Management sociálních dat a datové archivy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Management Ing. Jan Pivoňka.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Kvalitativní výzkum.
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Jak přistupovat ke kvalitě výběrových šetření Jindřich Krejčí
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Management a rozvoj obcí
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
ISS Chyby měření Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Výběrová šetření Výběrové šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Marketing sportu obecná část
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Personální plán pro podnikatelský plán
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Nábor a výběr zaměstnanců
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Mixed methods design (MMD)
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Průběh a evaluace poradenství – analytické výstupy
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí
Metody a techniky výzkumu II.
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Co říká česká veřejnost?
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí Chyby měření

Metody sběru dat stupeň zapojení tazatele stupeň zajištění důvěrnosti komunikační kanály technologie náklady face-to-face CAPI - computer-assisted personal interviewing self-administration (SAQ) CASI - computer assisted self-interviewing (disk by mail, email, Web) ACASI - audio computer-assisted self-interviewing telefon CATI - computer-assisted telephone interview IVR (T-ACASI) - interactive voice responce (ACASI po telefonu) Web Management dat

analýzy dopadů metody na chyby - literatura marginální efekt metody výběr metody dopad na různé druhy chyb - kompromis cena analýzy dopadů metody na chyby - literatura marginální efekt metody srovnání dvou možných metod - sada charakteristik - posouzení vzájemného efektu face-to-face vs. telefon je stejná opora? pokud ne, jak se liší pokrytí? stejní tazatelé? pokud ne, jak se liší zkušenost, výcvik, zatížení...? supervize? zpětné kontroly? výběr respondenta? stejný dotazník? vizuální pomůcky? předpokl. návratnost? dostupné metody zvyšování návratnosti? dostupné technologie? ... cena? Management dat

opora <-> metoda (dostupnost opor, cena) face-to-face: oblastní výběr - clustry (designový efekt) telefon: tel. seznamy, RDD (chyba pokrytí, návratnost...) pokrytí face-to-face - zlatý standard (?) telefon? (skoro celá populace vs. vhodná opora) internet? (pokrytí? opora? seznamy adres/emailů nejsou a nejsou standardizované,...) návratnost (unit, item) role tazatele (též porozumění otázkám), kredibilita, unit n-r.: face-to-face obecně vyšší než self-adm. (unit, item) / senzitivita tématu a otázek telefon - nejednozn. u odmítnutí (způsob); nekontaktování a jiné druhy výpadků - nejednoznačné výsledky pro item non-response internet - schopnost odpovídat kombinace metod různí respondenti různě/různé kroky šetření různě/různé komponenty různě snížení ceny (první pokus poštou, pak telefonem, pak přijde tazatel) snížení náročnosti šetření maximalizace návratnosti (resp. si vybere, co mu vyhovuje - různí resp. různě) dostupnost opor náročnost otázek Management dat

Chyba tazatele standardy (ESOMAR, SIMAR...) různé role tazatele konstrukce opory (oblastní výběry...) realizace výběrové procedury (výběr resp. v domácnosti, kvóta...) získávání spolupráce interakce - definuje, co se od respondenta očekává - pomáhá mu osvojit si roli management dotazovacího procesu záznam odpovědi / editace přítomnost tazatele zdrojem odchýlení omezené sociálně nežádoucí výpovědi díky přítomnosti tazatele (vs. vyplnění dotazníku resp.) odlišnost odpovědí vzhledem k pozorovatelným charakteristikám respondenta ve vztahu k tématu odlišnost odpovědí ve vztahu ke zkušenosti tazatele Management dat

interviewer effect (analýza) rozptyl výkonů tazatelů (interviewer variance) - clusters měření - překryv vymezených oblastí tazatelských úkolů, náhodné přiřazování sociální charakteristiky - složení tazatelské sítě zatížení tazatelské sítě školení tazatelské sítě zkušenost tazatele vyšší návratnost vs. rutina ovlivnění otázek - nejasné dopady rozmístění tazatelské sítě, kapacita dopad odměňování tazatelů (návratnost vs. kvalita dotazování) kontrola Management dat

zásady profesionální jednání tazatele orientované na úkol, nikoliv osobní přesné čtení otázek; bez dodané vlastní interpretace vysvětlení výzkumu a procesu dotazování respondentovi povzbuzování pouze nepřímé záznam odpovědí bez interpretace, doplnění, změn... promyšlená formulace otázek s ohledem na tazatele minimalizace otázek, které vyžadují nestandardní chování tazatele Management dat

rozdíly ve statusu resp. a tazatele - rozdílné reakce response rate vs. bias motivace respondenta osobní vs. formální přístup zásady tazatel nemá vyjadřovat vlastní názory tazatel nemá uvádět osobní informace, které ukazují na jeho možné postoje navázání osobního kontaktu krátkými diskusemi o neutrálních tématech klíčová role pochopení role respondentem standardizace otázek a procesů flexibilita tazatele školení tazatelů, jak reagovat management tazatelské sítě výběr tazatelů školení tazatelů kontrola tazatelů vymezení tazatelských úkolů Management dat

Chyba respondenta: otázky a odpovědi v šetření různé typy respondentů - různý vztah k formulaci odpovědí standardizované interview (různé typy šetření)... ...záznamy v databázích (též je někdo pořídil, někdo musí umožnit přístup, poskytnout asistenci při získávání dat...) kognitivní proces odpovídání na otázky interpretace a pochopení otázky (Q: jednoduchost, jednoznačnost...) vyhledání relevantní informace v paměti (Q: různá námaha; podněty) posouzení a odhad - doplnění vyhledané i. sdělení odpovědi (nastavení formátu odpovědi, přiřazení odpovědi) kognitivní proces nemusí být úplný, pořadí není fixní, různé motivace zkratky, tendence souhlasit/nesouhlasit, různé sebeprezentace uspokojivá / optimální odpověď (Krosnick & Alwin: low road/high road) kontext dotazníku kognitivní proces před interview - zakódování zkušenosti v paměti zkušenosti s odpovídáním otázek (i v různých jiných kontextech) Management dat

Problémy odpovědí problémy zakódování info v resp. paměti (uložená info neodp. realitě) dezinterpretace otázky čemu se v otázce vyhnout: gramatická nejednoznačnost, přílišná komplexnost, chybné předpoklady, vágní koncepty, vágní kvantifikace, neobvyklé/neznámé termíny, nesprávné vztahy zapomínání, problémy paměti termíny otázky neodpovídají termínům info zakódované v paměti, postupné zapomínání - postupné doplňování/reinterpretace události, neschopnost vyhledat včas informaci, chybná rekonstrukce informace chybné soudy a odhady typy ohadů: recall-and-count (pamatuje si hlavní události a jejich počet, doplňuje zbytek); rate-based (má představu o poměru v jakém se událost pobvykle vyskytuje); impression-based (vágní představa je převedena do čísla) problémy formátu odpovědi (otevřená/uspořádaná škála/kategorie; problém vyčíslení odhadu - kategorizace, problém pozitivních odchylek, problém pořadí kategorií) záměrná zkreslení (senzitivita otázky...) neschopnost řídit se instrukcemi Management dat

Umění ptát se - rady podle Grovese et al. otázky o chování v uzavřených otázkách vyjmenujte maximum relevantních odpovědí otázky mají být konkrétní používejte termíny, kterým rozumí „všichni“ respondenti doplňujte otázky pobídkami, které podpoří vzpomínání pokud předpokládáte problém se zapomínáním, dotazujte pomocí více otázek na podkategorie pokud se ptáte na časté události, pro resp. málo významné, nechte resp. sestavit časový snímek pokud dotazujete dlouhá období, nechte resp. sestavit historii pokud potřebujete přesně datovat (panelové šetř.) - odkažte resp. na jeho rodinné záznamy/připomeňte odpovědi z předchozí vlny zvažte jiné zdroje informace Management dat

senzitivní otázky o chování otevřené otázky pro zjišťování frekvence spíše dlouhé než krátké otázky senzitivní chování popisujte běžnými výrazy (nikoliv odborné) směřujte formulaci k sociálně problematické verzi odpovědi (všichni to dělají, odborníci předpokládají, jsou důvody k...) zařaďte senzitivní otázku mezi jiné senzitivní (ještě horší) dotazujte dlouhá časová období upřednostněte „self-administration“ (též metody náhodně zvol. otázky - tazatel neví, na co resp. odpovídá) zvažte shromáždění dat pomocí deníčku na konci dotazníku zkuste změřit jak senzitivní je téma pro respondenta shromažďujte data pro validizaci odpovědí Management dat

postojové otázky přesně specifikovat objekt postoje vyvarovat se dvojitých otázek měřit sílu postoje, třeba i více položkami pokud nedojde ke ztrátě informace používejte bipolární položky alternativy zmíněné v otázce mají velký dopad na odpověď - opatrnost pro časové srovnání opakujte přesná znění otázek obecnější otázky k tématu řaďte před konkrétní sada položek: méně populární položky řaďte napřed používejte raději uzavřené otázky upřednostněte 5 až 7 odp. škály a označte všechny odpovědi odp. škály začínejte méně populární odpovědí pro delší odp. škály používejte analogie (teploměr 1-1000C), zakotvit škálu nechte respondenta řadit položky, jen když může vidět všechny najednou, jinak používejte párová srovnání nechte zhodnotit všechny položky, nepoužívejte „check-all-that-apply“ Management dat

Evaluace otázek standardy otázek: metody => validita, reliabilita obsah: ptáme se na to, co je potřeba? kognitivní aspekty: mají resp. k dispozici všechny informace pro porozumění?, je porozumění konzistentní?, jsou schopni a ochotni formulovat odpovědi? použitelnost: odpovídající náročnost, koherence se záměry metody expertní posouzení focus groups (identifikace problémů s porozuměním, nekonzistence, nejednoznačnost konceptů, (ne)schopnost odpovídat) kognitivní rozhovory psych. metody - přemýšlet nahlas, retrospektivní rekonstrukce procesu odpovídání, klasifikace důvěry ve vlastní odpovědi, prafráze odpovědi, definice termínů v odpovědích, zodpovídání následných otázek pretest v terénu kvantitativní informace - analýza, zhodnocení chování... kódování-klasifikace interakce mezi tazatelem a resp.=> kvantitativní info (5 interview s přesným zněním otázky, % interview s požadavkem upřesnění, % interv., kde resp. napoprvé odpověděl chybně...) experimenty => validita, reliabilita Management dat