Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ekonomická gramotnost
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Mikroekonomie.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Základy Ekonomie pro adiktology část 1 - 3 Prof. Martin Dlouhý

Co je Ekonomie? Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování lidí (Holman). Ekonomie se zabývá zkoumáním alokace vzácných zdrojů mezi různá alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby (Hořejší, Soukupová, Macáková, Soukup)

Ekonomické zákony a poučky Ekonom tvrdí: při stoupající ceně automobilů budou lidé automobily kupovat méně. Zákony v ekonomii se liší od zákonů ve fyzice, neboť studujeme živé lidi. Spíše než o zákony jde o určité tendence.

Dvě části Ekonomie Mikroekonomie – studuje individuální chování spotřebitelů, firem Makroekonomie – studuje agregátní chování (celé odvětví, národní hospodářství, HDP, Nezaměstnanost, inflace)

Člověk ekonomický Předpoklad racionality při rozhodování (může dělat i chyby, ale učí se) Sleduje svůj zájem (sobeckost) Maximalizace užitku Rodina versus společnost směnných vztahů

Organizace ekonomického života Trh versus plán Trh, Svobodná volba lidí, konkurence. Centrálně plánovaná ekonomika, regulace, rozhodují „úředníci“. Smíšená ekonomika

Trh Trh je způsobem organizace ekonomiky. V plánovaném hospodářství ceny a množství vyráběného zboží určuje státní plánovací agentura, nikoliv trh. Trh je místo, kde se potkávají prodávající a nakupující. Například burza, tržiště, inzertní noviny, internet. Ve vzájemné interakci mezi prodávajícími a nakupujícími se určuje rovnovážná cena a rovnovážné množství daného zboží.

Model Dokonalá konkurence Na trhu je velké množství prodávajících a kupujících, z nichž nikdo nemůže ovlivnit cenu. Kupující jsou dokonale informováni o všech prodávajících a jejich cenách. Statek je homogenní (je jedno od kterého prodávajícího kupující statek koupí). Příchod na trh nebo odchod z trhu nejsou omezeny.

Poptávka Anglicky „demand“, proto při značení obvykle používáme D nebo Qd. Funkce, která ukazuje závislost poptávaného množství na ceně. Qd = a0 + a1P, kde P je cena. Vyšší tržní cena snižuje poptávané množství, neboť vyšší cena odrazuje kupující. Proto platí a1 < 0. Příklad: Qd = 200 – 5P.

Nabídka Anglicky „supply“, proto při značení obvykle používáme S nebo Qs. Funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství zboží na ceně. Qs = b0 + b1P, kde P je cena. Vyšší cena zvyšuje nabídku (za vyšší cenu je více prodávajících ochotno nabízet zboží a ve větším množství). Proto platí b1 > 0. Například Qs = - 10 + 2P.

Tržní rovnováha Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).

Tržní rovnováha - příklad Zadání: určete rovnovážnou cenu, když poptávková funkce je dána Qd = 200 – 5P a nabídková funkce je dána Qs = – 10 + 2P. Řešení: tržní rovnováha nastává, když Qd = Qs, z čehož vyplývá 200 – 5P = – 10 + 2P 210 = 7P 30 = P Po dosazení Q = 200 – 5P = 200 – 5 x 30 = 50. Rovnovážná cena P = 30 a rovnovážné množství Q = 50.

K zamyšlení Jsou ve zdravotnictví či sociálních službách splněny předpoklady dokonalé konkurence? Vzniká ve zdravotnictví cena jako výsledek interakce mezi prodávajícími a kupujícími? ity

Chování spotřebitele, individuální poptávka Cílem je vysvětlit optimální rozdělení omezených prostředků spotřebitele mezi různé statky tak, aby dosáhl maximálního uspokojení (maximálního celkového užitku).

UŽitek Celkový užitek – uspokojení spotřebitele z celého množství statku. Mezní užitek – užitek z jedné dodatečné jednotky statku. Zákon klesajícího mezního užitku: s rostoucí spotřebou mezní užitek statku klesá.

Přebytek spotřebitele Rozdíl mezi částkou, kterou je spotřebitel ochoten maximálně zaplatit, a částkou, kterou skutečně zaplatí. Smlouvání na arabském trhu – pokus o odčerpání přebytku spotřebitele. Obětovaná příležitost – koupí jednoho statku přicházím o možnost koupit si něco jiného.

Optimální rozdělení Důchodu spotřebitele mezi různé statky Statek Statek A Statek B Statek C Cena 1 Kč 2 Kč 3 Kč Množství statku 1 2 3 4 5 6 7 Mezní užitek 10 16 14 12 8 15 9 Spotřebitel má důchod 15 Kč.

Optimální rozdělení Důchodu spotřebitele: podmínky rovnováhy MU(1)/P(1) = MU(2)/P(2) = … = MU(n)/P(n) Optimální spotřebitelská alokace: Mezní užitky z 1 Kč všech zboží jsou stejné.

poptávka Poptávka (FUNKCE) je závislost poptávaného množství statku (ČÍSLO) na jeho ceně. Tržní poptávka je součet individuálních poptávek. Změna ceny má dva efekty: - důchodový efekt (mohu kupovat méně); - substituční efekt (kupuji jiné věci).

Cenová elasticita Cenová elasticita (pružnost) poptávky vyjadřuje jak se změní poptávané množství (v procentech) při jednoprocentní změně ceny. Z hlediska zdravotnictví je například důležitá cenová elasticita u tabákových výrobků. Jak se změní poptávka po cigaretách při 10%-tním zdražení? Elastická poptávka, když elasticity je větší než 1. Neelastická poptávka, když elasticita je menší než 1. ity

Cenová elasticita - příklad Použijeme poptávkovou funkci: Q = 200 – 2P. Rovnovážná cena a množství P = 40, Q = 120. Co se stane při zvýšení ceny cigaret o 10 %? Q = 200 – 2P = 200 – 2 x 44 = 112 (Q= 120-112 = – 8) Elasticita = (–8/120) / (4/40)= – 0,067/0,1 = – 0,667 Poptávané množství při jednoprocentním zvýšení ceny klesne o 0,667 %. (menší než 1, poptávka není elastická). Zvýšení ceny o 10 % sníží poptávané množství o 6,7 %. ity