Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

SOUSTAVY ROVNIC Metoda sčítací VY_42_INOVACE_26_01.
Dělení desetinným číslem Výukový materiál pro 6.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
Výukový materiál pro 6.ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 1. Opakování rovnic se zlomky Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Výukový materiál pro 8.ročník
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Slovní úlohy o společné práci
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
VY_42_INOVACE_68_Závěrečné opakování – soustava rovnic
Lineární rovnice a nerovnice III.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Grafické řešení lineárních rovnic
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Soustava rovnic Karel Mudra.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Poměr v základním tvaru.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
2.2 Kvadratické rovnice.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice základní pojmy.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Dostupné z Metodického portálu
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Slovní úlohy o společné práci − 3
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora

Rovnice je zápis rovnosti dvou výrazů Čemu říkáme rovnice? Rovnice je zápis rovnosti dvou výrazů Rovnice s jednou neznámou (proměnnou) je zápis rovnosti dvou výrazů, které obsahují 1 neznámou (proměnnou). x + 2 Levá strana rovnice L = = = 6 Pravá strana rovnice P Řešit rovnici s jednou neznámou znamená hledat takové číslo, po jehož dosazení do rovnice bude platit rovnost. Takovému číslu říkáme kořen rovnice. Kořenem rovnice x + 2 = 6 je číslo 4, tedy x = 4

Řešení rovnice Řešit rovnici znamená provádět tzv. ekvivalentní úpravy, které vedou k nalezení kořene rovnice. Ekvivalentní úprava rovnice je úprava, při které se nemění kořen (řešení) rovnice. Jinými slovy: Změní se matematický zápis rovnice, nikoli však rovnost stran a řešení.

Ekvivalentní úpravy 1. Kořen rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme stejné číslo (výraz). 2. Kořen rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme stejné číslo (výraz). 3. Kořen rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vydělíme stejným číslem (výrazem) různým od nuly. 4. Kořen rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vynásobíme stejným číslem různým od nuly. 5. Kořen rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice.

Řešení rovnic Postup: 1. Všechny členy s neznámou převedeme pomocí ekvivalentních úprav na jednu stranu a všechny členy bez neznámé na stranu druhou 2. Obě strany rovnice zjednodušíme 3. Dopočítáme kořen rovnice 4. Provedeme zkoušku

Př. /-a 4a - 2 = a + 4 /+2 3a - 2 = 4 3a = 6 /:3 a = 2 /-3x 5x - 2 = 3x + 4 Zk: L = 5.3 - 2 = 13 /+2 P = 3.3 + 4 = 13 2x - 2 = 4 /:2 L = P 2x = 6 x = 3 /+4x 2 – 2x = - 4x + 4 Zk: L = 2 – 2.1 = 0 /-2 P = -4.1 + 4 = 0 2 + 2x = 4 L = P 2x = 2 /:2 x = 1 /-a 4a - 2 = a + 4 Zk: L = 4.2 - 2 = 6 /+2 3a - 2 = 4 P = 2 + 4 = 6 3a = 6 /:3 L = P a = 2

1) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku: /-8 a) 8 – 2x = 4 Zk: L = 8 – 2 . 2 = 4 /:(-2) - 2x = -4 P = 4 x = 2 L = P /-2x b) 5x - 9 = 2x Zk: L = 5.3 - 9 = 6 /+9 3x - 9 = 0 P = 2 . 3 = 6 3x = 9 /:3 L = P x = 3 /-x c) -10 – 6x = 4 + x Zk: L = -10 – 6.(-2) = 2 /+10 -10 - 7x = 4 P = 4 +(–2) = 2 -7x = 14 /:(-7) L = P x = -2

1) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku: d) 5x - 9 = x + 3 Zk: L = 5.3 - 9 = 15 – 9 = 6 /+9 4x - 9 = 3 P = 3 + 3 = 6 4x = 12 /:4 L = P x = 3 /+3x e) 8 – 5x = 4 – 3x Zk: L = 8 – 5 . 2 = 8 – 10 = -2 /-8 8 - 2x = 4 P = 4 – 3 . 2 = 4 – 6 = -2 -2x = -4 /:(-2) L = P x = 2 /-2x f) 3 – 5x = 2x - 4 Zk: L = 3 – 5 . 1 = 3 – 5 = -2 /-3 3 - 7x = -4 P = 2.1 - 4 = 2 – 4 = -2 -7x = -7 /:(-7) L = P x = 1

1) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku: g) -5x + 9 = -x - 3 Zk: L = -5.3 + 9 = -15 + 9 = -6 /-9 -4x + 9 = -3 P = -3 - 3 = -6 -4x = -12 /:(-4) L = P x = 3 /-3x h) -8 – 2x = 7 + 3x Zk: L = -8 – 2.(-3) = -8 + 6 = -2 /+8 -8 - 5x = 7 P = 7 + 3.(-3) = 7 – 9 = -2 -5x = 15 /:(-5) L = P x = -3 /-x i) -12 – 7x = 4 + x Zk: L = -12 – 7.(-2) = -12 + 14 = 2 /+12 -12 - 8x = 4 P = 4 +(–2) = 4 – 2 = 2 -8x = 16 /:(-8) L = P x = -2

Řešení rovnic se závorkami V prvním kroku odstraníme závorky a zjednodušíme Dále postupujeme podle standardního postupu Př. 2.(2a + 1) - 4 = 4.(a + 1) – 3a 4a + 2 - 4 = 4a + 4 – 3a /-a + 2 4a - 2 = a + 4 3a = 6 /:3 a = 2 Zk: L = 2.(2.2 + 1) - 4 = 6 P = 4.(2 + 1) – 3.2 = 6 L = P

2) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku a) 2.(3x + 2) = 5.(2x - 3) - 5 6x + 4 = 10x – 15 - 5 /-10x - 4 6x + 4 = 10x - 20 -4x = -24 /:(-4) x = 6 Zk: L = 2.(3.6 + 2) = 40 P = 5.(2.6 - 3) - 5 = 40 L = P

2) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku b) 3x + 2.(2x + 4) = 3.(5x + 4) – 10x 3x + 4x + 8 = 15x + 12 – 10x /-5x - 8 7x + 8 = 5x + 12 2x = 4 /:2 x = 2 Zk: L = 3.2 + 2.(2.2 + 4) = 22 P = 3.(5.2 + 4) – 10.2 = 22 L = P

2) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku c) 8 - 3.(x + 2) = 17 - 3.(5x + 1) 8 - 3x - 6 = 17 - 15x - 3 /+15x - 2 -3x + 2 = -15x + 14 12x = 12 /:12 x = 1 Zk: L = 8 – 3.(1 + 2) = -1 P = 17 – 3.(5.1 + 1) = -1 L = P

2) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku d) 6 + 4.(x - 2) = 2.(3x + 1) – 4x 6 + 4x - 8 = 6x + 2 – 4x /-2x + 2 4x - 2 = 2x + 2 2x = 4 /:2 x = 2 Zk: L = 6 + 4.(2 - 2) = 6 P = 2.(3.2 + 1) – 4.2 = 6 L = P

2) Řešte rovnice s neznámou x a proveďte zkoušku e) 4x + 2.(3x - 1) = 3.(5x - 7) + 4 4x + 6x - 2 = 15x – 21 + 4 /-15x + 2 10x - 2 = 15x - 17 -5x = -15 /:(-5) x = 3 Zk: L = 4.3 + 2.(3.3 - 1) = 28 P = 3.(5.3 - 7) + 4 = 28 L = P

Rovnice se zlomky Př. / . 12 Zk. L = 3.4 4 −2=1 P = 4−1 3 =1 L = P Začneme tím, že odstraníme zlomek (zlomky) tedy vynásobíme obě strany rovnice jmenovatelem zlomku (společným násobkem jmenovatelů Př. 3x 4 −2= x−1 3 / . 12 Zk. L = 3.4 4 −2=1 12. 3x 4 −2 =12. x−1 3 P = 4−1 3 =1 3 4 12 1 . 3x 4 −12.2= 12 1 . x−1 3 L = P 9x - 24 = 4x - 4 / -4x +24 5x = 20 / :5 x = 4

3) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku 2y 3 −1= y 2 / . 6 Zk. L = 2.6 3 −1=3 2 3 6 1 . 2y 3 −6.1= 6 1 . y 2 P = 6 2 =3 L = P 4y - 6 = 3y / -3y + 6 y = 6 b) 3y 5 = 2y 4 +2 / . 20 Zk. L = 3.20 5 =12 4 5 20 1 . 3y 5 = 20 1 . 2y 4 +20.2 P = 2.20 4 +2=12 L = P 12y = 10y + 40 / -10y 2y = 40 / :2 y = 20

3) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku 3y 4 −1= y+4 2 / . 4 Zk. L = 3.12 4 −1=8 2 4 1 . 3y 4 −4.1= 4 1 . y+4 2 P = 12+4 2 =8 L = P 3y - 4 = 2y + 8 / -2y + 4 y = 12 d) 3y+1 4 = 4y−1 3 / . 12 Zk. L = 3.1+1 4 =1 3 4 12 1 . 3y+1 4 = 12 1 . 4y−1 3 P = 4.1−1 3 =1 L = P 9y + 3 = 16y - 4 / -16y - 3 -7y = -7 / :(-7) y = 1

3) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku 5y 6 −1= 7y−3 9 / . 18 Zk. L = 5.12 6 −1= 9 3 2 18 1 . 5y 6 −18.1= 18 1 . 7y−3 9 P = 7.12−3 9 =9 L = P 15y - 18 = 14y - 6 / -14y + 18 y = 12 f) 3y−2 5 = 2y+1 3 −1 / . 15 Zk. L = 3.4−2 5 =2 3 5 15 1 . 3y−2 5 = 15 1 . 2y+1 3 −15.1 P = 2.4+1 3 −1=2 L = P 9y - 6 = 10y + 5 - 15 / -10y + 6 / .(-1) -y = -4 y = 4

3) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku g) 1 7 . y−2 +1= 1 5 . y+1 / . 35 Zk. L = 1 7 . 9−2 +1=2 5 7 35 1 . 1 7 . y−2 +35.1= 35 1 . 1 5 . y+1 P = 1 5 . 9+1 =2 5y – 10 + 35 = 7y + 7 / -7y - 25 L = P -2y = 18 / :(-2) y = 9 h) 1 8 . y+5 +2= 1 6 . 5y+3 / . 24 Zk. L = 1 8 . 3+5 +2=3 3 4 24 1 . 1 8 . y+5 +24.2= 24 1 . 1 6 . 5y+3 P = 1 6 . 5.3+3 =3 3y + 15 + 48 = 20y + 12 / -20y - 63 L = P -17y = -51 / :(-17) y = 𝟑

4) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku 3.(x−1) 4 = 2x+7 5 +1 / . 20 Zk. L = 3.(9−1) 4 =6 15x - 15 = 8x + 28 + 20 / -8x + 15 P = 2.9+7 5 +1=6 7x = 63 / :7 L = P x = 9 b) 2. 3x −4 = x+4 3 +x / . 3 Zk. L = 2.(3.2 – 4) = 4 6.(3x - 4) = x + 4 + 3x P = 2+4 3 +2=4 18x - 24 = 4x + 4 / -4x + 24 L = P 14x = 28 / :14 x = 2

4) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku x 2 + x 3 + x 9 +1=x / . 18 Zk. L = 18 2 + 18 3 + 18 9 +1=18 9x + 6x + 2x + 18 = 18x / -18x - 18 P = 18 -x = -18 / .(-1) L = P x = 18 d) x 6 + x+3 9 =2.(x−5) / .18 Zk. L = 6 6 + 6+3 9 =2 3x + 2x + 6 = 36x – 180 / -36x - 6 P = 2.(6 - 5) = 2 -31x = -186 / :(-31) L = P x = 6

4) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku x−1 2 + x 3 + x+1 4 =x / . 12 Zk. L = 3−1 2 + 3 3 + 3+1 4 =3 6x - 6 + 4x + 3x + 3 = 12x P = 3 13x - 3 = 12x / -12x + 3 L = P x = 3 f) x+2 5 +3. x−6 = x 2 +4.(x−7) Zk. L = 8+2 5 +3.(8−6)=8 / . 10 P = 8 2 +4.(8−7)=8 2x + 4 + 30x - 180 = 5x + 40x - 280 L = P 32x - 176 = 45x - 280 / -45x + 176 -13x = -104 / :(-13) x = 8

4) Řešte rovnice se zlomky a proveďte zkoušku g) x−4 3 + x−3 4 =2.(x−6) / . 12 Zk. L = 7−4 3 + 7−3 4 =2 4x - 16 + 3x - 9 = 24x - 144 P = 2.(7−6)=2 7x - 25 = 24x - 144 / -18x + 25 L = P -17x = -119 / :(-17) x = 7 h) x 2 −4. x−4 = x−1 5 −x / . 10 Zk. L = 6 2 −4. 6−4 =−5 5x - 40x + 160 = 2x - 2 - 10x P = 6−1 5 −6=−5 -35x + 160 = -8x - 2 / +8x - 160 L = P -27x = -162 / :(-27) x = 6

Počet řešení rovnic Při řešení rovnic mohou nastat 3 případy: 1) Rovnice má jedno řešení – jeden kořen x + 5 = 8 / -5 x = 3 2) Rovnice má nekonečně mnoho řešení – kořenem je každé reálné číslo 2x + 4 = 2.(x + 2) 2x + 4 = 2x + 4 / -2x -4 0x = 0 Ve zkoušce dosadíme za x libovolné číslo 3) Rovnice nemá řešení – kořen rovnice neexistuje 3x - 4 = 3x + 1 / -3x +4 0x = 5 Zkoušku neděláme

Ekvivalentní úpravy rovnic Shrňme si tedy na závěr ještě jednou všechny již známé ekvivalentní úpravy rovnic: 1. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice. 2. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme stejné číslo nebo mnohočlen. 3. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme stejné číslo nebo mnohočlen. 4. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vynásobíme stejným číslem nebo mnohočlenem (různým od nuly). 5. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vydělíme stejným číslem nebo mnohočlenem (různým od nuly).