Dýchací soustava 1 1 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1.
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Dýchací soustava
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Obr. 2 Dýchací systém.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
PULMONÁLNÍ (DÝCHACÍ) SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Dýchací soustava 1 1 1

Kyslík je pro život nezbytný. Na dýchání se podílí více soustav. Dýchací ústrojí umožňuje přenos kyslíku ze vzduchu do krve a krví je poté kyslík pomocí srdce a oběhového systému dopraven do celého těla. Dýchací pohyby zabezpečuje svalový a kosterní systém. Výměna plynů se nazývá dýchání. Dýchání (respirace, ventilace) je proces výměny plynů, zejména kyslíku a oxidu uhličitého, mezi organismem a jeho externím prostředím. Projevem tohoto procesu navenek je dech. 2

Dýchání je řízeno dýchacími centry v prodloužené míše. Dýchání dělíme na: vnější (zevní, plicní)- výměna dýchacích plynů mezi vzduchem a krví vnitřní (tkáňové)- výměna dýchacích plynů mezi krví a tkáněmi Složení vzduchu: 78% dusíku, 21% kyslíku, 1% argon, 0,04% oxid uhličitý a směs dalších plynů (helium, neon, metan, krypton, vodík, xenon). 3

Dýchací soustava Rozdělení: horní cesty dýchací: dolní cesty dýchací: dutina nosní, nosohltan (spojen s Eustachovou trubicí) dolní cesty dýchací: hrtan, průdušnice, průdušky, průdušinky vlastní respirační orgán: plíce hlavní a pomocné dýchací svaly mezižeberní svaly, bránice Dýchací soustava 4 4

Stavba dýchací soustavy 5

Je zdravější dýchaní nosem nebo ústy? Otázka: Je zdravější dýchaní nosem nebo ústy? Dýchání nosem je zdravější. Vzduch se zbaví prachu a nečistot, zvlhčí a předehřeje. 6

Horní cesty dýchací Dutina nosní: začíná 2 nosními dírkami, konec v nosohltanu (nad dutinou ústní) rozdělena přepážkou na 2 poloviny (nosní skořepy, kost čichová) epitely- čichový, řasinkový spojena s vedlejšími dutinami v lebečních kostech v horní části jsou řasinky – pohybují se a posouvají hlen tvořící se na povrchu sliznice v hlenu se zachycuje prach, bakterie a jsou odstraňovány z dýchacích cest v nosní sliznici jsou čichové buňky 7 7

pokryt kůží – bohatě protkána mazovými + potními žlázami Funkce: filtrace – zachycení nečistot – chloupky čichové ústrojí zvlhčení, oteplení vzduchu Nos: skládá se z: kořen nosní hřbet nosní hrot a křídla nosní pokryt kůží – bohatě protkána mazovými + potními žlázami

Nosohltan: horní část hltanu, která vede vzduch do dalších částí dýchací trubice na jeho konci kříží cesty dýchací a trávící příklopka hrtanová – epiglottis spojen Eustachovou trubicí s dutinou středního ucha nosohltanové mandle = lymfatické uzlíky – ochrana nachází se zde mízní uzlina = mandle nosohltanová (lymfatické uzlíky- ochrana, po 5. roce života zakrňuje) + mandle patrové = další 2 uzliny (po stranách hltanu) 9 9

2, Jak se nazývá zánět mandlí? Otázky: 1, Jaký význam má spojení středního ucha Eustachovou trubicí s nosohltanem? Eustachova trubice pomáhá vyrovnávat tlak mezi uchem a vnějším prostředím. 2, Jak se nazývá zánět mandlí? Zánět mandlí je angína. 10

Dolní cesty dýchací Hrtan: tvar přizpůsoben dýchání i řeči stěny jsou vyztužené chrupavkami- prstencová, 2 hlasivkové a největší z nich je štítná chrupavka („ohryzek“) spojena s jazylkou uzavírá hlasivkové vazy a svaly, které tvoří hlasové ústrojí epiglottis (hrtanová příklopka)– zavírá hrtan při polykání – nepodmíněný reflex Tvorba hlasu Při průchodu vzduchu z plic začínají vibrovat hlasivky. Tím vzniká zvuk, jehož výška závisí na délce a napnutí hlasivek a na rychlosti vibrace. Typ zvuku záleží na mnoha faktorech, například na nosní a ústní dutině, jazyku, rtech aj. Dýchací soustava 11 11

12 12

Dolní cesty dýchací Průdušinky: otevírají se do plicních lalůčků do průměru 1mm jsou průdušinky vyztuženy chrupavkami dále je větví na nejmenší části = plicní sklípky Plicní sklípky (alveoly): vlastní dýchací plocha - ploché buňky respiračního epitelu opředeny hustou sítí kapilár – alveolární dýchání – výměna plynů celková dýchací plocha 80 – 130m2 Dýchací soustava 14 14

Plíce Plíce: vlastní dýchací orgán plocha k výměně plynů asi 80-130m2 v klidu protéká plícemi 4l krve, námaha 25-30l za 1min uloženo v pravé a levé dutině hrudní Pravá 3 laloky, levá 2 laloky na povrchu plic = poplicnice , na vnitřní straně hrudníku = pohrudnice dutina pohrudniční – vyplněna tekutinou - dýchání Dýchací soustava 15 15

Dýchací soustava 16 16

17 17

Mechanismus dýchání Mechanismus dýchání: vdech: výdech: aktivní proces, vzduch nasáván, plíce se rozepínají, bránice se pohybuje směrem dolů  výdech: pasivní proces, vzduch vypuzován, plíce se smršťují, dýchací svaly ochabují, bránice směrem nahoru  Dýchací soustava 18 18

Důležité pojmy vitální kapacita plic: maximální množství vzduchu, které můžeme vydechnout po největším možném nádechu (cca 4 litry) – spirometr inspirační rezervní objem: objem vzduchu, který můžeme ještě usilovně vdechnout po klidném nádechu (až 3 litry)  exspirační rezervní objem: objem vzduchu, který můžeme ještě usilovně vydechnout po klidném výdechu (do 1,5 litru)  reziduální plicní objem: objem vzduchu, který není možné z plic vydechnout (0,5–1 litr) kyslíkový dluh: nadspotřeba kyslíku po výkonu; organismus spotřebuje větší množství kyslíku, který je nezbytný k dokončení metabolických dějů a obnově zásob energie Dýchací soustava 19 19

Onemocnění dýchacích cest přenos tzv. kapénkovou infekcí – kapičky slin a hlenu ve vzduchu obsah choroboplodné zárodky→onemocnění epidemie – ve stejné době onemocní větší počet lidí pandemie – šíření nemoci z kontinentu na kontinent příčina chorob: kouření - (vdechovaný kouř snižuje aktivitu řasinek → plíce náchylnější k infekci) CO + hemoglobin →karboxyhemoglobin (otrava)→přispívá k rakovině plic 20

Choroby, onemocnění a poruchy rýma: alergická x infekční chřipka: kapénková infekce, viry (neléčení- nemoci srdce a kloubů) angína: zánět mandlí (hnisavá, spálová) zápal plic, průdušnice, průdušek- bakterie astma- neinfekční choroba tuberkulóza (TBC)- šíření kapénkovou infekcí, bakterie rakovina plic: nádorové onemocnění, kouření (pasivní x aktivní) Dýchací soustava 21 21

Zdravá plíce x plíce kuřáka! Dýchací soustava 22 22

Děkuji za pozornost ! Mgr. Eva Bočková, DiS. V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat: eva.bockova@centrum.cz