výsledků žáků a je třeba zohledňovat kontext.

Děkuji za pozornost! david.greger@pedf.cuni.cz