Metody pedagogiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Úvod do metodologie vědy
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Projekt empirického výzkumu
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Hypotézy ve výzkumu.
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Didaktický výzkum v ekonomickém vzdělávání © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Metody sociální psychologie
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Přehled výzkumných metod
B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Případová studie Seminář 2014.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktické prostředky
Základní metodologická pravidla při zpracování odborného textu
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Metody pedagogiky

Empirická pedagogika empirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika (Meumann, Lay, Binet – IQ, Thorndike – vztah stimul – reakce) snahy o přesná měření edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy) typický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie – rozpracovala exaktní výzkumný aparát (výzkumné metody a techniky)

Empirická pedagogika VYCHÁZÍ: ze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd = exaktní výzkum z kritiky normativní a duchovědné koncepce (nedostatečná racionalita) z odmítnutí hodnotících soudů, edukačních požadavků (norem) a etických kritérií ZÁKLAD: poznání pedagogické technologie, informace o objektu zvaném „edukace“ podstata zkoumaného objektu se odhaluje na základě hypotéz a jejich ověřování dosahované výsledky se stávají východiskem pedagogických prognóz

Empirická (moderní) pedagogika rozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie metodologie pedagogiky vychází z metodologie sociálních věd rozvoj vlastní metodologie pedagogiky (Gavora, Chráska, Hendl, Švaříček, ...)

Metodologie pedagogiky metodologie pedagogiky = metody, techniky a prostředky výzkumu edukace jev = bezprostřední výsledek smyslového vnímání fakt = zobecněný jev, obecný poznatek hypotéza = tvrzení o předpokládaném zjištění (tzn. musí být ověřitelná a vyvratitelná) validita = měříme to, co chceme zkoumat? reliabilita = kvalita, stabilita a spolehlivost měření

Výzkumný proces Výzkum = systematický způsob řešení problémů rozšiřování vědomostí lidstva Typy výzkumu: základní – řešení klíčových problémů aplikovaný – řešení problémů praxe - výzkumné šetření - akční výzkum - „kapesní“ výzkum kvantitativní – kvalitativní

Kvantitativní – kvalitativní přístup cíl testování hypotéz vytváření hypotéz logika deduktivní induktivní počet případů vysoký malý generalizace možná a měřitelná nemožná informace o případu redukovaná bohatá kontakt s respondenty zprostředkovaný těsný a dlouhý validita nízká potenciálně vysoká reliabilita vysoká nízká

Výzkumný proces 1. Vymezení výzkumného problému (co zkoumat, koho, kde, kdy, jak, za co, ...) 2. Informační příprava (monografie, časopisy, databáze, ...) 3. Formulace hypotéz (ne vždy v kvalitativním přístupu)

Výzkumný proces 4. Zjišťování pedagogických faktů výzkumnými metodami a technikami: - pozorování - explorace – rozhovor, dotazník - experiment - analýza pedagogických dokumentů - výzkum životního příběhu - etnografie - ...

Výzkumný proces 5. Vyhodnocení výsledků kvantitativní – jevy, které lze měřit, počítat – statistické techniky kvalitativní – hluboká analýza, popis 6. Zpracování výsledků psaní zprávy o výzkumu (věda = vědecký text)