Jednoduché stroje Tercie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Těleso otáčivé kolem pevné osy - páka
Advertisements

Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
AnotacePracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
Jednoduché stroje Vypracovali: Daniel Mikeš Štěpán Kouba Třída: 1.A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV:Kladky TÉMATICKÝ CELEK:Pohyb těles. Síla ČÍSLO.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Rotační válec Síť, povrch, objem
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Objem a povrch kvádru a krychle
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
7.ROČNÍK Hydraulická zařízení VY_32_INOVACE_ Název školy
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Pracovní list k procvičení znalostí o jednoduchých strojích Autor
Dynamika hmotného bodu
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07-13
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Práce Mechanická práce : jednotka práce: J (joule) = Nm = kg m2s-2
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_57_JEDNODUCHÉ STROJE
Kladkostroje a visuté kočky
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
Autor: Ing. Ksandrová Lenka
Steinerova věta (rovnoběžné osy)
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
3. ročník Písemná práce 3.
Délka kružnice, obvod kruhu
Otáčivý účinek síly.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pascalův zákon.
Dostupné z Metodického portálu ISSN
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Pevná a volná kladka - příklady
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Rotační válec Síť, povrch, objem
Třída 3.B 4. hodina.
Otáčivý účinek síly. Páka.
Rovnovážná poloha páky – opakování
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Př 1: Kulka o hmotnosti 8 g dopadne na dřevo rychlostí 500 m/s a zaryje se do hloubky 8 cm. Určete průměrnou sílu, kterou dřevo brzdilo kulku. Jak tlusté.
JEDNODUCHÉ STROJE – OPAKOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Jednoduché stroje Tercie

Jednozvratná páka

Jednozvratná páka Při rovnováze platí momentová věta: Síly jsou na jedné straně osy!

Dvojzvratná páka

Dvojzvratná páka Při rovnováze platí momentová věta: Síly jsou na obou stranách osy!

Příklad 1 Síla potřebná k otevření láhve je 120 N. Jak velkou silou musíme působit na otvírák, jestliže se uzávěr opírá ve vzdálenosti 1,2 cm od okraje uzávěru a na otvírák působíš silou ve vzdálenosti 12 cm od místa opření?

Příklad 2 Štípací kleště působí na drát na ploše 1 mm2. Vzdálenost čelistí od osy otáčení je 2 cm. Jakým tlakem působí čelisti na drát, když na rukojeti působíme silou 50 N ve vzdálenosti 16 cm od osy otáčení?

Příklad 3 Pákou chceme nadzdvihnout skříň o hmotnosti 100 kg. Páku podstrčíme pod skříň podle obrázku. Jakou silou musíme působit na konci páky? 1,2 m 10 cm

Kladka pevná Upevněna na konstrukci. Na obě ramena působí stejné síly. Umožňuje působit silou dolů. 200 N

Kladka volná Jeden konec upevněn na konstrukci. Na obě ramena působí stejné síly. Umožňuje zmenšit potřebnou sílu. Musíme působit na dvojnásobné dráze!

Kladkostroj Kombinace několika kladek. Umožňuje zmenšit sílu – kolikrát se zmenší síla, tolikrát se zvětší dráha, na které musíme působit.

Kladkostroj Kombinace několika kladek. Umožňuje zmenšit sílu – kolikrát se zmenší síla, tolikrát se zvětší dráha, na které musíme působit.

Příklad 4 Jeřáb zdvihá pomocí volné kladky betonový panel o hmotnosti 300 kg. Kladka má hmotnost 16 kg. Panel zdvihá z výšky 1,5 m do výšky 20 m. Jakou silou působí naviják jeřábu na lano? O kolik se zvýší potenciální energie panelu? Jaká je přitom spotřebovaná energie, jestliže účinnost motoru je 85%?

Kolo na hřídeli

Kolo na hřídeli Při rovnováze platí momentová věta. Snižuje potřebou sílu tolikrát, kolikrát je větší poloměr kola než poloměr hřídele.

Příklad 5 Při zdvihání kbelíku s vodou ze studně se hřídel s obvodem 30 cm otočí dvacetkrát. Kolikrát musíš přitom otočit kolem s obvodem desetkrát větším než hřídel? Z jaké hloubky se kbelík vytáhl? Jaká práce byla vykonána, jestliže hmotnost kbelíku s vodou je 15 kg?

Příklad 6 Klika na navijáku rybářského prutu je vzdálena od osy 6 cm, vlasec se navíjí na válec s průměrem 4 cm. Jakou silou musí rybář otáčet klikou, když zdvihá nad hladinu kapra s hmotností 3 kg? Jakou práci vykoná při zdvihnutí kapra o 1 cm? Jakou dráhu přitom urazí klika navijáku?

Nakloněná rovina Umožňuje snížit potřebnou sílu. Platí: s h

Příklad 7 Po nakloněné rovině o délce 10 m máme vytáhnout vozík o hmotnosti 100 kg do výšky 1 m. Jak velkou silou musíme vozík táhnout? Jakou práci při tom vykonáme?

Příklad 8 Do jaké výšky musíme zvednout jeden konec prkna 3 m dlouhého, abychom po ní mohli táhat břemeno hmotnosti 100 kg silou 200 N?

Šroub Vlastnosti nakloněné roviny Výška závitu Stoupání šroubu

Šroub Vlastnosti nakloněné roviny Výška závitu Stoupání šroubu

Příklad 9 Na hlavici šroubu, který má výšku závitu 0,5 cm, je nasazen klíč délky 40 cm. Jakou silou musíme působit na konci klíče, je-li odpor materiálu 16 kN?