Pedagog.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika SPU.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Výstupy z Úvodního semináře
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Minimální preventivní program školy
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Dnes ty mně, zítra já tobě!
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
MAP – Místní akční plán ORP RK
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Pedagogická diagnostika
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Profese trenéra.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
VIKBA32 Informační vzdělávání
Workshop 2: Šablony pro střední a vyšší odborné školy
Kariérové poradenství a podnikavost
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagog

Prvky edukačního procesu cíl edukace (určuje obsah) pedagog vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace

Pedagog Mimořádně náročná, tvůrčí a odpovědná role Stojí v centru pozornosti většiny myslitelů Pedagog =: praktik = pedagogický pracovník, „pomáhající profese“ na cestě životem teoretik = vědec přiblížení a propojení = akční výzkum

Pedagogický pracovník Zákon o pedagogických pracovnících (2005, 2012): Učitel (MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ, ZUŠ) Vychovatel Speciální pedagog Psycholog Pedagog volného času Asistent pedagoga Trenér (min. maturita + trenérská 2 nebo B) Vedoucí pedagogický pracovník Stálá diskuse, novely – vymezení a doplnění

Pedagog Funkce: řídící, organizační – iniciátor koncepční – volba cílů, obsahu, … (trenér) výkonná (pomocí forem, metod, prostředků) diagnostická (vstup – průběh – výstup) evaluační (hodnocení edukačních procesů) výzkumná (v akčním výzkumu)

Pedagog Požadavky: Hodnotová orientace – tolerance, pluralismus, sebeúcta, demokratičnost, … Vzdělání – všeobecné, odborné (T i P), pedagogicko-psychologické Rysy osobnosti – kreativita, optimismus, takt, klid, zaujetí, spravedlnost, zásadový morální postoj, humor, …

Pedagog – požadavky PEDAGOGICKÁ ODPOVĚDNOST = vědomí odpovědnosti vůči vychovávaným úsilí o maximální eliminování rizik podpora vzájemné odpovědnosti všech zúčastněných i participujících (vedení instituce, rodiče, kolegové, ...)

Kompetence pedagoga Kompetence (pedagogické) = souhrn způsobilostí pedagoga, aby mohl efektivně pracovat Druhy kompetencí: 1. dle geneze 2. dle zaměření

Kompetence pedagoga 1. dle geneze a) vrozené způsobilosti schopnosti, pedagogické nadání („učitel, vychovatel, trenér, … od narození“) b) získávané způsobilosti pedagogické vědomosti, dovednosti, zkušenosti, … získávané praxí, studiem, sebereflexí, ... Optimální = propojení

Kompetence pedagoga 2. dle zaměření a) kompetence k vlastní edukaci: znalost oboru psychopedagogická kompetence projektování a realizace postupů podněcujících učení komunikativní kompetence (verbální i nonverbální) diagnostická kompetence = určení stavu: - prekoncepcí (naivní teorie dítěte), vědomostí, dovedností - stylů učení - vztahů mezi vychovávanými (klima sociální skupiny) - sociálního, ekonomického, kulturního ad. zázemí - dle specifiky práce pedagoga

Kompetence pedagoga b) osobnostní kompetence: odpovědnost flexibilita (pružnost chování) empatie (schopnost vcítit se do pocitů druhé osoby) autenticita (hodnověrnost) dovednost akceptovat sebe i druhé ...

Kompetence pedagoga c) rozvíjející kompetence: adaptivní kompetence orientovat se ve změnách a orientovat v nich druhé informační kompetence zvládnutí moderních informačních technologií výzkumná kompetence zkoumat a řešit problémy (akční výzkum) sebereflektivní kompetence zamýšlet se nad svou činností, projektovat změny v této činnosti