Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Vymezení a funkce volného času
(CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM…nový projekt…aktuální téma…) CO PŘINÁŠÍ PRAVIDELNÉ ČTENÍ DÍTĚTI? vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem podílí se na emočním.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rozdíly mezi osobnostmi
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jak se učím Pavel Šuranský.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Komunitní a otevřená škola
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Představujeme školní družinu ZŠ Hovorčovice
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Definice, základní pojmy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Volnočasové aktivity dospělých
Ekonomika – základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Vymezení a funkce volného času
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3 Rekreace a věk Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3

Základní činnosti člověka Čtyři základní činnosti, které realizuje člověk:  HRA - dominantní v dětství  UČENÍ - dominuje s přechodem do školy  PRÁCE – dominuje při vstupu do zaměstnání  ČINNOSTI VE VOLNÉM ČASE – čas, který každý využívá po svém, po splnění povinností (škola, práce) Jednotlivé činnosti se v průběhu života prolínají. „Hra je jedním ze svorníků, která spojují jednotlivá vývojová období lidského života v jeden celek.“ Zdeněk Matějček

Základní činnosti člověka - HRA má pro dítě nezastupitelnou roli velká fantazie - ožívají věci, nic není nemožné učí se vzorce chování (hra na maminku, doktora) rozvíjí své rozumové schopnosti a emoce. Hra v předškolním období základy přátelských vztahů překonání události, které není dítě rozumem schopné pochopit učí se vžívat do pocitů jiných lidí Hra ve školním období více se podobá reálné situaci, ubývá fantazijních her složitější pravidla

Základní činnosti člověka - UČENÍ získávání a předávání zkušeností, dovedností, návyků, schopností, znalostí, hodnot učením se rozvíjejí a proměňují vrozené schopnosti Učení jako činnost lze rozlišit na spontánní získávání vlastních zkušeností - učení se neformální předávání zvyklostí, dovedností a hodnot v rodině a ve společnosti (zájmové činnosti a zájmové instituce) formální učení a vzdělávání ve škole

Základní činnosti člověka - PRÁCE Tělesná nebo duševní činnost Cílem je uspokojování materiálních a duchovních potřeb člověka, je zaměřená na výdělek, výživu a uspokojení potřeb V průběhu pracovní činnosti se u člověka rozvíjí Vědomosti Schopnosti Dovednosti Životní postoj Charakterové a fyzické vlastnosti

Volný čas doba, která zbývá po splnění povinností, oblast naší svobodné volby činnosti, které vykonáváme dobrovolně, rádi, přinášejí nám radost a uspokojení. škála činností spadajících do volného času, je velice široká a závisí na životním stylu, na hodnotové preferenci, na zájmech, které člověk má (péče o zahradu, vaření – pro někoho koníček, pro jiného povinnost) zájmy mohou mnohdy pomoci (neúspěchy ve škole, nespokojenost v zaměstnání – realizace a úspěchy ve volném čase) do volného času nepatří jídlo, spánek, hygiena do volného času patří rekreace, odpočinek, zábava, zájmové činnosti, dobrovolné vzdělávání, společensky prospěšná činnost

Funkce volného času Výchovná a rozvojová - rozvoj schopností, dovedností, získávání nových návyků, vědomostí. Zdravotní - usměrňování režimu dne u dětí, vedení k pohybovým aktivitám, vedení k relaxaci, duševní rozvoj v sociálně příjemném a podnětném prostředí. Sociální - podpora sociálních vztahů, rozvoj kamarádství, pomoc při řešení konfliktů, rozvoj komunikace. Preventivní - prevence rizikového chování (násilí, šikana, drogová závislost, alkoholismus), pozitivní příklad pedagoga a vedení žáků k zájmu o nějakou oblast, posilování sebevědomí a sebeuvědomění.

Způsoby trávení volného času Pasivní způsob - TV, PC, video Aktivní způsob - nejúčinnějším podnětem pro rozvoj dětské osobnosti ve volném čase je živý vztah mezi dětmi a rodiči či dětmi a jejich vrstevníky - to TV poskytnout nemůže

Výchovné a vzdělávací činnosti mimo vyučování Odpočinkové - fyzicky i psychicky nenáročné - klid na lůžku, klidný pohyb, volný rozhovor, pohádka Rekreační - zaměřené na pohybové aktivity, slouží jako kompenzace nedostatku pohybu ve škole, odstranění únavy, odreagování a obnova sil Zájmové – rozvíjí zájmy dětí (společenskovědní, přírodovědné, pracovně technické, tělovýchovné, sportovní, esteticko-výchovné) Veřejně prospěšné - vedou děti k dobrovolné a nezištné práci ve prospěch ostatních Sebeobslužné - orientují se na vedení dětí k samostatnosti v péči o sebe samy Příprava na vyučování

Činnosti a věkové rozhraní Zájmové činnosti - cílevědomé aktivity zaměřené na uspokojování a rozvíjení potřeb, zájmů a schopností, rozvíjí samostatnost, tvořivost, zdravou společenskou aktivitu, plní funkci výchovnou i vzdělávací. Funkce zájmových činností Mladší školní věk – činnosti, kde se mění nejenom jejich obsah ale i prostředí ve kterém probíhají Starší školní věk – vedeme k výběru specializovanějších činností Dospívající – intenzivní prožitek, věnují zájmům množství času

Zájmové činnosti Společenskovědní Pracovně technické Přírodovědné Esteticko výchovné (výtvarné, literárně- dramatické) Tělovýchovné, sportovní, turistické Rozvíjí celou osobnost, působí motivačně a podporují seberealizaci.

Zvláštnosti výchovy mimo vyučování Získávání zkušeností a vědomostí při praktické činnosti Jednodušší motivace – činnosti jsou přitažlivé již samy o sobě, což usnadňuje osvojování vědomostí a dovedností Pedagog mimo vyučování je především rádcem, inspirátorem, kamarádem, který společně s žáky prožívá radosti, neúspěchy, povzbuzuje, přiměřeně kritizuje

Zařízení pro výchovu mimo vyučování Rodina – jejím zájmem by měla být snaha k realizaci společných aktivit a vzájemná podpora v uskutečňování různých činností vycházejících z vlastních potřeb a také z hlediska sociálního zázemí, společenského začlenění a uplatnění se, Školská zařízení - školní družiny, kluby, střediska volného času, domy dětí a mládeže, základní umělecké školy Další subjekty pracující s dětmi ve volném čase – Junák, Pionýr, Sokol, církevní organizace, občanská sdružení, tělovýchovné a sportovní organizace, kulturní a osvětová zařízení (knihovny)