Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programů Interreg Danube a Interreg Europe Způsobilost výdajů 14. 5. 2018, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Finanční řízení Ing. Lenka Nováková Seminář pro žadatele výzvy Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témat a mezipředmětových.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Alena Zítková Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Nejčastější chyby při administraci projektů OPPP a OPPI.
Deník příjmů a výdajů Průběžné položky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Cestovní náklady podnikatele a zaměstnance. Paušální cestovní výdaje  Podnikatel si může do nákladů započítat paušální odpočet 5000 Kč/měs. na jedno.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Petra Němcová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Interreg V-A Česká republika – PolskoSpolečný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc Kontrola přijatelnosti Nejčastější chyby.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Seminář pro žadatele Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část (Obecné informace) 3. výzva listopadu 2011 Ústí nad Labem.
VYÚČTOVÁNÍ KULTURNÍCH AKCÍ A PROJEKTŮ PODPOROVANÝCH MO STŘEKOV Platné od
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Romana Bendová Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Způsobilost výdajů Seminář pro projektové partnery, ze 4
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg Danube
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pracovně právní vztahy
Seminář pro žadatele IROP výzev Prostějov venkov o.p.s.
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Projektová žádost a přílohy
Pojem přeměna obchodní společnosti
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Jednoduché účetnictví
Seminář pro příjemce OPVK
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financování přímých NIV
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
Finanční plán stavební zakázky
Operační program INTERREG V-A Česká republika – Polsko programové období 2014 – SEMINÁŘ PRO PŘÍJEMCE Hradec Králové, Hradec Králové.
Realizace a vyúčtování malého projektu
Obsah Kontrola plnění podmínek smlouvy o poskytnutí dotace
Fond pro bilaterální vztahy První otevřená výzva
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Cyklus malého projektu
Fond malých projektů Školení pro Konečné uživatele Zlín
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programů Interreg Danube a Interreg Europe Způsobilost výdajů 14. 5. 2018, Praha

Způsobilost výdajů Ověření způsobilosti výdajů je jedním, ale ne jediným z cílů kontroly Metodicky upraveno předpisy EU, národními, Pokyny a Náležitostmi Způsobilost nárokovaných výdajů a aktivit s nimi spojených je posuzována ve smyslu: Věcné způsobilosti výdajů – tzn. vazba k projektu a projektové žádosti (mezinárodní přesah, udržitelnost výstupů, inovativní proces, horizontální kritéria a partnerství na různých úrovních) Přiměřenosti výdajů – efektivnosti a účelnosti Časové způsobilosti výdajů – vznik a úhrada výdaje Místní způsobilosti výdajů – programové a mimoprogramové území Vykázání výdajů – doložení příslušnou dokumentací. HOSPODÁRNOST – ÚČELNOST – EFEKTIVNOST – pravidlo 3E VÝDAJ MUSÍ NEJEN VZNIKNOUT, ALE I BÝT UHRAZEN V REPORTOVACÍM OBDOBÍ (s výjimkou pro závěrečné období)

Způsobilost výdajů – náležitosti dokumentů s výjimkou paušálních výdajů Úplné, kompletní a správné, Opravy prováděné řádným způsobem - tzv. účetní opravy, Utříděné, Odděleně zaúčtované od ostatních výdajů partnera (tzv. separate accounting system) V souladu s pravidly způsobilosti, Dle charakteru a výše vzniklé na základě výběrového/zadávacího řízení, Označení originálů účetních dokladů řádně dle požadavků programu Název projektu (ACRONYM), Číslo projektu, Název programu

Způsobilost výdajů v období 2014-2020 Nezpůsobilé výdaje v období 2014-2020 věcné příspěvky, úroky z dlužných částek, pokuty, penále, výdaje na soudní spory, dary nad 50€ nesouvisející s propagací, komunikací projektu, úroky z úvěrů, kurzové rozdíly, nákup pozemků, DPH (výjimka pro příjemce, kteří nemohou nárokovat odpočet DPH na vstupu), poplatky za národní finanční transakce, přefakturace mezi partnery projektu (za služby, vybavení, práce).

Časová způsobilost výdajů Přípravné výdaje: Paušální částka 15.000 EUR (IE) a 17.500 EUR (DANUBE) na projekt – přiděleno Lead Partnerovi. Není předmětem kontroly na úrovni FLC. Výdaje v realizační fázi : Způsobilost počíná dnem schválením projektu monitorovacím výborem a končí posledním dnem měsíce označeného jako „finalizační“. realizace aktivit projektu provedeny všechny platby výdajů předložena poslední zpráva za projekt

Rozpočtové kapitoly (budget lines) Staff costs – mzdové výdaje Travel and accommodation costs – cestovné Office and administrative expenditure – administrativní a kancelářské výdaje External expertise and services costs – externí služby Equipment expenditure – vybavení Náklady na ingrastukturu a práce (DANUBE) Kapitoly External expertise and services a Equipment jsou v rozpočtu projektu uvedeny položkově pro jednotlivé projektové partnery. Nelze v soupisce výdajů nárokovat proplacení služby nebo vybavení, které nejsou v rozpočtu uvedeny.

Vykazování výdajů v období 2014-2020 Staff costs - mzdové výdaje a) REAL COSTS - Náhrada dle skutečných výdajů. b) FLAT RATE - Paušál až do výše 20% (DANUBE) přímých výdajů partnera (bez mzdových a paušálních výdajů, např. administrativních nákladů) . V případě Interreg Europe nejsou paušální sazba u osobních nákladů povoleny. Výběr způsobu náhrady mzdových výdajů (paušál x reálné mzdy) na začátku projektu, bez následné změny v průběhu realizace projektu – je nutné řádně zvážit volbu. V případě skutečných výdajů jsou způsobilé hrubé mzdy a zákonné odvody ve výši zakotvené v zaměstnanecké smlouvě/ekvivalentu. Pracovní smlouvou nepodložená navýšení mezd nebo výplata odměn jsou nezpůsobilé.

1. Staff costs – mzdové výdaje Modely zaměstnávání zaměstnanců příjemcem: a) na plný úvazek, b) na částečný úvazek s pevně stanoveným procentním podílem odpracované doby za měsíc nebo c) na částečný úvazek s pružným počtem odpracovaných hodin za měsíc. c1) výpočet založený na počtu odpracovaných hodin dle pracovní smlouvy c2) výpočet podílem posledních doložených ročních hrubých mzdových nákladů (tj. mzdových nákladů za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců) a 1720 hodin v souladu s čl. 68 odst. 2 nařízení (EU) č.1303/2013. Takto stanovená hodinová sazba se vynásobí počtem odpracovaných hodin d) na hodinovém základě

Vykazování výdajů v období 2014-2020 Zaměstnání na plný úvazek v projektu Rozhodující jsou ustanovení pracovní smlouvy/ekvivalentu, nedokládá se timesheet. Zaměstnání na částečný úvazek s pevně stanoveným procentním podílem odpracované doby na projektu za měsíc - Timesheet není vyžadován, v pracovní smlouvě/dohodě, náplni práce resp. popisu pracovního místa musí být uveden procentní podíl doby, který má zaměstnanec na projektu odpracovat

Vykazování výdajů v období 2014-2020 Zaměstnání na částečný úvazek s pružným počtem odpracovaných hodin na projektu za měsíc – výše mzdových nákladů se stanovuje dle počtu odpracovaných hodin na projektu a hodinové sazby, kterou je možné vypočíst jako: Podíl měsíčních hrubých mzdových nákladů a měsíční pracovní doby v hodinách podle dokladu o zaměstnání (timesheet) - Podíl měsíčních hrubých mzdových nákladů a měsíční pracovní doby stanovený v dokladu o zaměstnání a vyjádřený v hodinách. Podíl posledních doložených ročních hrubých mzdových nákladů (tj. mzdových nákladů za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců) a 1720hodin - Podíl posledních doložených ročních hrubých mzdových nákladů (tj. mzdových nákladů za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců) a 1720 hodin

Jak dokládat … Co je nutné doložit při první kontrole (v dalších kontrolách doklady o případných změnách v dokumentaci): Pracovní smlouvy včetně případných dodatků, popřípadě DPP/DPČ, Přidělení pracovníka pro projekt, a to např. rozhodnutí o jmenování nebo jiný ekvivalent, který lze považovat za doklad o zaměstnání s vyčleněním pro projekt (rozhodnutí o přidělení pracovníka k projektu), Platový výměr, (pokud není v pracovní smlouvě), popřípadě jiné doložení výše mzdy/platu (u pracovníka ve státní správě zařazení do platové třídy a stupně), Pracovní náplň, (pokud není uvedeno v PS), Stanovení/volba metody a způsobu výpočtu hodinové sazby u částečných úvazků tam, kde je to relevantní, V případě metody přepočtu se 1720h také doklady k prokázání hrubé mzdy za posledních 12 měsíců, Sestavu rekapitulace mezd,

Jak dokládat …. výplatu mezd: výpis z účtu nebo výdajový pokladní doklad. výjimka: v případě organizační složky státu, územně správního celku a jejich příspěvkové organizace lze doložit čestným prohlášením v případě výplaty mezd z účtu organizace jednou částkou: čestné prohlášení každého zaměstnance + výpis z účtu prokazující úhradu souhrnné částky výdajů mzdu obvyklou: mzdové tabulky nebo tarify; platový výměr pracovníka na stejné pracovní pozici odměny: vnitřní předpis , který stanoví pravidla pro vyplácení odměn. Pravidla pro odměny musí být zavedena minimálně 6 měsíců před předložením projektové žádosti. Odměna musí být potenciálně přístupná pro všechny zaměstnance. Centrum pro regionální rozvoj České republiky je na základě registrace u MV oprávněno nakládat i s citlivými informacemi a zaručuje jejich bezpečnost.

Vykazování výdajů a nejčastější pochybení po rozpočtových kapitolách - MZDOVÉ VÝDAJE Chybějící doklady a problémy v této oblasti Pracovní smlouva vč. všech dodatků / DPP, DPČ, pracovní náplň / přidělení pro projekt, mzdový/platový výměr, Výplatní pásky, doklad o úhradě mezd, Centrum disponuje oprávněním nakládat s tímto typem informací a odmítnout poskytnout takové informace z důvodu jejich ochrany není relevantní, U odměn vždy zdůvodnění a schválení nadřízeným pracovníkem; doložení období, ke kterému se odměna vztahuje, Odlišný popis činností v timesheetu vzhledem k pracovní smlouvě/pracovní náplni/progress report/application form, Chyby v odlišení činností dle WPs mezi timesheetem a schválenými aktivitami dle application form, Nedoložení výstupů uváděných v timesheetech průkaznou formou.

Vykazování výdajů a nejčastější pochybení po rozpočtových kapitolách - MZDOVÉ VÝDAJE Nárokování nezpůsobilých položek Navyšování mezd pouze pro účely projektu, Bonusy bez souvislosti s projektem, dovolená vyšší než alikvotní část pro projekt, Mzdy jsou nárokovány dle data úhrady - časová způsobilosti.

2. Travel and accommodation costs - Cestovní výdaje Zahrnují výdaje na následující položky: jízdné a náhrady jízdného, Stravné, Ubytování, Víza, Kapesné. Pracovní cesty realizované výhradně zaměstnanci projektového partnera. Pracovní cesty realizované osobou, která není zaměstnancem projektového partnera – vykazují se v rozpočtové kapitole Externí služby

Cestovní výdaje Nač si dávat pozor: Náhrady za použití soukromého vozidla – častá chyba je nesprávný výpočet náhrady za spotřebu pohonných hmot. Základem pro výpočet je tzv. kombinovaná spotřeba uvedená v technickém průkaze. Použití služebního vozidla - způsobilé jsou výdaje za spotřebované pohonné hmoty. Výdaje za opravy a údržbu jsou hrazeny v rámci paušální částky za administrativní a režijní výdaje. Pracovní cesty mimo programové území – pouze jsou-li uvedeny v projektové žádosti nebo předem schváleny Společným sekretariátem pracovníci na DPP/DPČ nemají ze zákona nárok na náhradu cestovních výdajů. Možnost sjednat v textu DPP/DPČ.

Vykazování výdajů v období 2014-2020 - CESTOVNÍ NÁHRADY Co je nutné doložit ke kontrole způsobilosti: Vždy: Přehled pracovních cest (standardizovaný formulář) – pokud nelze předložit, pak lze nahradit jinou sestavu o stejné vypovídací schopnosti, Vnitřní předpis zaměstnavatele o pracovních cestách, Zdůvodnění použití jiné než ekonomické třídy nebo taxi Na vybraném vzorku: Při využití soukromého vozidla dohodu/souhlas o používání vlastního motorového vozidla ke služebním účelům a kopii technického průkazu, Při využití služebního vozidla minimálně kopii knihy jízd, technického průkazu, Zprávu ze SC pokud je zpracovávána. Cestovní příkaz, vyúčtování cesty včetně prvotních dokladů a doklad o zaplacení.

Vykazování výdajů a nejčastější pochybení po rozpočtových kapitolách – CESTOVNÍ NÁHRADY • Trvání cesty v přímé vazbě na projekt (jednání +1 den před a po) • Doložit vztah k aktivitě dle Application Form • Nutnost doložit, že cesta skutečně proběhla – boarding pass, jízdenky; prezenční listina • Výpočet stravného dle vyhlášky MPSV, krácení dle ZP (např. za snídani v ceně ubytování) • Pozor na použití kurzu pro přepočet cizí měny – u pracovních cest se řídí ZP • Konferenční poplatky patří do rozpočtové kapitoly External Expertise (2014- 2020) Nárokování nezpůsobilých položek • Cesty business class , taxi pokud bylo možné použít veřejnou dopravu (nesplňují pravidlo 3E) • Cesty mimo programové území musí být uvedeny v Application Form nebo předem schváleny JTS

Jak dokládat … účast na meetingu: pozvánka, program, zápis, kopie účastnické listiny cesta letadlem: faktura, úhrada faktury, boarding pass úhrada cestovních náhrad pracovníkovi: výdajový pokladní doklad, výpis z účtu. V případě úhrady společně s výplatou mzdy mzdový lístek, výpis z účtu. výdaje na neuskutečněné cesty nejsou způsobilé

3. Office and administrative expenditure - Administrativní a režijní výdaje Paušální sazba 15% uznatelných mzdových výdajů za příslušné reportovací období. Ke kontrole není třeba dokládat žádnou dokumentaci ani propočty. Výdaje charakteru Office and administrative costs nemohou být nárokovány v jiné rozpočtové kapitole.

Vykazování výdajů v období 2014-2020 Administrativní výdaje Náhrada paušálem do výše 15% způsobilých mzdových výdajů partnera Žádné další přímé výdaje nejsou způsobilé Způsobilé administrativní výdaje (konečný výčet výdajů) nájem kancelářských prostor pojištění a daně související s budovami, v nichž se nacházejí zaměstnanci, a s vybavením kanceláře (např. pojištění proti požáru, krádeži) veřejné služby (např. elektřina, topení, voda) kancelářské potřeby všeobecné účetnictví zajišťované uvnitř organizace, která je příjemcem archivy údržba, úklid a opravy bezpečnost systémy informačních technologií komunikace (např. telefon, fax, internet, poštovní služby, vizitky) bankovní poplatky za otevření a správu účtu nebo účtů, jestliže provádění operace vyžaduje otevření zvláštního účtu poplatky za nadnárodní finanční transakce

4. External expertise and services costs -Externí služby studie, expertízy překlady organizace setkání a meetingů tisk propagačních a dalších materiálů cestovné externích osob, které pracují na projektu, ale nejsou zaměstnanci projektového partnera. Musí mít smluvní podklad. … výčet služeb, které mohou být považovány za způsobilé je uveden v Programovém manuálu Nač si dávat pozor: vazba na aktivity projektu limity a pravidla pro výběrová řízení fakturace mezi projektovými partnery není přípustná výdaje na cestovné externích osob – doklady musí znít na projektového partnera a musí být projektovým partnerem uhrazeny

5. Equipment expenditure - Vybavení IT hardware a software měřicí přístroje, laboratorní vybavení kancelářské vybavení další zařízení nezbytné pro potřeby projektu … výčet vybavení, které může být považováno za způsobilé je uveden v Programovém manuálu Nač dávat pozor: vazba na aktivity projektu limity a pravidla pro výběrová řízení očekává se, že vybavení bude opatřeno informací o spolufinancování z fondů EU rozpočet – vybavení je jmenovitě uvedeno

Další pravidla … DPH – způsobilé pouze tehdy, jestliže nemůže být uplatněno v daňovém přiznání na vstupu věcné dary, dobrovolná práce – nelze uplatnit jako způsobilý výdaj příjmy projektu – snižují částku způsobilých výdajů sdílené výdaje jsou nepřípustné – vždy rozpočtováno a nárokováno jedním projektovým partnerem. propagační materiál a dárky – schválení v projektové žádosti nebo schválení společným sekretariátem vykazování výdajů vždy v měně EUR. Kurz vyhlašovaný Evropskou komisí pro měsíc, ve kterém jsou dokumenty předkládány ke kontrole.

Změny rozpočtu změny v rámci 20% flexibility – na úrovni rozpočtové kapitoly a na úrovni projektového partnera … není třeba předchozího schválení řídícího orgánu/společného sekretariátu. Je řízeno na úrovni projektu. Výjimka: rozpočtová kapitola Vybavení – navýšení vždy konzultovat se společným sekretariátem změny nad 20% rozpočtové kapitoly nebo projektového partnera … nutné předchozí schválení ze strany řídícího orgánu/společného sekretariátu Změny je možné provádět, a jsou schvalovány, pouze v odůvodněných případech.

Děkuji za pozornost Ing Děkuji za pozornost Ing. Pavel Kalina Centrum pro regionální rozvoj České republiky Odbor Evropské územní spolupráce U Nákladového nádraží 3144/4 130 00 Praha 3 T: +420 225 855 394 E: pavel.kalina@crr.cz