Uvádění her
motivace movere – pohybovat hýbat „Chceš-li postavit loď, nedělej to tak, že svoláš chlapy, aby sehnali dřevo a začali stavět, ale dej jim, aby sami zatoužili po širém, nekonečném moři.“ Antoine de Saint-Exupéry movere – pohybovat hýbat
7 zákonů motivace úspěch motivuje uznání motivuje ztotožnění se se skupinou motivuje chcete-li motivovat, musíte být sami motivováni vytyčit cíl a ukázat, jak cíle dosáhnout výzva k akci motivuje jen tehdy, je-li možnost zvítězit motivace je nikdy nekončící proces
motivující prostředky při uvádění hry co může být vhodnou motivací při uvádění hry? film videozáznam povídka legenda kniha báseň fotografie hudba přednáška významná osobnost prostředí samo o sobě scénka
pravidla pro uvádění her pojmenování cíle programu (cíl aktivity pro žáky, nikoliv cíl pedagogický) poté formulování dílčích pravidel, která vysvětlí princip, ale také konkrétní průběh a ukončení méně je více – víc jak cca 5 pravidel už klade nároky na pochopení a udržení pozornosti nejlépe sepsat pravidla jasně a stručně na tabuli nebo na papír – a případně postupně doplňovat je-li to možné, informace dávkovat postupně především jedná-li se o soutěž, pravidla musí být jednoznačná a transparentní neměnit pravidla v průběhu hry 3. prodlužuje-li se uvedení hry, klesá pozornost a motivace
checklist uvádění her garant programu – ručí za průběh hry (může samozřejmě delegovat práci a dílčí odpovědnosti na ostatní) účastníci – pohlaví, věk, zkušenosti, vnitřní dynamika skupiny (mít neustála na paměti) typ hry – jak hra navazuje v kontextu ostatního programu? je oddychová, kreativní, soutěžní, ...? cíl hry – co chci dosáhnout, co mají účastníci zažít, dozvědět se, naučit se, vyzkoušet si atd.? – pozor: nezaměňovat cíl účastníků v rámci pravidel s cílem, co to má účastníkům dát !!!!! pravidla – dobré je si je předem dvakrát projít (nejlépe ve dvojici) a hledat skuliny, nezahltit účastníky při zadávání, pravidla nevyprávět, ale srozumitelně a jednoduše zadat, používat pomůcky (mapky, flipchart, ukázky apod.) uzavření a vytěžení hry – jak hra skončí? jak bude probíhat reflexe? jaký je její cíl? kdo ji povede? následuje ukázka motivace
jak motivovat nikdy nesnižujte význam účastníků informujte o změnách v programu, které se účastníků, byť jen nepatrně, týkají nepřehlížejte maličkosti nemějte oblíbence prokazujte osobní nasazení a šiřte kolem sebe dobrou náladu pomáhejte účastníkům v růstu a zlepšování se projevujte účastníkům důvěru nesnižujte své osobní požadavky umožňujte svobodu projevů a názorů nebojte se rozhodnout pochvalte účastníky, pokud si to zasloužÍ nebojte se delegovat úkoly povzbuzujte účastníky v jejich nápadech http://ulozto.cz/x9kmcGKw/scena1-avi co by vás motivovalo chodit do školy rád?