MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Advertisements

ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Další operace s vektory
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
MATEMATIKA Funkce.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Lineární rovnice a nerovnice III.
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
MATEMATIKA Procenta II.
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
2.2 Kvadratické rovnice.
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
MATEMATIKA Čísla přirozená – základní početní operace.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice základní pojmy.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dostupné z Metodického portálu
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Podobnost trojúhelníků
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-04-04_Rovnice_a_nerovnice Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: II. Datum tvorby: 04. 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli ! Součástí řešení rovnic s neznámou ve jmenovateli je stanovení podmínek, tzn. určíme, pro které hodnoty neznámé má daná rovnice smysl, a získané řešení s podmínkami porovnáme nebo provedeme zkoušku, při které se přesvědčíme, zda se po dosazení kořenů jmenovatelé zlomků nerovnají nule. Př.: Řešte rovnice v R: 𝟐− 𝟑 𝒙+𝟑 = 𝟓𝒙+𝟏𝟐 𝒙+𝟑 Stanovíme podmínky - z čeho budeme vycházet? JMENOVATEL ZLOMKU NESMÍ BÝT ROVEN NULE! 𝑥+3≠0

Podmínka: 𝑥≠−3 Rovnici vynásobíme vhodným společným jmenovatelem všech zlomků v rovnici – který to je výraz? 2− 3 x+3 = 5x+12 x+3 /∙ 𝑥+3 2 𝑥+3 −3=5𝑥+12 2𝑥+6−3=5𝑥+12 2𝑥+3=5𝑥+12 /−2𝑥 3=3𝑥+12 /−12 −9=3𝑥 /÷3 𝑥=−3 Porovnáním s podmínkami je zřejmé, že rovnice nemá řešení, po dosazení čísla -3, by jmenovatel zlomku byl roven nule.

Př.: Řešte rovnici a proveďte zkoušku: 𝟐𝒙 𝒙−𝟏 =𝟏+ 𝟐 𝒙−𝟏 Jestliže budeme provádět zkoušku, nemusíme stanovovat podmínky /∙ 𝑥−1 2𝑥=𝑥−1+2 2𝑥=𝑥+1 /−𝑥 𝑥=1 𝐿= 2∙1 1−1 Zk.: Číslo jedna není kořen rovnice, protože po dosazení je jmenovatel zlomku roven nule! Závěr: Rovnice nemá řešení.

Př.: Řešte rovnici: 𝟐 𝒙 + 𝟑 𝒙 + 𝟓 𝒙 = 𝟏𝟎 𝒙 𝑥≠0 Podmínka: 2 𝑥 + 3 𝑥 + 5 𝑥 = 10 𝑥 /∙𝑥 2+3+5=10 Rovnost platí, řešením je každé reálné číslo různé od nuly. 10=10

Př.: Řešte rovnici: 𝒙+𝟐 𝟐 𝒙−𝟏 − 𝟐𝒙 𝟑 𝒙−𝟏 = 𝟏 𝟐𝟒 Podmínka: 𝑥≠1 𝒙+𝟐 𝟐 𝒙−𝟏 − 𝟐𝒙 𝟑 𝒙−𝟏 = 𝟏 𝟐𝟒 Podmínka: 𝑥≠1 𝑥+2 2 𝑥−1 − 2𝑥 3 𝑥−1 = 1 24 /∙24 𝑥−1 12 𝑥+2 −8∙2𝑥=𝑥−1 12𝑥+24−16𝑥=𝑥−1 24−4𝑥=𝑥−1 /+4𝑥 24=5𝑥−1 /+1 25=5𝑥 /÷5 𝑥=5 Vyhovuje podmínce

Př.: Určete co nejvýhodněji společného jmenovatele zlomků a rovnice vyřešte 𝟏 𝒙−𝟐 − 𝟏 𝒙+𝟐 = 𝟕−𝟐𝒙 𝒙 𝟐 −𝟒 a) Výraz rozložíme na součin 1 𝑥−2 − 1 𝑥+2 = 7−2𝑥 𝑥−2 𝑥+2 / 𝑥+2 𝑥−2 𝑥+2− 𝑥−2 =7−2𝑥 𝑥+2−𝑥+2=7−2𝑥 4=7−2𝑥 /−7 −3=−2𝑥 /÷ −2 𝑥= 3 2

Zkouška: 𝐿= 1 3 2 −2 − 1 3 2 +2 = 1 3−4 2 − 1 3+4 2 = 1 − 1 2 − 1 7 2 =−2− 2 7 = −14−2 7 =− 16 7 𝑃= 7−2∙ 3 2 3 2 2 −4 = 7−3 9 4 −4 = 4 9−16 4 = 4 − 7 4 =− 16 7 𝐿=𝑃 𝑥= 3 2

𝟑𝒙−𝟒 𝟏−𝟒 𝒙 𝟐 − 𝟏 𝟐𝒙−𝟏 + 𝟑 𝟏+𝟐𝒙 =𝟎 b) ? 𝑎 2 − 𝑏 2 = 𝑎−𝑏 𝑎+𝑏 3𝑥−4 1−2𝑥 1+2𝑥 − 1 2𝑥−1 + 3 1+2𝑥 =0 ? 2𝑥−1=− −2𝑥+1 =− 1−2𝑥 3𝑥−4 1−2𝑥 1+2𝑥 + 1 1−2𝑥 + 3 1+2𝑥 =0 / 1−2𝑥 1+2𝑥 3𝑥−4+1+2𝑥+3 1−2𝑥 =0 3𝑥−4+1+2𝑥+3−6𝑥=0 −𝑥=0 𝑥=0 Zkouška: 𝐿= 3∙0−4 1−4∙0 − 1 2∙0−1 + 3 1+2∙0 = −4 1 − 1 −1 + 3 1 =−4+1+3=0 𝑃=0 𝐿=𝑃

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli. Žáci řeší jednoduché rovnice s využitím ekvivalentních úprav a stanovují podmínky řešení. Provádí zkoušku správnosti řešení. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 2. díl, 1. vydání 2003, Prometheus, ISBN 80-7196-260-0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová