Cílové skupiny muzikoterapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cílové skupiny muzikoterapie. Hudba pro celistvý rozvoj  Tvoření hudby slouží k celistvému rozvoji člověka, protože zaměstnává zároveň levou i pravou.
Advertisements

Muzikoterapie pro děti a jiné cílové skupiny
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Didaktika sportovních činností
Zvuky hudebních nástrojů
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Grafomotorika - geometrické tvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pedagogika školního sportu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
LET MOUCHY vnímání, pozornost.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Orientujeme se v prostoru
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Centra kolegiální podpory
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Odkrývání obrázků – poznej místa
Cílové skupiny muzikoterapie
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Hudební nástroje vnímání.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Cílové skupiny muzikoterapie

Hudba pro celistvý rozvoj Tvoření hudby slouží k celistvému rozvoji člověka, protože zaměstnává zároveň levou i pravou mozkovou hemisféru. Každý, kdo se věnuje hudbě, rozvíjí se a aktivuje se celistvě – po stránce rozumové i emoční. Levá hemisféra – kognitivní centra Kognitivní aspekt hudby zahrnuje rytmiku, strukturu skladeb, čtení notace. Pravá hemisféra – emoční centra Emoční aspekt hudby zahrnuje dynamiku, melodiku, výraz atd.

Muzikoterapeut Práce vedoucího MT skupiny předpokládá: Práci v týmu s ostatními odborníky (pedagogy). Znalost aktuálního stavu klientů, přístup k informacím o nich. Individuální přístup ke klientům, lekce jsou reakcí na jejich potřeby. Úctu k osobnosti klienta (dítěte) a schopnost empatie. Aktivita terapeuta nesmí převažovat nad aktivitou klientů (dětí). V aktivitě a sebevyjádření je třeba podporovat všechny klienty (děti), nejen nadané a aktivní.

Při lekcích využíváme Hudební nástroje i výrobu vlastních nástrojů. Hru na tělo – tleskání, dupání, plácání, luskání. Slova písní, recitace, rytmizace. Melodizace rozhovorů, pokynů a informací. Pohyb a tanec Vizuální stimulace – obrazů, grafických a pohybových znázornění. Prostředky dramatizace – masky, převleky, šátky aj. Hry Rozhovor

MT lekce pro děti Vycházíme ze zásad obecné pedagogiky Program musí mít jasný záměr a cíl – co chceme učit, rozvíjet. Ve středu programu je zážitek prostřednictvím smyslů, pohybu a hry. Formou muzikoterapeutické hry rozvíjíme představivost a fantazii. Respektujeme omezenou schopnost soustředění – program různorodý a pestrý. Respektujeme osobnost a jedinečnost dítěte.

Průběh lekce Výchozím bodem je vybraná lidová píseň Prostřednictvím rozhovoru přiblížíme téma písně, probudíme představivost, evokujeme zkušenost. Téma písně volíme jako námět pro rozehřívací pohybové činnosti. Prostřednictvím rytmizace slov písně rozvíjíme rozumové schopnosti, paměť, přesnost, souhru, soustředění. Prostřednictvím melodie a hudebního charakteru písně vedeme děti k prožitku emocí, které píseň přináší (radost, smutek, stesk, zlost, strach). Téma písně zpracujeme prostřednictvím muzikoterapeutické hry spojené s improvizací či jednoduchou dramatizací. Průběh a pocity spojené s hrou reflektujeme – verbálně či výtvarně.

Hry s písničkou Lidové písničky nabízejí řadu témat vztahy mezi rodiči a dětmi, mezi zamilovanými, chudí a bohatí, vypočítavé a upřímné vztahy, věrnost a zrada, pilnost a lenost, vztah k přírodě, ke zvířatům a rostlinám, vztah k práci, k zemi, k rodišti, vztah k Bohu. napomáhají k přijetí náročných životních situací a k vnímavosti okolí nedorozumění, křivda, zrada, rozchod, smutek, bolest, smrt.  poskytují příležitost k vzájemné interakci k rozhovoru, hře, spolupráci stávají se námětem k další činnosti rozvíjející fantazii a kreativitu dramatizaci, tanci, spolupráci při výtvarné činnosti stávají se podnětem pro improvizaci dává směr improvizačnímu procesu

Postup při práci s písničkou Postup při práci s lidovou písní podle Šimanovského: 1. Stručně zachytit dějovou situaci danou textem situaci dětem charakterizovat a přiblížit. 2. Téma zobecnit a spojit se skutečnými zážitky dětí ty se mohou stát námětem ke sdílení vlastních zkušeností rozhovory přispívají k rozvíjení sociálních dovedností dětí 3. Navázat hrou, která koresponduje s obsahem písně námětem pro dramatickou improvizaci však může být jen melodie, jednotlivé postavy nebo klíčová slova a vše, co navozuje představu dalšího děje - lze domýšlet konec, vytvářet jiný, nebo odhadovat, co mohlo situaci předcházet.. V průběhu celého procesu píseň různým způsobem zpíváme a opakujeme.

Přehled tvořivých prvků pro MT dětí Rozlišování zvuků kolem sebe a jejich napodobování Seznámení s různými vlastnostmi zvuků a jejich napodobování Napodobování zvuků hudebních nástrojů Hra na ozvěnu Hra na vyšší a nižší tón Změny dynamiky ve zpěvu písně Znázornění hudebních kontrastů pohybem, kresbou Poznávání spolužáků podle zpěvu. Napodobování melodií a rytmů zazpívaných (zahraných) učitelem Vytváření melodických a rytmických obměn Rytmická deklamace slov a slovních skupin, spojení rytmické deklamace s hrou na tělo Melodizace slov a slovních skupin, spojení melodie s rytmizací ( i dvojhlasně) Vymýšlení slov k danému rytmu, vymýšlení textu k melodii Vytváření doprovodu jednoduchých rytmických doprovodů k písním Pohybové vyjádření výškového průběhu melodie písně Rytmický dialog, melodický dialog

Cíle MT lekcí Nové prožitky a poznání, rozvoj fantazie. Pomoci vyjádřit pocit, dosáhnout změny nálady. Rozvoj motorických a pohybových schopností. Podpora vývoje řeči a komunikačních schopností. Podpora sociálních vazeb a vztahů. Podpora při osvojování vědomostí a správných návyků. Rozvoj paměti. Rozvoj schopnosti naslouchat a soustředit se. Rozvoj hudebnosti a hudební gramotnosti. Vytvoření vhodného prostředí, pomoci k navození atmosféry bezpečí a důvěry. Vytvoření bezpečného rámce pro prožívání bolestivých emocí důležité pro práci s týranými dětmi, sexuálně zneužívanými dětmi, dětmi po suicidiálním pokusu.

MT ve speciální pedagogice V logopedii pomáhá pravidelné dýchání při zpěvu, rytmická stránka písní radost ze zpěvu   V psychopedii se vyrovnáváme s poruchou rozumových funkcí je postižena schopnost koncentrace, afekty v jednání převládají pomáhají lákavé hudební nástroje, lákavé vyluzování zvuků ve spojení hudby s pohybem se rozvíjejí motorické schopnosti hudba pomáhá navazovat vztahy přináší prožitky radosti a uspokojení - důležité pro emocionální výchovu V somatopedii se vyrovnáváme s poruchami hybnosti umožňuje mnohem účinnější rehabilitaci. skupinová práce s těmito dětmi napomáhá jejich socializaci umožňuje zdravější sebehodnocení a vztahy k okolí.

Lidé s fyzickým handicapem Hudba a s ní spojené zážitky, schopnosti a dovednosti poskytují kompenzaci handicapu. Pohybový handicap Spolupráce fyzioterapeuta s muzikoterapeutem: FZ určí, jaký pohyb je třeba si osvojit - MT k tomu navrhne hudbu. Používají se upravené, modifikované hudební nástroje. K vytváření tónů na nástroje se užívají všechny svalové součásti rukou. Např. trsátkem lze hrát na kytaru pohybem celé paže anebo jen malým trsátkem. Nevidomí Vyjadřování skrze hudbu dodává sebejistotu, která umožňuje i více jistoty v pohybu. V současnosti je možné převést do Brailova písma jakýkoliv notový zápis. Většina nevidomých se však učí opakováním. Neslyšící Většina neslyšících má zbytky sluchu a rádi tedy hudbu poslouchají, přinejmenším cítí vibrace (kytary, bubnů apod.). MT může podpořit tzv. orální program, kdy je zakázána znaková řeč. Neslyšící se učí používat svůj hlas, vydávat zvuky a kultivovat je, jde o tzv. hudebně-řečovou terapii.

Lidé s mentální retardací Při práci s lidmi s mentální retardací využíváme schopnosti hudby vtáhnout člověka do procesu učení. Pozornost zvyšuje zábavnost zvuku, úderu, tónu. Muzikoterapeutické lekce nabízejí: Možnosti rozvíjet schopnost porozumění, komunikační a jazykové dovednosti. Terapeut vytváří písně na slova a instrukce, kterým chce, aby klienti porozuměli. Prostřednictvím rytmu podpořit početní trivium – kolikrát udeřím na buben? Učení napodobováním. Učení barev a tvarů může být podpořeno hudbou, prostřednictvím jednoduchých bicích nástrojů a jejich zvuků (různobarevné bubínky, rumbakoule, dřívka atd.) Motorika a manipulace s předměty se rozvíjí díky motivaci ovládnout nástroj, udeřit, rozezvučet. Pokud se klient naučí držet kytaru, naučí se držet i příbor. Společná hra, dělení se o nástroje, jejich výměna přináší i sociální dovednosti a posiluje volní vlastnosti a disciplinu. To vše přináší radost, nadšení, zaujetí.

Senioři Tvořivé naplnění volného času Aktivizace hudbou. V mozkových centrech se probudí asociace s hudbou spojené – hudba spojená s rodiči, s dobou mládí, z období první lásky, hudba spojená s náboženskými prožitky apod. Tyto asociace spojené s hudbou v sobě máme uloženy natolik silně, že mohou překonat i vlivy nemocí Komunikace hudbou – příležitost k setkávání, možnost vyjádření při snížené schopnosti vyjadřování Vhodné metody: poslech s imaginací improvizace

Lidé s demencí Příznaky nemoci (v počátcích) potíže s vyjadřováním, hledání slov zhoršení paměti zhoršení orientace v čase a prostoru špatná adaptace na nové situace ztráta iniciativy a motivace potíže s rozhodováním depresivní nálada či agresivní chování Cílem MT je: aktivizovat klienta umožnit setkání s ostatními docílit změny nálady (radostný prožitek) poskytnout přiměřené zaměstnání a zábavu

Lidé s demencí MT může být praktikována za těchto podmínek: připravovaná lekce musí být jednoduše strukturovaná, postavená na jedné hlavní činnosti (poslech, hra na nástroj, zpěv, tanec na hudbu) pokyny a zadávané úkoly musí být předneseny jasnou a srozumitelnou formou je třeba zároveň počítat s krátkodobou pamětí klientů – pokyny je třeba znovu opakovat je také třeba počítat s tím, že většina klientů nebude schopna spojit dvě činnosti dohromady (zpěv s bubnováním apod.) délka lekce by neměla přesáhnout 15 – 20 minut frekvence a čas lekce by měl být pravidelný, aby zapadal do rituálu dne skupina pro MT by neměla přesáhnout 5 osob, aby se muzikoterapeut mohl každému dostatečně věnovat přizpůsobit výběr témat a hudby zálibám klientů (dechovka, lidové písně) brát zřetel na individualitu každého klienta, na druh postižení (sluch, koordinace pohybů apod.), na stadium jeho nemoci i aktuální náladu pokud je to možné, zapojit do lekcí i ošetřující personál prostředí MT lekce má umožňovat nerušenou práci v bezpečném, důvěrném prostoru

Lidé trpící onemocněním Hudba pomáhá: při ohroženém sebepojetí umožňuje mimoslovní sebevyjádření zpracování traumatických stavů a emocí paliativní účinky hudby aktivizace pomoc při hledání smyslu

Vězni a lidé při léčbě závislosti Hudba: mění charakter strohého a stresujícího prostředí umožňuje zpracování emocí a pozitivní změny v chování prolamuje pocit izolace pomáhá socializaci osob vyloučených z běžného života společnosti