Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Základy pedagogické metodologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Statistika – základní pojmy, diagramy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Marketing sportu obecná část
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Myšlení a myšlenkové operace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Marketingový výzkum v určité vybrané firmě Obhajoba Bakalářské práce
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologický výzkum II.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody a techniky výzkumu II.
Název vědeckého projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Metody pedagogiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_5_Metody sociologického výzkumu. Kvantitativní výzkum Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 5 Autor: Mgr. Miluše Červinková

Anotace Materiál se zabývá metodami sociologického výzkumu. Je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Materiál je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_5_Metody sociologického výzkumu. Kvantitativní výzkum Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Kvantitativní výzkum, metody kvantitativního výzkumu Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV

Sociologie 3 Mgr. Miluše Červinková

Metody sociologického výzkumu Základní metodou získávání informací (dat) potřebných ke zkoumání společnosti je kladení otázek. Kvantitativní výzkum Cílem je testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů (tázaných), jejich potvrzení či vyvrácení.

Kvantitativní výzkum Kvantitativní výzkum se soustřeďuje na uspořádání větších sociálních celků. Výsledky z kvantitativního výzkumu mohou být příliš obecné, ne vždy dokážou popsat problém do hloubky.

Kvantitativní výzkum Ptáme se: Co? Jak? Kolik? Zprostředkovaný kontakt s respondenty Matematické, statistické zpracování Generalizace (zobecnění) je možná Vysoká reliabilita = spolehlivost Nízká validita = platnost (Př.: Analýza návštěvnosti, míra spokojenosti), (Kolik žáků na základní škole má zkušenost s drogou? Kolik mužů ve věku 15-50 let se dívalo na televizní přenos fotbalového utkání? …)

Metody kvantitativního výzkumu Dotazník - sociolog pracuje s velkým množstvím lidí (respondentů) – se stovkami – získá tak velké množství informací v poměrně krátké době. Respondent odpovídá písemně na otázky v tištěném formuláři. Př. Tvrzení, že vzrůstajícím vzděláním klesá rozvodovost. Jsou zde 2 proměnné: rodinný stav člověka a vzdělání. Pomocí dotazníku, který rozdáme vybranému vzorku lidí, ověřujeme na získaných datech platnost nebo neplatnost tohoto tvrzení.

Metody kvantitativního výzkumu Otázky v dotazníku: Uzavřené – nabízejí soubor možných variant odpovědí, respondent si vybere vhodnou odpověď. (Př. ano – ne; muž – žena; dobrý – špatný) Otevřené – je zcela na respondentovi, jaká bude jeho odpověď. Respondent odpoví vlastními slovy. (Př. Jak byste charakterizoval(a) sociální služby?) Výhoda otevřených otázek – volnost v odpovědi, nepředkládá se žádné možné řešení.

Metody kvantitativního výzkumu Otázky v dotazníku: Polouzavřené (polootevřené) – kombinace uzavřené a otevřené otázky. Nejčastěji se jedná o doplnění v otázce variantou „jiná odpověď“. Př. Mezi důležité vlastnosti učitele považujete: upřímnost spravedlnost laskavost jiná – uveďte jaká ………………………………….

Metody kvantitativního výzkumu Další metody kvantitativního výzkumu Rozhovor – otázky jasně a srozumitelně formulované (např. telefonicky, mailem, tváří v tvář). Pozorování – zaznamenáváme na pozorovací arch. Škálování (př. Velmi dobrý 1 2 3 4 5 Velmi špatný) Obsahová analýza textu Experiment

Kontrolní otázky Jaký je cíl kvantitativního výzkumu? Dotazník řadíme mezi metody kvantitativního nebo kvalitativního výzkumu? Výhodou dotazníku je … Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi otázkami uzavřenými a otevřenými. Mezi další metody kvantitativního výzkumu patří …

Řešení Cílem je testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů. Dotazník řadíme mezi metody kvantitativního výzkumu – pracuje s velkým množstvím resp. Výhodou dotazníku je, že získáme velké množství informací během krátké doby. Otázky uzavřené – nabízejí možné varianty odpovědí; otázky otevřené – respondent odpovídá vlastními slovy, bez možností variant odpovědí. Pozorování, škálování, experiment …

Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.