Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech Ing. Jiří Ambros, Ph.D. Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Úvod ČR = celkem cca 8000 železničních přejezdů (ŽP) Název akce, místo, datum Úvod ČR = celkem cca 8000 železničních přejezdů (ŽP) Kritická místa silniční i železniční sítě se závažnými nehodami Je známo mnoho rizikových faktorů Odpovědi mohou pomoci zefektivnit rozhodování Řešení v představeném projektu… Které to jsou? Jak „změřit“ jejich působení? Které z nich jsou nejvýraznější? Konference Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. – 16. 5. 2019 Ing. Jiří Ambros, Ph.D., jiri.ambros@cdv.cz
Název akce, místo, datum Sběr dat Výběr kategorie „PZS bez závor“ (čtvrtina počtu, polovina obětí!) ČR: cca 2400, výběr n = 206 ze 20 m (zastavení při běžné rychlosti) ze 4,3 m (mezní zastavení) Konference Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. – 16. 5. 2019 Ing. Jiří Ambros, Ph.D., jiri.ambros@cdv.cz
Název akce, místo, datum Ukázka dokumentace Konference Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. – 16. 5. 2019 Ing. Jiří Ambros, Ph.D., jiri.ambros@cdv.cz
Predikční model nehodovosti Název akce, místo, datum Predikční model nehodovosti 7 výsledných rizikových faktorů: intenzita silniční dopravy míra překračování rychlosti 60 km/h intenzita drážní dopravy nápadnost plochy ŽP délka rozhledu ze 4,3 m krátký ŽP délka rozhledu ze 20 m Konference Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. – 16. 5. 2019 Ing. Jiří Ambros, Ph.D., jiri.ambros@cdv.cz
+ jedno neočekávané zjištění Název akce, místo, datum Identifikované rizikové faktory Přímá úměra Nepřímá úměra Intenzita silniční dopravy Intenzita drážní dopravy Překračování rychlosti 60 km/h Délka rozhledu (ze 4,3 m) Nenápadnost plochy ŽP Krátký ŽP Délka rozhledu (ze 20 m) nárůst více nehod „ano“ nárůst méně nehod … vše dle předpokladů + jedno neočekávané zjištění Konference Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. – 16. 5. 2019 Ing. Jiří Ambros, Ph.D., jiri.ambros@cdv.cz
Název akce, místo, datum Možnosti řešení Intenzity … ideálně zrušení přejezdu nebo mimoúrovňové křížení Rychlost … zajistit dodržování limitů, ideálně s využitím kamerového systému Rozhled ze 4,3 m není tak kritický řidič se soustředí na výstražník Rozhled ze 20 m nutno zajistit odstranitelné překážky Krátký přejezd vjezd vozidel do přejezdu ve výstraze koordinace signalizace Nenápadná plocha zvýraznit hranici vodorovným dopravním značením Konference Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. – 16. 5. 2019 Ing. Jiří Ambros, Ph.D., jiri.ambros@cdv.cz
Děkuji vám za pozornost Ing. Jiří Ambros, Ph.D. jiri.ambros@cdv.cz tel. +420 541 641 362 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno www.cdv.cz