Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_5_Metody sociologického výzkumu. Kvantitativní výzkum Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 5 Autor: Mgr. Miluše Červinková
Anotace Materiál se zabývá metodami sociologického výzkumu. Je doplněn kontrolními otázkami a jejich řešením, které slouží k opakování probraného učiva. Materiál je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_5_Metody sociologického výzkumu. Kvantitativní výzkum Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Kvantitativní výzkum, metody kvantitativního výzkumu Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV
Sociologie 3 Mgr. Miluše Červinková
Metody sociologického výzkumu Základní metodou získávání informací (dat) potřebných ke zkoumání společnosti je kladení otázek. Kvantitativní výzkum Cílem je testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů (tázaných), jejich potvrzení či vyvrácení.
Kvantitativní výzkum Kvantitativní výzkum se soustřeďuje na uspořádání větších sociálních celků. Výsledky z kvantitativního výzkumu mohou být příliš obecné, ne vždy dokážou popsat problém do hloubky.
Kvantitativní výzkum Ptáme se: Co? Jak? Kolik? Zprostředkovaný kontakt s respondenty Matematické, statistické zpracování Generalizace (zobecnění) je možná Vysoká reliabilita = spolehlivost Nízká validita = platnost (Př.: Analýza návštěvnosti, míra spokojenosti), (Kolik žáků na základní škole má zkušenost s drogou? Kolik mužů ve věku 15-50 let se dívalo na televizní přenos fotbalového utkání? …)
Metody kvantitativního výzkumu Dotazník - sociolog pracuje s velkým množstvím lidí (respondentů) – se stovkami – získá tak velké množství informací v poměrně krátké době. Respondent odpovídá písemně na otázky v tištěném formuláři. Př. Tvrzení, že vzrůstajícím vzděláním klesá rozvodovost. Jsou zde 2 proměnné: rodinný stav člověka a vzdělání. Pomocí dotazníku, který rozdáme vybranému vzorku lidí, ověřujeme na získaných datech platnost nebo neplatnost tohoto tvrzení.
Metody kvantitativního výzkumu Otázky v dotazníku: Uzavřené – nabízejí soubor možných variant odpovědí, respondent si vybere vhodnou odpověď. (Př. ano – ne; muž – žena; dobrý – špatný) Otevřené – je zcela na respondentovi, jaká bude jeho odpověď. Respondent odpoví vlastními slovy. (Př. Jak byste charakterizoval(a) sociální služby?) Výhoda otevřených otázek – volnost v odpovědi, nepředkládá se žádné možné řešení.
Metody kvantitativního výzkumu Otázky v dotazníku: Polouzavřené (polootevřené) – kombinace uzavřené a otevřené otázky. Nejčastěji se jedná o doplnění v otázce variantou „jiná odpověď“. Př. Mezi důležité vlastnosti učitele považujete: upřímnost spravedlnost laskavost jiná – uveďte jaká ………………………………….
Metody kvantitativního výzkumu Další metody kvantitativního výzkumu Rozhovor – otázky jasně a srozumitelně formulované (např. telefonicky, mailem, tváří v tvář). Pozorování – zaznamenáváme na pozorovací arch. Škálování (př. Velmi dobrý 1 2 3 4 5 Velmi špatný) Obsahová analýza textu Experiment
Kontrolní otázky Jaký je cíl kvantitativního výzkumu? Dotazník řadíme mezi metody kvantitativního nebo kvalitativního výzkumu? Výhodou dotazníku je … Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi otázkami uzavřenými a otevřenými. Mezi další metody kvantitativního výzkumu patří …
Řešení Cílem je testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů. Dotazník řadíme mezi metody kvantitativního výzkumu – pracuje s velkým množstvím resp. Výhodou dotazníku je, že získáme velké množství informací během krátké doby. Otázky uzavřené – nabízejí možné varianty odpovědí; otázky otevřené – respondent odpovídá vlastními slovy, bez možností variant odpovědí. Pozorování, škálování, experiment …
Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.