37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molekulární základy dědičnosti
Advertisements

PROTEOSYNTEZA.
Translace (druhý krok genové exprese: Od RNA k proteinu)
PROTEOSYNTÉZA A BIODEGRADACE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Translace (druhý krok genové exprese)
Proteosyntéza RNDr. Naďa Kosová.
METABOLISMUS BÍLKOVIN II Anabolismus
Genetický kód Jakmile vznikne funkční mRNA, informace v ní obsažená může být ihned použita pro syntézu proteinu. Pravidla, kterými se řídí prostřednictvím.
Translace (druhý krok genové exprese)
Molekulární základy dědičnosti
Molekulární genetika.
Didaktické testy z biochemie 6
Od DNA k proteinu.
GENETICKÁ INFORMACE je informace, která je primárně obsažena v nukleotidové sekvenci v nukleotidových sekvencích jsou obsaženy následující informace: o.
EXPRESE GENETICKÉ INFORMACE Transkripce
Nukleové kyseliny Opakování
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Logaritmus ChrM619 leden 2014 Číslo klíčové aktivity:III/2.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Klid a pohyb těles ( Účinky síly na těleso) Předmět: FYZIKA Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Didaktické testy z biochemie 5
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Metabolismus bílkovin biosyntéza
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetický kód – transkripce
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Translace Proteosyntéza.
Regulace genové exprese u prokaryot a jejich virů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
VY_32_INOVACE_ZE7-09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
VY_32_INOVACE_ZE7-10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Úvod do studia biologie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
WORD Tabulky - ohraničení
NUKLEOVÉ KYSELINY DEFINICE DRUHY SLOŽENÍ FUNKCE REPLIKACE
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Translace (druhý krok genové exprese)
Od DNA k proteinu - v DNA informace – geny – zápis ve formě 4 písmen = nukleotidů = deoxyribóza, fosfátový zbytek, báze (A, T, C, G) - DNA = dvoušroubovice,
GENETICKÝ KÓD, GENY, GENOM
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Genetický kód Jakmile vznikne funkční mRNA, informace v ní obsažená může být ihned použita pro syntézu proteinu. Pravidla, kterými se řídí prostřednictvím.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
NUKLEOVÉ KYSELINY ZÁKLAD ŽIVOTA Sestavila: Jana Svobodová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Transkript prezentace:

37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika projekt GML Brno Docens DUM č. 10 v sadě 37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika Autor: Martin Krejčí Datum: 30. 6. 2014 Ročník: 6. ročník šestiletého studia, 8. ročník osmiletého studia, 4. ročník čtyřletého studia Anotace DUM: Finální fáze exprese genetické informace - translace (překlad) genetické informace do sekvence aminokyselin v proteinech. Význam, mechanizmus průběhu proteosyntézy. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Translace II. Průběh translace

Podstata translace Termínem translace se označuje proces překladu genetické informace z mRNA do primární struktury proteinu (tj. sekvence aminokyselin v polypeptidovém řetezci). Translace je tedy po transkripci druhým hlavním mechanizmem exprese genetické informace. podle: Raven P.H., Johnson G.B.: Biology, 3rd Ed., Mosby, London, 1992)

Podstata translace Pri translaci na ribozomu mRNA (messenger RNA) slouží jako matrice, k níž se na základě komplementarity bazí přiřazují svými antikodony jednotlivé molekuly tRNA (transfer RNA), nesoucí na akceptorovém rameni aktivované aminokyseliny, které se navzájem spojují peptidovými vazbami za vzniku polypeptidových řetězců. Přiřazování proteinogenních aminokyselin se děje na základě genetického kódu. Translační aparát čte mRNA ve směru 5´→3´. Nový polypeptidový řetězec se syntetizuje od N-konce směrem k C-konci.

Transfer RNA http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/organic/trna.html http://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_ RNA#mediaviewer/File:TRNA-Phe_yeast_1ehz.png

Fáze translace Vlastní tvorba polypeptidového řetězce probíhá v několika stupních: Aktivace aminokyselin Iniciace proteosyntézy Elongace polypeptidového řetězce Terminace (ukončení) biosyntézy polypeptidového řetězce Pro jednotlivé fáze proteosyntézy jsou podstatné skupiny translačních faktorů – proteinů s katalytickou aktivitou (neřadí se mezi enzymy!).

Aktivace aminokyselin K aktivaci dochází v cytoplazmě. Aktivací rozumíme „vyzdvižení“ aminokyselin na vyšší energetickou hladinu Aktivaci katalyzují enzymy aminoacyl-tRNA synthetasy – specifické pro každou jednotlivou aminokyselinu a tRNA. Aminoacyl-tRNA synthetasa také aktivují aminokyselinu pro tvorbu peptidové vazby. Enzym aminoacyl-tRNA synthetasa zajišťuje správné přiřazení aminokyseliny k odpovídající tRNA Kodony mRNA jsou rozpoznávány na základě komplementarity bazí.

Aktivace aminokyselin K molekule tRNA je amk. vázána esterickou vazbou vytvořenou pomocí karboxylové skupiny amk. a 2´nebo 3´hydroxylu koncového AMP tripletu pCpCpA (CCA-konec tRNA). Základy buněčné biologie -- Úvod do molekulární biologie buňky  Autor: Alberts, B.; Bray, D.; Johnson, A.; Lewis, J.; Raff, M.; Roberts, K.; Walter, P.

Iniciace translace Translace mRNA vždy začíná kodonem AUG, který kóduje aminokyselinu methionin  každý nový polypeptidový řetězec začíná methioninem. K iniciaci translace je tedy nutná specifická iniciační tRNA nesoucí methionin: pro prokaryota se jedná o formyl-Met- tRNAfMet pro eukaryota se jedná o Met-tRNAMet.

Iniciace translace Navázání iniciční Met-tRNAMet společně s dalšími iniciačními faktory k malé ribozomové podjednotce. Komplex se naváže na 5´-konec mRNA (rozpoznává čepičku). Klouže po mRNA ve směru 5´→ 3´ až nalezne iniciační AUG kodon. Naváže se velká podjednotka ribozomu a ten je nyní kompletní, iniciační Met-tRNAMet se nachází vázaná v P-místě ribozomu. Do A-místa se naváže další aminoacyl-tRNA odpovídající svým antikodonem druhému kodonu mRNA za AUG. http://www.studiumbiochemie.cz/translace.html#3

Elongace translace Začíná navázáním další aminoacyl-tRNA do A-místa ribozomu. Polypeptidový řetězec je odpojen od tRNA v P-místě a připojen peptidovou vazbou k aminokyselině nesené tRNA a nacházející se nyní v A-místě. Zároveň dojde k posunu tRNA nesoucí polypeptidový řetězec z A-místa do P-místa a k posunu nyní volné tRNA z P-místa do E-místa. http://www.studiumbiochemie.cz/translace.html#3

Elongace translace Uvolněné A-místo obsadí další aminoacyl-tRNA Na závěr se uvolní volná tRNA z E-místa a celý proces se opakuje. Vznik peptidické vazby katalyzuje enzym peptidyl transferáza, která je součástí velké ribozomální podjednotky. http://www.studiumbiochemie.cz/translace.html#3

Terminace translace Terminaci nastává v okamžiku, když se v A-místě objeví jeden ze 3 terminačních (stop) kodonů (UAA, UAG, UGA). Stop kodony nerozeznává žádná tRNA a místo toho se navážou proteinové uvolňovací faktory. Důsledkem je připojení molekuly vody místo aminokyseliny enzymem peptidyl transferázou. Polypeptidový řetězec je tím ukončen a dojde k jeho uvolnění z ribozomu. http://www.studiumbiochemie.cz/translace.html#3

Polyribozomy (polyzomy) Na mRNA dochází opakovaně k iniciaci translace. Na jedné molekule mRNA provádí translaci více ribozomů najednou. Základy buněčné biologie -- Úvod do molekulární biologie buňky  Autor: Alberts, B.; Bray, D.; Johnson, A.; Lewis, J.; Raff, M.; Roberts, K.; Walter, P.