AVL a B-stromy cvičení 2012-03-20 Radek Mařík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentační manažer Kapitola 6.2 (Organizační diagram)
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Styly, záhlaví a zápatí, oddíly
Programování funkcí v Excelu (pole)
10. Dynamické datové struktury
Spojové struktury Spojová struktura ( linked structure ):
Red-Black Stromy Binární Vyhledávací Stromy, u kterých je časová složitost operací v nejhorším případě rovná O(log n)
Algoritmy I Cvičení č. 5.
základní pojmy posloupností
Pracovní list - Rybník 1.Které rostliny rostou na mělčinách rybníků? (K obrázkům přiřaď názvy). 2.Naber vodu z rybníku a pozoruj živé organismy, urči pomocí.
Varianty Turingova stroje Výpočet funkcí pomocí TS
Algoritmy I Cvičení č. 4.
ADT Strom.
Skip-List je datová struktura, která může být použita jako náhrada za vyvážené stromy. představují pravděpodobnostní alternativu k vyváženým stromům (struktura.
B-Strom.
Binární stromy, AVL stromy
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
ELEKTRONOVÝ OBAL.
B-strom je dynamická indexová struktura.
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Stromy.
Matice.
Využití subpohledu Ingrid Vindišová, 4. Y Úkol: Využití subpohledu 1. Úvod 2. Vytváření soustavy subpohled 3. Standardní subpohled 4. Návrhář standardního.
Další abstraktní datové typy
JavaScript Podmínky, cykly a pole.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
PRÁCE S POHLEDY Ivona Hrušková. ÚKOL: Vytvořte novou tabulku. Vytvořte ji tak aby obsahovala údaje o zaměstnancích, které si sami zvolíte. Potom vytvořte.
Název projektuInovace ŠVP na OA a JŠ Třebíč Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jazyk XML Jazyk pro tvorbu strukturovaných dokumentů Syntaxí velmi podobný HTML Hlavní cíle návrhu: Snadná editace - jazyk je textový Snadné strojové zpracování.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
Vztah bezkontextových jazyků a ZA
STROMY Datová struktura sestávající z uzlů
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Databázové systémy Přednáška č. 5 Datové typy a Fyzická organizace dat.
Aritmetická posloupnost (3.část)
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
Prostorové datové struktury
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
Práce pro profesionály Cvičíme se v MATLABu © Leonard Walletzký, ESF MU, 2003.
Programování 3. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D. Katedra informatiky a matematiky Fakulta ekonomických studií Vysoká škola finanční a správní 2015.
Téma: Využití ICT pro psaní novinových článků Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Třetí rozměr Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Databáze ● úložiště dat s definovaným přístupem ● typy struktury – strom, sekvence, tabulka ● sestává z uspořádaných záznamů ● databáze – struktura – záznam.
NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6.
Přejmenování, mazání, kopírovaní, přesun, vysypání koše
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Výška stromu - algoritmus
Ekvivalentní úpravy rovnic
STROMY A KOSTRY Stromy a kostry - odst. 3.2.
Soustava lineárních nerovnic
Programování 2. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D.
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Stany Řešení hlavolamu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VYHLEDÁVACÍ STROMY AVL strom Operace Find, Insert, Delete
Opakování na závěrečnou písemnou práci 7.ročník
Fronta (1) Dynamická datová struktura typu FIFO (First In First Out)
Microsoft Excel Funkce Když. Microsoft Excel Funkce Když.
Třetí rozměr Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

AVL a B-stromy cvičení 2012-03-20 Radek Mařík

1. Pravá rotace v uzlu U a) v podstromu s kořenem U přemístí pravého syna U.R uzlu U do kořene. Přitom se uzel U stane levým synem uzlu U.R a levý podstrom uzlu U.R se stane pravým podstromem uzlu U, b) v podstromu s kořenem U přemístí levého syna U.L uzlu U do kořene. Přitom se uzel U stane pravým synem uzlu U.L a levý podstrom uzlu U.L se stane pravým podstromem uzlu U, c) v podstromu s kořenem U přemístí pravého syna U.R uzlu U do kořene. Přitom se uzel U stane levým synem uzlu U.R a pravý podstrom uzlu U.R se stane levým podstromem uzlu U, d) v podstromu s kořenem U přemístí levého syna U.L uzlu U do kořene. Přitom se uzel U stane pravým synem uzlu U.L a pravý podstrom uzlu U.L se stane levým podstromem uzlu U. 2012-03-20 Radek Mařík

2. RL rotaci v uzlu u lze rozložit na a) levou rotaci v pravém synovi uzlu u následovanou pravou rotací v uzlu u, b) pravou rotaci v pravém synovi uzlu u následovanou levou rotací v uzlu u, c) levou rotaci v levém synovi uzlu u následovanou pravou rotací v uzlu u, d) pravou rotaci v levém synovi uzlu u následovanou levou rotací v uzlu u. 2012-03-20 Radek Mařík

3. Na obrázku je uveden BVS, který v průběhu práce vyvažujeme (AVL strom). Ten nyní upravíme tak, že z něj odstraníme operací Delete uzly s klíči 50, 30, 25 v tomto pořadí. Rozhodněte, zda a jaká rotace bude během této úpravy použita. 2012-03-20 Radek Mařík

4. Posloupnost: 13 11 10 6 15 2 4 21 24 17 7 29 Čísla ze zadané posloupnosti postupně vkládejte do prázdného AVL vyhledávacího stromu, který podle potřeby vyvažujete. a)Jak bude vypadat takto vytvořený strom? b) Poté odstraňte první tři prvky (míněno odstraňte postupně první vložený, druhý vložený a třetí vložený prvek). Jak bude vypadat výsledný strom? Pokud má odstraňovaný uzel dva potomky, nahrazujte ho vždy uzlem s minimální hodnotou klíče v pravém podstromu odstraňovaného uzlu. 2012-03-20 Radek Mařík

5. Zdůvodněte pravdivost/nepravdivost tvrzení: Existuje AVL strom, v němž levý podstrom kořene obsahuje 4 uzly a pravý podstrom kořene obsahuje alespoň 12 uzlů. 2012-03-20 Radek Mařík

6. Nakreslete AVL strom s 8 číselnými klíči tak, aby po vložení klíče s hodnotou 19 bylo nutno provést a) L rotaci v kořeni, b) L rotaci v uzlu, který není kořenem, c) LR rotaci v kořeni, d) LR rotaci v uzlu, který není kořenem. 2012-03-20 Radek Mařík

7. Docent Omylný tvrdí, že vždy, když se AVL strom vyváží některou z rotací (jednoduchou nebo dvojitou) následující po smazání uzlu, sníží se tím také hloubka celého AVL stromu. Najděte k tomuto tvrzení protipříklad. 2012-03-20 Radek Mařík

8. Předpokládejme, že každý uzel AVL stromu obsahuje reference (ukazatele, pointry) na oba své potomky a na svého rodiče (reference obsahují NIL, pokud příslušné objekty neexistují). a). Určete, kolik maximálně referencí změní svou hodnotu při jednoduché pravé rotaci v takto reprezentovaném AVL stromu. b). Napište funkci, která provede pravou rotaci v uzlu x. Uzel x bude parametrem funkce. Funkce vrátí ukazatel na uzel, který byl před zahájením rotace levým potomkem x. , 2012-03-20 Radek Mařík

9. Jaký je minimální možný počet uzlů v AVL stromu s hloubkou 4? (Hloubka kořene je vždy 0). Nakreslete příslušný AVL strom. Pokročilejší varianta: Jaký je minimální možný počet uzlů v AVL stromu s hloubkou D > 0? 2012-03-20 Radek Mařík

B-stromy V tomto cvičení B-strom je řádu k, pokud každý jeho uzel, kromě kořene, musí obsahovat alespoň k klíčů a zároveň může obsahovat nejvýše 2k klíčů. Při mazání klíče ve vnitřním uzlu jej nahradíme vždy nejbližším větším klíčem v celém stromu. 2012-03-20 Radek Mařík

10. . Do B-stromu znázorněného na obrázku vložíme postupně klíče 14, 10. Pak bude kořen obsahovat klíč/klíče... 2012-03-20 Radek Mařík

11. Do B-stromu znázorněného na obrázku vložíme postupně klíče 7, 5. Pak bude kořen obsahovat klíč/klíče... 2012-03-20 Radek Mařík

12. Z B-stromu znázorněného na obrázku odebereme postupně klíče 4, 35. Pak bude kořen obsahovat klíč/klíče... a) 18 b) 18, 28 c) 20 d) 20, 28 e) 28 2012-03-20 Radek Mařík

13. Z B-stromu znázorněného na obrázku odebereme postupně klíče 18, 2. Pak bude kořen obsahovat klíč/klíče... a) 8 b) 8, 16 c) 10 d) 10, 12 e) 13 2012-03-20 Radek Mařík

14. Vybudujte B-strom řádu 1 tak, že do nejprve prázdného stromu vložíte postupně v uvedeném pořadí klíče 18, 31, 59, 20, 23, 24, 36, 60, 58, 15. a) Nakreslete výsledný strom. b) Poté v uvedeném pořadí odstraňte klíče 20, 23, 24, 36, 60. Opět nakreslete výsledný strom. 2012-03-20 Radek Mařík

15. B-strom je řádu 10 a máme do něj umístit 100 000 klíčů. Jaká je maximální a minimální možná hloubka tohoto stromu? Pokročilé: Jaký je maximální a minimální možný počet uzlů tohoto stromu? 2012-03-20 Radek Mařík