Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Z.8.A. 21_hospodarstvi_cr 7.3. 2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Předmět: ZEMĚPIS Název: HOSPODÁŘSTVÍ ČR Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA HOSPODÁŘSTVÍ ČR
ANOTACE Zeměpis 8. ročník Hospodářské procesy a jejich územní projevy Úvod k tématu ZEMĚDĚLSTVÍ Práce s textem – čtenářská gramotnost Vyhledávání na internetu
Zemědělství ovlivňovalo od pradávna život na Zemi a bez něho by život neexistoval ani dnes. Nevím, jak vy, ale já dávám přednost produktům živočišné výroby; kosti, maso, salámy – to je moje! Pojďme se dnes zamyslet nad tím, jak vypadala práce zemědělců dříve a co obnáší dnes……
Ota Baláž, Kamil Střihavka, Michal Pavlíček ZEMĚ VZDÁLENÁ Skupina BSP Ota Baláž, Kamil Střihavka, Michal Pavlíček Nutné připojení k internetu – hypertextový odkaz
ÚKOLY K PÍSNI Ve videoklipu hudebníci vyjadřují svůj vztah půdě, k venkovu; vzdávají úctu těžké lidské práci Přesvědčíme se, jak jste byli při poslechu vnímaví Jmenuj čtyři činnosti, které aktéři klipu předváděli. Jaké zemědělské nástroje jste viděli? Jak dlouhá byla pracovní doba zemědělců? ŘEŠENÍ Sekání louky, orba, vybírání kamenů, porážení stromu Kosa, pluh, sekera Od úsvitu do soumraku
VE VĚTÁCH NAJDI UKRYTÉ NÁZVY MODERNÍCH ZEMĚDĚLSKÝCH STROJŮ Zítra k torně přišij nový popruh. Jestli sleduješ internet, musíš to vědět. Epos Tři Kováčové není příliš známý. Prokop luhy s čerstvou trávou posekal ráno. Tato výseč kanalizace musí být opravena. NAJDI NA INTERNETU FOTOGRAFIE TĚCHTO STROJŮ
ŘEŠENÍ Zítra k torně přišij nový popruh. Jestli sleduješ internet, musíš to vědět. Epos Tři Kováčové není příliš známý. Prokop luhy s čerstvou trávou posekal ráno. Tato výseč kanalizace musí být opravena.
METODICKÝ NÁVOD Materiál může sloužit jako motivační činitel v úvodu k učivu o zemědělství Po splnění úkolů vztahujících se k písni je možné dále rozvinout besedu o vzniku zemědělství a jeho vývoji v historii Uplatníme zde mezi předmětové vztahy s hudební výchovou, dějepisem a českým jazykem ( při luštění slov upozorníme, že někdy není možné dodržet pravopisná pravidla, necháme žáky, aby chyby opravili) Klíčová slova: kosa, pluh, sekera, orba, traktor, lis, postřikovač, sečka Inovace: použití hypertextového odkazu, vyhledávání na internetu
POUŽITÉ ZDROJE S.3 - foto: soukromý archiv autorky S.1 – 9 :Uvedený zdroj[cit. 2012 – 03 – O6] Ludek:commons wikimedia. Dostupné na www.: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pole_v_Cesku_lan_bez_mezi.jpg> S.4 : Uvedený zdroj [cit.2012 -03 – 06].Dostupné pod licencí Creative Commons na www.: Heledraku:</http://www.youtube.com/watch?v=1d5TRzowqHk>