Početní výkony s celými čísly: dělení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číselné množiny - přehled
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Rozklad mnohočlenu na součin
Početní výkony s celými čísly: násobení
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Zlomky Složené zlomky..
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Zlomky Čísla smíšená..
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Kvadratické nerovnice
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Pravděpodobnost a statistika
Název školy: Základní a Mateřská škola Bečváry, okres Kolín Autor: Mgr
Rovnice s absolutními hodnotami
12 CELÁ ČÍSLA.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Primitivní funkce Přednáška č.3.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Početní výkony s celými čísly: dělení
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
FUNKCE
Druhá mocnina a odmocnina
Sčítání a odčítání racionálních čísel
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Početní výkony s celými čísly: násobení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Početní výkony s celými čísly: dělení Celá čísla Početní výkony s celými čísly: dělení

Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). číslo nula čísla záporná čísla přirozená

Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se x. Tedy: x = -x = x 5=5 Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. -5=5 Příklad: 5 = -5 = 5

1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … -1; -2; -3; -4; -5; … Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … číslo nula čísla záporná -1; -2; -3; -4; -5; …

+8:(+2)= 8:2= 4 +8:(2)= 8:(2)= 4 8:(+2)= 8:2= 4 8:(2)= 4 Dělení celých čísel. Dělíme-li dvě čísla kladná, výsledek je kladný. +8:(+2)= 8:2= 4 Dělíme-li číslo kladné a číslo záporné, nezávisle na pořadí, je výsledek záporný. Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme +8:(2)= 8:(2)= 4 8:(+2)= 8:2= 4 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme Dělíme-li dvě čísla záporná, výsledek je kladný. 8:(2)= 4

Stejná znaménka „dávají“ + (plus). Opačná znaménka „dávají“ Dělení celých čísel. + : + = + + :  =   :  = +  : + =  Stejná znaménka „dávají“ + (plus). Opačná znaménka „dávají“  (minus).

Při dělení většího počtu čísel postupujeme tak, že dělíme postupně Dělení celých čísel. Dělení většího počtu celých čísel „najednou“. Pro výsledné znaménko je rozhodující počet záporných čísel, jinými slovy počet „minusů“. 120:(-2)=-60 -20:(-5)=4 1:(-1)=-1 120:(2):(+3):(5):(4):(1) = 4:(+4)=1 1 -60:(+3)=-20 1.) Je-li záporných čísel sudý počet, výsledek bude kladný. Při dělení většího počtu čísel postupujeme tak, že dělíme postupně zleva. 120:(-2)=-60 -20:(-5)=4 -1:(-1)=1 120:(2):(+3):(5):(+4):(1) =  1 4:(-4)=-1 -60:(+3)=-20 2.) Je-li záporných čísel lichý počet, výsledek bude záporný.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej: ( + 15) : ( +1) = 320 : ( - 80) = ( - 15) : ( +1) = ( - 42) : 7 = ( - 15) : ( -1) = ( - 36) : 9 = ( + 15) : ( -1) = ( - 42) : ( - 7) = ( + 15) : ( + 3) = ( -17) : ( -17) = ( - 15) : ( + 3) = ( - 75) : 5 = ( - 15) : ( - 3) = 35 : ( - 5) = ( + 15) : ( - 3) = 75 : ( - 5) = ( - 75) : ( - 5) = (-144) : 12 = 42 : ( - 7) = (- 63) : ( -7) = ( + 75 ) : ( + 5) = ( - 42) : ( -7) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení: ( + 15) : ( +1) = 15 320 : ( - 80) = - 4 ( - 15) : ( +1) = - 15 ( - 42) : 7 = - 6 ( - 15) : ( -1) = 15 ( - 36) : 9 = - 4 ( + 15) : ( -1) = - 15 ( - 42) : ( - 7) = 6 ( + 15) : ( + 3) = 5 ( -17) : ( -17) = 1 ( - 15) : ( + 3) = - 5 ( - 75) : 5 = - 15 ( - 15) : ( - 3) = 5 35 : ( - 5) = - 7 ( + 15) : ( - 3) = - 5 75 : ( - 5) = - 15 ( - 75) : ( - 5) = 15 (-144) : 12 = - 12 42 : ( - 7) = - 6 (- 63) : ( -7) = 9 ( + 75 ) : ( + 5) = 15 ( - 42) : ( -7) = 6

A nyní něco na procvičení - podruhé. Vypočítej: ( + 6) : ( + 2) = 0 : ( - 2) = ( - 6) : ( - 2) = ( - 10 ) : 0 = ( + 6) : ( - 2) = 147 : ( - 7) = ( - 6) : ( + 2) = 21 : ( + 3) = ( + 12) : ( - 1) = ( - 72) : 9 = ( + 12) : ( - 2) = ( - 56) : 8 = ( - 15) : ( + 5) = ( - 169) : 13 = ( - 245) : ( + 5) = ( -42) : ( - 7) = ( + 245) : ( + 5) = +9100 : ( - 700) = ( - 25) : ( + 5) = (-14) : ( -2) = ( +25) : ( -5) = 32 : ( - 8) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - podruhé. Řešení: ( + 6) : ( + 2) = 3 0 : ( - 2) = ( - 6) : ( - 2) = 3 ( - 10 ) : 0 = nelze ( + 6) : ( - 2) = - 3 147 : ( - 7) = - 21 ( - 6) : ( + 2) = - 3 21 : ( + 3) = 7 ( + 12) : ( - 1) = - 12 ( - 72) : 9 = - 8 ( + 12) : ( - 2) = - 6 ( - 56) : 8 = - 7 ( - 15) : ( + 5) = - 3 ( - 169) : 13 = - 13 ( - 245) : ( + 5) = - 49 ( -42) : ( - 7) = 6 ( + 245) : ( + 5) = 49 + 9100 : ( - 700) = - 13 ( - 25) : ( + 5) = - 5 (-14) : ( -2) = 7 ( +25) : ( -5) = - 5 32 : ( - 8) = - 4

A nyní něco na procvičení - potřetí. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - potřetí. Řešení:

A nyní něco na procvičení - počtvrté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - počtvrté. Řešení:

A nyní něco na procvičení - popáté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - popáté. Řešení:

A nyní něco na procvičení – pošesté. Vypočítej: 50:( 2):5:( 5) = 140:( 7):( 2):( 5):( 1) =  150:( 5):( 3):(+ 2):( 5) = 420:( 6):(+ 7).( 1).( 2) = 40:2:( 1):2:( 1):( 5) =  120:( 6):( 5):(+ 2):( 1) =  20:(+ 1):( 2):1:( 5):( 1) =  80:( 4):(+ 2):0:( 5) =  120:(+ 3):( 1):4:( 2) =  666:(+ 3):( 1):(+ 2).( 111) = 400:4:( 2):( 2):1:( 5) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení – pošesté. Řešení: 50:( 2):5:( 5) = 1 140:( 7):( 2):( 5):( 1) = 2  150:( 5):( 3):(+ 2):( 5) = 1 420:( 6):(+ 7).( 1).( 2) =  5 40:2:( 1):2:( 1):( 5) =  2  120:( 6):( 5):(+ 2):( 1) = 2  20:(+ 1):( 2):1:( 5):( 1) = 2  80:( 4):(+ 2):0:( 5) = nelze  120:(+ 3):( 1):4:( 2) =  5  666:(+ 3):( 1):(+ 2).( 111) =  1 400:4:( 2):( 2):1:( 5) =  5

8 : 4 = 2  8:( 4) = 2 8 :( 4) =  2  8 :(+ 4) =  2 Dělení celých čísel – shrnutí: Dělení dvou čísel: 8 : 4 = 2  8:( 4) = 2 Mají-li obě dělená čísla stejná znaménka, výsledek je kladný. 8 :( 4) =  2  8 :(+ 4) =  2 Mají-li dvě dělená čísla různá znaménka, výsledek je záporný.

 60:3:( 4):(+1) = 5  60:3:( 4):( 1) =  5 Dělení celých čísel – shrnutí: Dělení více čísel:  60:3:( 4):(+1) = 5 Je-li mezi dělenými čísly sudý počet záporných čísel, výsledek bude kladný.  60:3:( 4):( 1) =  5 Je-li mezi dělenými čísly lichý počet záporných čísel, výsledek bude záporný.