Budování modelu podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Management Ing. Jan Pivoňka.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Zralost a podnikatelská perspektiva. Podnikatel musí utvářet firmu podle své vize. Podnikatel musí začít od představy jasně definované budoucnosti a následně.
Zralost a podnikatelská perspektiva. Watson: „Má-li se firma stát vynikajícím podnikem, musí se začít jako vynikající podnik chovat dávno předtím, než.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Nabídka personálních služeb
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza a popis pracovního místa
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Personální management
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Podniková ekonomika Personální činnost.
Hodnocení zaměstnanců ve výrobních firmách
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Zralost a podnikatelská perspektiva
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Řízení obchodu Pro IT, a.s. Ing. Zbyněk Sonnek … průzračnost, která je vidět.
Zralost a podnikatelská perspektiva. Watson: „Má-li se firma stát vynikajícím podnikem, musí se začít jako vynikající podnik chovat dávno předtím, než.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
marketingové poradenství
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MARKETINGOVÝ MIX.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Zralost a podnikatelská perspektiva. Podnikatel musí utvářet firmu podle své vize. Podnikatel musí začít od představy jasně definované budoucnosti a následně.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Budování modelu podniku
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Budování modelu podniku
kvalitní zákaznický servis
Budování modelu podniku
Transkript prezentace:

Budování modelu podniku Thomas J. Watson, nejlepší obchodník na světě, který nesázel na talent ani genialitu… Petr Christov18.5.2012 Pod názvem Internation Business Machines se skrývá jedna z nejznámějších a nejdůležitějších firem na světě – IBM. Historie této firmy je pevně svázána s jedním mužem – Thomasem Watsonem. Vaše úsilí jako peníze v bance Watson na vlastní kůži zažil, jak je důležité nevzdávat se a pokračovat ve svém úsilí: „Nic na světě nemůže nahradit vytrvalost. Talent na to nestačí: nic není běžnějšího než neúspěšní lidé s talentem. Genialita to také nebude: neoceněný génius je příslovečný. Vzdělání jakbysmet: svět je plný vzdělaných trosek. Vytrvalost a odhodlání samotné jsou všemocné… Všechno vaše úsilí je jako peníze v bance.“ Watson měl neuvěřitelné obchodní schopnosti. Jeden novinář o něm napsal: „Nechte ho pronést proslov na výroční valné hromadě IBM a budete ochotni se připojit ke společnosti na celý život. Kdyby obchodoval s kázáními o hodnotě představivosti, stal by se složitý a děsivý svět průhledným a jednoduchým. Nechte ho vyložit názor na potřebu dávat přednost náboženství před vším ostatním a budete muset padnout na kolena.“ Bill Gates: Místo "nevím" používáme "zatím nevím". TJ. Watson (zakladatel IBM): „Má-li se firma stát vynikajícím podnikem, musí se začít jako vynikající podnik chovat dávno předtím, než se jím skutečně stane“. Zpracováno podle M. Gerber: Podnikatelský mýtus

Budovat model podniku jako licenční prototyp Funkční prototyp podniku je systém, který integruje všechny prvky podniku tak, aby podnik řádně fungoval. Transformuje podnik na stroj nebo organismus, kde všechny jeho jednotlivé části pracují sladěně a směřují k dosažení vytýčeného cíle. A protože jsem to odzkoušel na prototypu, který funguje, mohu prodat licenci. Buduji podnik tak, abych jej mohl prodat jako franšízu. Prototyp testuje různé nápady na funkčním vzorku. Jediným kritériem jeho hodnoty je: Funguje to?

Budování podniku v bodech Zavést „řád“: manuály, pracovní postupy, standardy Zaměstnanci jsou klíčoví – budovat vztah k zaměstnancům Orientace na Zákazníka, Marketing – viz samostatná př. Jednotná IMAGE Inovace

1. V podniku musí panovat dokonalý řád Ve světě panuje „chaos“ a většina lidí touží po pořádku. Jednotlivec potřebuje nějakou pevnou strukturu. Tu právě musí poskytnout podnik. Podnik, který vypadá uspořádaně, dává zákazníkovi najevo, že zaměstnanci vědí co dělají, že mu může důvěřovat. Podnik, který vypadá uspořádaně, dává zaměstnancům najevo, že podnikatel ví co dělá a proč, a že mohou důvěřovat ve svou budoucnost po jeho boku. Nezbytné pracovní standardy, manuály , …

1. Podmínkou řádu jsou provozní manuály, pracovní postupy, standardy… můžeme hovořit o formalizaci firemních procesů Musím vytvořit nástroje, které definují způsob, jakým bude práce plněna a zaměstnanci se budou bezpodmínečně těmito manuály řídit. Podnik nesmí být závislý na rozmarech a náladách zaměstnanců. Manuál je potvrzením řádu. Manuál popisuje účel vykonávané práce, specifikuje konkrétní kroky, které je třeba při zabezpečování této práce vykonat a stanovuje standardy pracovního procesu i jeho výsledek. Stanovuje kvalitu, odpovědnost a důsledky jejího nedodržení. McDonald´s. Heslem firmy je disciplína, standardizace a řád Získání zakázky: Marketing, komunikace se zákazníkem, vytvoření návrhu/nabídky, proces upřesňování nabídky, smlouva. Příprava akce: výrobní příprava: materiálové zajištění, personální zajištění, strojové vybavení, harmonogram, příprava staveniště. Realizace akce: postup provádění prací, kontroly, jednotlivá předání, fakturace. Řízení pohledávek. Navazující proces: zpětné vyhodnocení akce, další kontakt s klientem (nechceme ho ztratit). Začněte definováním výstupu z procesu následně jeho vstupy a pak jednotlivé činnosti. K nim přiřaďte zdroje.

"Neumíš? Naučíme tě! Nemůžeš? Pomůžeme ti! Nechceš? Nepotřebujeme tě!" 2. Klíčoví jsou zaměstnanci - Nezaplatím špičkové zaměstnance, ale mohu si je vychovat „Vynikající podniky nebudují neobyčejní lidé, ale obyčejní lidé, kteří dělají neobyčejné věci.“ Je třeba vybudovat takový systém, který přiměje obyčejné lidí k neobyčejným výsledkům. "Neumíš? Naučíme tě! Nemůžeš? Pomůžeme ti! Nechceš? Nepotřebujeme tě!" Bez kvalitní komunikace se zaměstnanci se v podnikání neobejdete. Snažte se se zaměstnanci komunikovat otevřeně, přijímat jejich názory a vždy si na ně udělejte čas, pokud vás o to žádají. (viz níže) Z. Pohlreich: „Zaměstnanci jsou tváří podniku“.

3. Orientace na Zákazníka, Marketing Firma se musí chovat jednotně a předvídatelně ke svému okolí. Zákazník musí vědět, co od podniku může očekávat a že to co dostane, bude vždy stejné, ne-li lepší. Pokud zákazník v každém jednotlivém případě nedostane přesně to, co chce, a minimálně to co posledně, půjde si to opatřit jinam. Pokud budou zaměstnanci dodržovat pracovní manuál, nenastane nepředvidatelnost pro zákazníka. – Potvrzení předchozího bodu. Bude samostatná př

4. Jednotná image Zákazník je stimulován k rozhodnutí barvami a tvary. Jsou barvy a tvary které se osvědčují a které se neosvědčují. Model prototypu podniku musí mít stejně pečlivě připravený „obal“ jako luxusní krém kosmetické firmy. Jednota barev, uniforma zaměstnanců, logo, … Čistota uvnitř i v okolí firmy

5. Budoucnost podniku stojí na inovacích Tak jak se mění zákazník a jeho představy, tak se musí měnit náš produkt. Je to nepřetržitý proces změn, jehož základem jsou: Inovace a následně její vyhodnocení - kvantifikace. Většina firem se nezajímá o vlastní číselné údaje. Je nezbytné vyjádřit číselně vše, co nějak souvisí s činnostmi podniku (Kolik přichází zákazníků denně? Kolik dopoledne? Kolik odpoledne? Kolik jich volá? Kolik se jich ptá na cenu? Kolik produktů se denně prodá? Které dny jsou nejúspěšnější? Postupně se budou i zaměstnanci zajímat o tyto čísla. Postupně poznáme, která čísla jsou kriticky důležitá. Do procesu zapojíme zaměstnance. Inovace se může týkat produktu, procesu „výroby“, nového marketingového přístupu nebo nové organizace práce nebo externích vztahů.

Klíčová dovednost v podnikání je umění vedení a komunikace se zaměstnanci

Nejčastěji lidé u svých nadřízených postrádají férovost, upřímnost, komunikativnost, ale také odvahu a rozhodnost. Lidé, kteří mají s nadřízeným přátelský vztah, si častěji stěžují, že šéf nemá kuráž a že je málo kreativní. Tito lidé mají v průměru o 18 procent vyšší plat než ti, kteří mají s nadřízeným vztah rezervovaný nebo nepřátelský. Platový rozdíl ve prospěch dobrých vztahů vyšel nejenom v Česku, ale ve všech evropských zemích, kde probíhal průzkum portálů Platy.cz a Paylab.com.  Do průzkumu „My boss“ platebních portálů Paylab.com se zapojilo 52 120 respondentů v 11 evropských zemích; šlo o lidi ze všech aktuálních odvětví, pracující na různých pozicích a úrovních řízení. V ČR se zapojilo 13 665 respondentů. Průzkum je součástí Paylab Compensation Monitoru, jehož cílem je kontinuálně sledovat trendy v oblasti odměňování zaměstnanců.

Vztah zaměstnanců k firmě a jejich postoj k práci jsou hlavními ukazateli jejího úspěchu. Nazvěme to angažovaný zaměstnanec. Angažovanost zaměstnance je „aktivní dobrovolné tvůrčí překračování rámce běžných pracovních úkolů, které přináší naplnění člověku a prospěch firmě“. Angažovaní pracovníci jsou spokojeni s prací a vedoucí rolí svého nadřízeného, ztotožňují se s cíli a strategiemi firmy, znají svou roli ve firmě, jsou naladěni na stejné ideje a podporují sami růst společnosti, jsou hrdi že pracují pro svou firmu. Kromě toho také vnímají firmu, ve které pracují, jako flexibilnější a více schopnou reagovat na potřeby okolí. Institut interní komunikace (IIK) společně se společností TNS Aisa a VŠE provedl koncem roku 2013 exkluzivní průzkum angažovanosti pracovníků v ČR. Zaměřil se i na to, jaké důsledky angažovanost či neangažovanost pracovníků může ve firmě vyvolat. Výsledkem jsou velice zajímavé a v oblasti interní komunikace v ČR dosud ojedinělé informace, které mohou mít vliv i na hospodaření firem. Zpracováno podle http://www.mmportal.cz/nizka-angazovanost-zamestnancu-bere-firmam-penize-.html

Angažovaný zaměstnanec cítí potřebu spolupodílet se na dění v organizaci, přichází s novými nápady a kreativními myšlenkami, chce posouvat dopředu jak sebe, tak i celou firmu, je oddaný práci a motivovaný jednat ve prospěch firmy, zajímá se o své kolegy, nadřízené a chod firmy, často pracuje nad rámec svých povinností.

Jak se stance zaměstnanec angažovaným? Co nejvíce v práci ocení? pomoc a podporu od kolegů a nadřízených, příležitost k využití svého individuálního potenciálu a nabytých dovedností, spoluúčast na rozhodování, jasné požadavky a očekávání ze strany zaměstnavatele, smysluplnost práce, odpovídající pracovní náplň, způsob transparentního odměňování, možnost kariérního růstu.

A co musí být splněno ze strany firmy? Mezi klíčové podmínky patří: podpora přímým nadřízeným, otevřenost a transparentnost komunikace, spolupráce/neignorování/realizace zaměstnancem navrhovaných změn/inovací. To se neobejde bez vložené důvěry, která dává zaměstnanci pocit důležitosti a zodpovědnosti za přidělené funkce. Základem je proto poznat své zaměstnance, svěřovat jim odpovídající úkoly, dát jim dostatečný prostor při jejich plnění a poskytovat jim zpětnou vazbu. Jde tedy o nastavení správné interní komunikace jako jednoho z klíčových faktorů, který může zásadním způsobem ovlivnit úspěšnost firmy.

Benefity - Poskytováním benefitů zaměstnavatelé dávají zaměstnanci najevo, že si ho váží. Průzkumy ukazují, že pokud se při výběru zaměstnání mohou zaměstnanci rozhodovat mezi nabídkami, volí tu, která nabízí benefity, třeba i na úkor o něco nižšího platu. Prokázalo se, že zvýšení platu po uplynutí tří měsíců zaměstnanec vnímá jako samozřejmost. Avšak vstupenky na kulturní a sportovní představení v něm zanechávají pocit vděčnosti déle. Firemní eventy – budování přátelských vztahů u lidí, kteří mají v zaměstnání pevné přátelské vztahy, existuje sedmkrát větší pravděpodobnost, že budou v práci angažovaní. Měli byste vytvářet prostor pro neformální setkávání.

Míra angažovanosti zaměstnanců má přímý vliv na náklady firmy Nemocnost je pro firmu náklad, který lze kvantifikovat. Zaměstnanec, který je nemocný, nepřinese firmě žádnou přidanou hodnotu, naopak to vyžaduje od firmy vynaložení dalších nákladů.  Podobný dopad má i fluktuace, protože její míra je u neangažovaných pracovníků signifikantně vysoká.  (Svoje zaměstnání u současného zaměstnavatele za rok předpokládá 79 % angažovaných, ale už jen 48 % neangažovaných. Za tři roky pak předpokládá u stejného zaměstnavatele pracovat 53 % angažovaných, ale pouze 23 % neangažovaných.) To obnáší náklady, které je nutné vydat na odchod zaměstnance a následně na rekrutaci a zapracování nového zaměstnance, který ho nahradí. 

Výzkum v ČR a co se zjistilo? Šetření ukázalo, že 7 % zaměstnanců je vysoce angažovaných, 20 % „standardně“ angažovaných a 73 % neangažovaných. Míra angažovanosti je přitom výrazně rostoucí s úrovní dokončeného vzdělání, není však prokázáno, že by se zásadně lišila v různých věkových skupinách. http://www.mmportal.cz/nizka-angazovanost-zamestnancu-bere-firmam-penize-.html Institut interní komunikace (IIK) společně se společností TNS Aisa a VŠE provedl koncem roku 2013 exkluzivní průzkum angažovanosti pracovníků v ČR. Zaměřil se i na to, jaké důsledky angažovanost či neangažovanost pracovníků může ve firmě vyvolat. Výsledkem jsou velice zajímavé a v oblasti interní komunikace v ČR dosud ojedinělé informace, které mohou mít vliv i na hospodaření firem. Na začátku byla definice angažovanosti V České republice dosud podobný výzkum nebyl realizován, teprve nyní tedy lze kvalifikovaně hovořit o tom, jaká situace u nás v této oblasti je. „Nejdřív jsme museli definovat angažovanost, aby bylo jasné, na co se vlastně ptáme,“ vysvětluje Tomáš Poucha z IIK. Angažovanost zaměstnance tak byla definována jako „aktivní dobrovolné tvůrčí překračování rámce běžných pracovních úkolů, které přináší naplnění člověku a prospěch organizaci“, a na tyto parametry a další souvislosti se pak průzkum zaměřil. Proběhl formou dotazníkového šetření CASI dotazováním 2323 respondentů rozdělených podle ISCO skupin a parametricky splňujících procentuální zastoupení v rámci populace. Šetření bylo prováděno elektronicky v průběhu prosince 2013.  A co se zjistilo?  Šetření ukázalo, že 7 % zaměstnanců je vysoce angažovaných, 20 % „standardně“ angažovaných a 73 % neangažovaných. Míra angažovanosti je přitom výrazně rostoucí s úrovní dokončeného vzdělání, není však prokázáno, že by se zásadně lišila v různých věkových skupinách. Mimo vzdělání je silným faktorem, který má vliv na stupeň angažovanosti, postavení v zaměstnání a zodpovědnost za vedení lidí. Studie jednoznačně prokazuje vysokou míru angažovanosti u skupiny řídících pracovníků, úředníků státní správy a manažerů se zodpovědností za více než 5 podřízených. Ukazuje se také, že angažovaní pracovníci jsou spokojeni s prací a vedoucí rolí svého nadřízeného, ztotožňují se s cíli a strategiemi firmy, jsou naladěni na stejné ideje a podporují sami růst společnosti. Kromě toho také vnímají firmu, ve které pracují, jako flexibilnější a více schopnou reagovat na potřeby okolí. Jak vlastně vypadá angažovaný zaměstnanec? Definování angažovaného zaměstnance bylo jedním z cílů průzkumu. „Ukázalo se, že angažovaný je více spokojen se svým zaměstnáním, zná svoji roli v týmu, podporuje dobré jméno svého zaměstnavatele a hrdý, že ve firmě může pracovat. Často také na sebe bere dobrovolně více práce, než by musel,“ konstatuje Tomáš Poucha. A co musí být splněno ze strany firmy? Mezi klíčové podmínky patří podpora přímým nadřízeným, otevřenost a transparentnost komunikace a třeba také flexibilita společnosti při realizaci změn. Průzkum přinesl i zajímavý pohled na strukturu angažovanosti v jednotlivých sektorech trhu: nejvíce angažovaných najdeme ve veřejném sektoru (29 %), který těsně následuje sektor služeb (28 %), v lehkém i těžkém průmyslu je angažovanost stejná (oboje 23 %). Jak je možné angažovanost ovlivnit? Míra angažovanosti zaměstnance vykazuje závislost na několika faktorech, které může vedení firmy ovlivnit. Je to loajalita ve firmě, pracovní tým, zkvalitňování práce, smysl práce, přímý nadřízený a efektivnost práce.  Pokud jsou tyto faktory pozitivně naplňovány, u zaměstnanců je vyšší tendence k růstu angažovanosti. Znalost těchto souvislostí tedy může vést k cílenému růstu angažovanosti, pokud se s touto myšlenkou firemní vedení ztotožní. Ekonomické dopady angažovanosti zaměstnanců Dalším z cílů průzkumu bylo zjistit, jaký ekonomický dopad na hospodaření firmy může mít angažovaný a jaký neangažovaný zaměstnanec. Průzkum se zaměřil na nemocnost, fluktuaci a přinášení návrhů na zlepšení. Z průzkumu je patrné, že v nemocnosti je zde významný rozdíl – angažovaný je nemocný v průměru 4,25 dne v roce, neangažovaný 7 dní v roce. Rozdíl tedy činí 2,75 dne. Nemocnost jako taková je pro firmu přímý i nepřímý náklad, který lze kvantifikovat. Zaměstnanec, který je nemocný, nepřinese firmě žádnou hodnotu, naopak jeho situace vyžaduje od firmy vynaložení dalších nákladů.  Podobný dopad má i fluktuace, protože její míra je u neangažovaných pracovníků signifikantně vysoká.  Svoje zaměstnání u současného zaměstnavatele za rok předpokládá 79 % angažovaných, ale už jen 48 % neangažovaných. Za tři roky pak předpokládá u stejného zaměstnavatele pracovat 53 % angažovaných, ale pouze 23 % neangažovaných. Prakticky lze vidět přínos angažovanosti přímo v nákladech, které je nutné vydat na odchod zaměstnance a následně na rekrutaci a zapracování nového zaměstnance, který ho nahradí.  Vliv angažovanosti se objevuje i v dalších oblastech chování zaměstnanců, na příklad v míře podávání zlepšovacích návrhů a dalších.  Význam průzkumu Především prokázané souvislosti míry angažovanosti s chováním zaměstnanců, které má vliv na ekonomiku firmy (fluktuace, nemocnost, návrhy za zlepšení a další) podpořily fakt, že angažovanost zaměstnance je mimořádně důležitý faktor, který působí na situaci firmy na trhu, a to jak pozitivním, tak i negativním způsobem. „A to všechno podtrhuje význam angažovanosti a také interní komunikace jako jednoho z faktorů, které ji mohou zásadním způsobem ovlivnit,“ zdůrazňuje Tomáš Poucha.

Případová studie úspěšné firmy Elektroštika – BP Fliegelová Lucie 2016 míra fluktuace ve stavebních firmách je nejvyšší ze všech odvětví průmyslu. Údaje se velice liší – až 20 %. Ve firmě Elektroštika s.r.o. je situace opačná, drtivá většina zaměstnanců opouští podnik až při příležitosti odchodu do důchodu. Již od roku 2011 si vedení firmy zve na rozhovor každého zaměstnance (včetně dělníků). Majitel si vede o rozhovorech podrobnou evidenci, následně vše konzultuje s nejužším vedením, při zjištění problémů ihned reaguje a danou situaci řeší. Tabulka popisující personální procesy ve firmách v ČR - základní výstupy studie. TREXIMA SPOL. S.R.O. Zlín [online]. 2013, s. 25 [cit. 2017-05-20]. Dostupné z: http://www.hr-monitor.cz/Media/Default/Page/HR%20Monitor.pdf Fluktuace se počítá jako poměr počtu zaměstnanců, kterí odešli k celkovému počtu pracovníků. Střední hodnota fluktuace je v ČR 14,8 %, ale u některých firem dosahuje i 25 %. Doporučená míra při tom je mezi 5 – 10 %. Vysoká fluktuace kromě zvýšených nákladu na nábor nového zaměstance škodí i hospodářskému výsledku firmy. Největší fluktuace je na dělnických postech, nejmenší naopak v jaderné energetice. Též převažují odchody dobrovolné, nad propuštěním.

Benefity - Elektroštika příspěvek na důchodové připojištění, životní pojištění, výhodný tarif pro firemní i soukromé hovory, bezúročné zaměstnanecké půjčky do výše 30 000 Kč, každoroční vánoční prémie. Vedení firmy pořádá vánoční firemní večírek, který je podle slov majitele velkou událostí. Pro zaměstnance je vždy připraveno pečlivě utajované překvapení. Ing. Štika se akce účastní a sám se podílí na jeho programu. Další firemní aktivitou jsou každoroční výlety, povětšinou spojené se sportovní aktivitou. Všech pořádaných akcí se mohou účastnit i rodinní příslušníci zaměstnanců firmy. V areálu firmy je pracovníkům k dispozici tenisový kurt. Vedení nechalo také vybudovat altán s grilem, kde zaměstnanci často pořádají rodinné oslavy.

Benefity v malé firmě Existují zaměstnanecké výhody, které nás nestojí skoro nic: pružná pracovní doba, možnost práce z domova, dovolená navíc nebo takzvané volno pro zařizování. Je důležité znát zájmy a potřeby svých zaměstnanců a benefity nabídnout cílené na ně. Dbát na životní výročí zaměstnanců. Vytvořit příjemné a přátelské prostředí. Nesmíme zapomínat na uznání a pochvaly. Pro zaměstnance je také důležité, jestli se aktivně zajímáme o jejich názory a návrhy. Zajistit případně další školení a vzdělávání zaměstnanců.