Co je to věda ? Charakter vědeckého přístupu..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Metody zkoumání ekonomických jevů
AV stručná prezentace.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Systemický přístup v SP
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Postavení pedagogiky mezi vědami
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
Věda & struktura vědecké práce
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do kvalitativního výzkumu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Co je to věda ? Charakter vědeckého přístupu.

Proč nás zajímá co je věda? I když vědu dělat nebudeme, umožní nám pochopení jejích principů lépe využít výsledky studií s nimiž se setkáme. (např. pro jaký kontext se dané výsledky hodí, jak byla data získána -> znalost metody) Znalost principů nám umožní kriticky nahlížet a třídit výsledky výzkumů. (např. v čem jsou výsledky omezené, kde je třeba postupovat opatrně – kde neplatí –> znalost interpretace dat) Umožní nám aplikovat základní principy vědeckého přístupu v situaci, kdy potřebujeme systematicky zhodnotit praxi. (např. jaké jsou postoje účastníků předporodního kursu, jaké jsou motivace pro alternativní vedení porodu, který přístup k otcům je vhodnější atd.)

Věda a každodenní vědění Předmětem vědy je poznání světa, čím se tedy liší od toho, co dělají lidé neustále, když pozorují realitu? (tento proces označujeme jako „každodenní vědění“ „zdravý rozum“ „selský rozum“ „common sense“) Většina toho, co víme je založena na souhlasu a přesvědčení Přesvědčení často plyne z tradice (důvěra k tomu, co se říká dlouho, předává z generace na generaci - rodiče) nebo autority (legitimizace skrze status nositele názoru - televize) Spolehnutí se na tyto zdroje ne vždy funguje. Na jedné straně nám stereotypy umožňují orientaci, na druhé straně, pokud chceme realitě porozumět, často je složitější. Např. Rodičovství, pokles porodnosti v ČR, rozvodovost, krize rodiny, singles Vědecký přístup je odlišný od laického nebo žurnalistického ALE není neobvyklý nebo esoterický Věda versus zdravý rozum – ten říká, že nové myšlenky se mají podobat starým

Co vědu odlišuje? věda jako systematické a kontrolované rozšíření zdravého rozumu užití systematických metod empirického zkoumání, teoretické analýzy dat a logického vyhodnocování argumentů, abychom vytvořili souhrn znalostí v určité oblasti Rozdíl je v používání teorií a konceptů – tyto postupy jsou systematicky budovány a mají vnitřní konzistenci Věda systematicky a empiricky ověřuje, snaží se vyvracet (falzifikovat) cíle vědy: vysvětlení (explanace), porozumění, předpověď (predikce) a kontrola (manipulace) věda jako vytváření teorií – obecná vysvětlení jevů

Základní tři filosofické kategorie, na nichž lze ilustrovat principy vědeckého přístupu: Realita Lze vůbec realitu zkoumat? Jaká je její povaha? Pravda Jak odlišit platné popisy reality od neplatných? Kauzalita Jaké jsou vztahy mezi sledovanými prvky?

rozdíly vědeckého a každodenního poznání Každodenní znalosti Vědecké poznání znalosti uspořádané podle subjektivní důležitosti znalosti uspořádané podle paradigmaticky daných kritérií nesystematizované znalostí systematizované vědění rutinní jednání reflektované metodické jednání neorganizované poznávání organizované poznávání vyhýbání se pochybnostem systematizace pochybností skutečnost jako nezpochybnitelná realita otázky o podmínkách chápání skutečnosti vyhýbání se alternativám odkrývání a hledání alternativ zaměření na jeden význam uznání plurality významů jazyk blízký skutečnosti abstraktní jazyk subjektivní a kolektivní vědomí založené na ústně komunikované znalosti znalosti komunikované především v písemné formě Převzato z Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. s. 28

předmět a povaha metodologie - Předmětem metodologie jsou nástroje vědy - Od nejobecnějších problémů spojených s filosofií (jaká je povaha reality, poznatelnost světa, pravdivost tvrzení) až po organizaci sběru dat, pozorování a pod. - dvojí užití výrazu metodologie – obecná/ve výzkumu - Neplést s termínem „metodika“ – pracovní postup

základní otázky metodologie vědy: Ontologie: Co je realita? Zabýváme se otázkami týkajícími se povahy toho, co existuje a co můžeme zkoumat. Je realita jediná a objektivní, existující nezávisle na našem vnímání? Nebo je realita modifikována na­šim apriorním porozuměním a předpoklady? Dříve měla hlavní slovo v této problematice filozofie. Panuje přesvědčení, že onto­logie se mění tak, jak se mění způsob poznání věcí. Epistemologie: Jak můžeme poznat svět? Epistemologie je oblastí filozofie, zabývající se teorií poznání. Většinou vychází z individuálního pojetí. Získávám své poznání pomocí smyslů, nebo je dáno strukturou mého myšlení? Mohu uplatnit intuici a osobní zkušenost? Základní epistemologické přístupy představuje empirismus a idealismus resp. racionalis­mus. Empiristé věří, že poznání pochází z naší přímé zkušenosti světa. Racionalisté a idealisté argumentují, že poznání je dáno apriorními kategoriemi našeho myšlení.V současnosti nabývá na významu „decentrování" role osobnosti a příklon k sociálním formám epistemologie. Axiologie: Jaká je role hodnot a etiky? Axiologie se věnuje otázkám osobních hodnot, morálky a etiky výzkumníka. Na čí straně má stát výzkumník? Může ignorovat otázky morálky? Rétorika: Jaký je jazyk vědy? Jak psát o výzkumu? Je např. psaní ve třetí osobě nebo v první osobě množného čísla vhodnější než v první osobě jednotného čísla? Metoda: Jak zvolit vhodný proces k získáni validnich poznatků? Jak má vypadat logika výzkumu, abychom získali validní závěry? Jaké jsou vhodné metody získání dat a jejich analýzy? Základní otázky metodologie vědy Převzato z Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. s. 35

Základy novověké epistemologie I RACIONALISMUS R. Descartes (1596 – 1650), B. Spinoza, G. W. Leibniz Odvržení smyslové zkušenosti, vzorem je matematika, geometrie. Smysly mohou klamat, garantem pravdy jsou vrozené dispozice myšlení. Skutečnost lze poznat úplně a pravdivě, struktura reality odpovídá strukturám lidského myšlení.

Základy novověké epistemologie II EMPIRISMUS (17. a 18. stol. – paralelně s racionalismem) F. Bacon, J. Locke, G. Berkeley, D. Hume Východiskem poznání je smyslová zkušenost Racionální uspořádání světa neexistuje, vzniká ex post syntézou Vše obecné je jen výtvorem rozumu – návaznost na scholastický proud nominalismu. Výchozí metoda indukce

Základy novověké epistemologie III I. KANT (1724-1804) Snaha o syntézu pozice racionalismu a empirismu Indukce nemůže v principu produkovat obecně platné výroky (pro ty je vždy nutná abstrakce v racionalistickém slova smyslu) Tendence racionalismu k vytváření konstrukcí bez zakotvení v empirii Racionalistický přístup principiálně nemůže produkovat nové vědění (odvržení empirie vede k využití dispozic rozumu jako zdroje vědění) Lidské poznání vytváří ze smyslových vjemů úsudky, jež jsou na empirii nezávislé. Uplatňují se zde apriorní dispozice myšlení.

Základy moderní epistemologie I POZITIVISMUS A. Comte (1798 – 1857) Omezení metafyziky, věda je popisem faktů Vzorem pro všechny vědy jsou přírodovědecké metody Východiskem je empirismus (senzualismus)

Základy moderní epistemologie II PRAGMATISMUS Ch. S. Pierce, W. James, J. Dewey (konec 19. a počátek 20. století) Podobně jako pozitivismus odmítá abstraktní spekulace a hledání absolutní pravdy bez vztahu k žitému světu. Vnáší do epistemologie kontext v němž se vědecké poznání odehrává. Pravda je závislá na podmínkách v nichž je získána. Kritériem pravdivosti není korespondence výroku s realitou, ale očekávané důsledky. -> od korespondenční přes koherenční k ppragmatické teorii pravdy

Základy moderní epistemologie III NEOPOZITIVISMUS (1. polovina 20. stol.) Spojení empirismu/pozitivismu s výsledky moderní logiky a studia základů matematiky Tzv. vídeňský kruh (Carnap, Feigl, Frank) + (Wittgenstein, Popper) Důsledné antimetafyzické stanovisko Obrat k jazyku – věty jež mají smysl jsou verifikovatelné Jednotný jazyk vědy – jazyk fyziky

metoda falzifikace – K. R. Popper třístupňové schéma: problém -> pokusy o řešení -> eliminace čtyřstupňové schéma: starší problém pokusné tvoření teorií eliminační pokusy nové problémy možnost falzifikace je kritériem teorií použitelných v empirické vědě systematické snahy o falzifikaci odlišují vědu od zdravého rozumu