SKLÁDÁNÍ VEKTOROVÝCH VELIČIN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Advertisements

Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Matematicko-fyzikální projekt Vektory
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Skládání sil, rovnováha sil
Skládání rovnoběžných sil
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání sil.
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Téma: Rakousko Číslo projektu: 02
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
F-Pn-P071-Michelsonuv_pokus
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
F-Pn-P056-cocka_Rozptylka
F-Pn-P065-Zorny_uhel_a_lupa
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a záření – DETEKCE IONIZUJÍCÍHO ZÁŘENÍ
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Kubické elementární buňky
F-Pn-P068-Mikroskop PAPRSKOVÁ OPTIKA 9. MIKROSKOP.
Člověk a technika – OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Základní poznatky – KMITÁNÍ A VLNĚNÍ
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
F-Pn-P066-Dalekohledy PAPRSKOVÁ OPTIKA 7. DALEKOHLEDY.
Základní poznatky – KMITÁNÍ A VLNĚNÍ
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Elektronika – POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY
Elektronika – POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Člověk a voda – VODNÍ STAVBY
Člověk a voda – VODNÍ STAVBY
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Člověk a voda – VODNÍ STROJE
Člověk a voda – HYDROSTATIKA
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Sdělovací technika– POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
2. Centrální gravitační pole
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Člověk a technika – PRINCIPY PŘÍSTROJŮ
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Transkript prezentace:

SKLÁDÁNÍ VEKTOROVÝCH VELIČIN F-Pn-P001-skladani_vektoru(2017) SKLÁDÁNÍ VEKTOROVÝCH VELIČIN Grafické skládání vektorových veličin

1. ROVNOBĚŽNÉ VEKTORY – STEJNÝ SMĚR F1 F2 + = F F1 F F2 Výslednicí dvou rovnoběžných vektorů totožného směru a stejného působištěm je vektor stejného směru působící v témže bodě o velikosti dané součtem velikostí vektorů.

2. ROVNOBĚŽNÉ VEKTORY – OPAČNÝ SMĚR F1 F2 + = F F1 F F2 Výslednicí dvou rovnoběžných vektorů opačného směru a stejného působištěm je vektor stejného směru, jako je větší z vektorů, o velikosti dané rozdílem velikostí vektorů (menší vektor odečtený od většího)

3. RŮZNOBĚŽNÉ VEKTORY – STEJNÉ PŮSOBIŠTĚ F1 F2 + = F F1 F F2 Výslednicí dvou různoběžných vektorů stejného působištěm je vektor získaný pomocí tzv. vektorového rovnoběžníku. (výsledný vektor je úhlopříčkou v rovnoběžníku, jehož strany jsou vzájemně rovnoběžné se směry původních vektorů)

4. RŮZNOBĚŽNÉ VEKTORY – RŮZNÉ PŮSOBIŠTĚ F1 F2 + = F F1 F F2 Výslednicí dvou různoběžných vektorů různého působištěm získáme posunutím vektorů po vektorové přímce do průsečíku vektorových přímek. (Pak již postupujeme standardním způsobem skládání vektorů – viz dříve)

5. ROVNOBĚŽNÉ VEKTORY – RŮZNÉ PŮSOBIŠTĚ F1 F F2 Prohodíme síly Jednu (z prohozených sil) otočíme Působiště výslednice je průsečíkem spojnice koncových bodů získaných sil a jejich působišť Velikost sil je dána stejně jako u sil rovnoběžných se stejným působištěm (součet při souhlasném směru, rozdíl při opačném) F1 F2 + = F

6. DVOJICE SIL Tzv. dvojice sil je zvláštní případ vektorů stejné velikosti, opačného směru a různého působiště. F1 F2= –F1 Pro dvojici sil NELZE nalézt výslednici, protože otáčivý účinek dvojice sil nelze vytvořit jedinou silou!!!

F1 F2= –F1 6. DVOJICE SIL Tzv. dvojice sil je zvláštní případ vektorů stejné velikosti, opačného směru a různého působiště. F1 F2 + = F Pro dvojici sil NELZE nalézt výslednici, protože otáčivý účinek dvojice sil nelze vytvořit jedinou silou!!!

Prezentace Skládání vektorových veličin Zdroje a použitá literatura: Svoboda E. a kol.: Fyzika pro gymnázia – Mechanika, vydavatelství Prometheus, ISBN: 978-80-7196-431-5 Euclidean vector. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- 2016 [cit. 2016-11-17]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Addition_and_subtraction Prezentace byla vytvořena v rámci projektu: „Přechod na komplexní multimediální výuku na Gymnáziu Jaroslava Vrchlického v Klatovech“