DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_REG_REALIE_08_NEWZEALAND Autor Mgr. Věra Regulová Tematický okruh Anglický jazyk – Reálie anglicky mluvících zemí – New Zealand Ročník 4. ročník, oktáva Datum tvorby 22. 9. 2012 Anotace Reálie anglicky mluvících zemí, téma Nový Zéland – interaktivní prezentace nadstandardních cvičení porozumění textu, lexikálních dovedností a povědomí o životě v anglicky mluvících zemích pro práci ve dvojicích a skupinách s prostorem pro brainstorming. Metodický pokyn Prezentace je určena jako doplněk výkladu, obohacení samostatné práce dvojic u PC i domácího studia např. formou pracovního listu podle uvedených pokynů. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
in the English-speaking countries New Zealand Life in the English-speaking countries
……. ……. ……. A chicken-sized, flightless bird found in New Task 1: Read the description below and – fill in the gaps, use one suitable word only. ……. ……. ……. A chicken-sized, flightless bird found in New Zealand. Their rounded (1) ……. are carried on short, strong legs. (2) ……. are nocturnal birds, with a powerful sense (3) ……. smell and nostrils positioned at the tip of the long, pointed bill – these help them (4) ……. in the forest for invertebrates in the ground.
Solution to Task 1 – fill in the gaps. ……. ……. ……. A chicken-sized, flightless bird found in New Zealand. Their rounded (1) bodies are carried on short, strong legs. (2) They are nocturnal birds, with a powerful sense (3) of smell and nostrils positioned at the tip of the long, pointed bill – these help them (4) hunt in the forest for invertebrates in the ground.
Task 2: Read the description below and Task 2: Read the description below and – substitute the highlighted words. ……. ……. ……. A chicken-sized, flightless bird found in New Zealand. Their rounded bodies are carried on short, strong legs. They are nocturnal birds, with a powerful sense of smell and nostrils positioned at the tip of the long, pointed bill – these help them hunt in the forest for invertebrates in the ground.
Solution to Task 2 – substitute the highlighted words. ……. ……. ……. A chicken-sized, unable to fly bird found in New Zealand. Their rounded bodies are carried on short, strong legs. They are active at night birds, with a mighty sense of smell and nostrils positioned at the tip of the long, pointed bill – these help them hunt in the forest for animals with no backbone in the ground.
Task 3: Read the description below and – give the paragraph a title ……. ……. ……. A chicken-sized, flightless bird found in New Zealand. Their rounded bodies are carried on short, strong legs. They are nocturnal birds, with a powerful sense of smell and nostrils positioned at the tip of the long, pointed bill – these help them hunt in the forest for invertebrates in the ground.
Solution to Task 3 – give the paragraph a title. Kiwi bird A chicken-sized, flightless bird found in New Zealand. Their rounded bodies are carried on short, strong legs. They are nocturnal birds, with a powerful sense of smell and nostrils positioned at the tip of the long, pointed bill – these help them hunt in the forest for invertebrates in the ground.
Kiwi bird FERGUS, Glen. en.wikipedia.org [online]. [cit. 9.12.2012]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tokoeka.jpg
Anglický jazyk a seminář anglické konverzace ve 4 Anglický jazyk a seminář anglické konverzace ve 4. ročníku a oktávě všeobecného gymnázia Metodický pokyn Tato prezentace je určena pro použití ve vyučovací hodině, pro samostatnou práci dvojic u PC i pro samostatné domácí studium prostřednictvím pracovního listu - jako doplněk výkladu či opakování tematických okruhů k maturitní zkoušce na všeobecném gymnáziu. Kromě uvedených typů cvičení – doplňování vhodných výrazů, nahrazování zvýrazněných slov jejich ekvivalenty a čtení s porozuměním – nabízí rozšíření povědomí o různých aspektech života a kultury anglicky mluvících zemí. Je užitečné, předchází-li jednotlivým aktivitám brainstorming – umožňuje ověřit, co žáci již znají, nabídnout, co mohou očekávat, podpořit kreativitu, soutěživost a týmovou práci. Obrázků lze využít nejen k ilustraci daného jevu, ale také k popisu a porovnání.
Zdroje: Oxford Guide to British and American Culture for Learners of English. Oxford: OUP, 2003. Obrázek na straně 9: FERGUS, Glen. en.wikipedia.org [online]. [cit. 9.12.2012]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tokoeka.jpg Licence PD