Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Základy pedagogiky s použitím materiálů
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Role školního koordinátora EVVO
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Cíle školní tělesné výchovy + Cíle vzdělávací oblasti „Člověk a zdraví“ Bc. Libor Trtek, UTV-ZE.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Pedagogické disciplíny
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Edukátor Profese učitele
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle

Prvky edukačního procesu cíl edukace (určuje obsah) pedagog vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace

cíl edukace (určuje obsah) Cíle a efekty edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro člověka i celou společnost)

Cíle edukace (výchovy) určují zaměření edukační činnosti = představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností, jež lze získat výchovou i negace cíle = cíl historická kategorie: mění se s epochou, státem a národem, s filozofií i kulturou dnešek? spoluobčan, autonomní a samostatně myslící člověk (méně manipulovatelný) přispívající k rozvoji pluralitního a demokratického světa

Aktuální zaměření: udržitelný rozvoj (ekologie) multikulturnost (interkulturnost) irenismus řešení problémů (např. láska – sex – odpovědnost) schopnost argumentovat – kritika, kooperace rozvoj zájmů (obrana proti drogám ap.) informační gramotnost finanční gramotnost pohybová gramotnost ...

Alternativy edukačních cílů individuální a sociální (pro jedince – pro společnost) obecné a specifické (společné veškeré výchově, tj. plný rozvoj jedince – dané oborem a profesí) materiální a formální (informativní a formativní) – (osvojení konkrétní látky, vědomostí a dovedností – rozvoj schopností – komplex = rozvoj kompetencí)

Alternativy edukačních cílů adaptační a anticipační (zaměřené k přítomnosti – k budoucnosti) teoretické a praktické (těžiště ve vědomostech – v dovednostech – kompetence) autonomní a heteronomní (stanoví si jedinec sám – určují je druzí: pedagog, skupina, společnost)

Alternativy edukačních cílů cíle jednotlivých oblastí výchovy (jazykové, vědecké, mravní, estetické, tělesné, pracovní, dopravní, ...) … mnohostranný rozvoj, zdravá osobnost, ...

Vzdělávací cíle nejčastěji ve formě cílů výuky vymezují: záměr i výsledek výuky současné vymezení – dosahované kompetence = způsobilosti = komplex vědomostí, dovedností a schopností typy vzdělávacích cílů: předmětové, ročníkové, pro témata, pro výukové situace, ...