F-Pn-P063-Prime_mereni MĚŘENÍ V LABORATOŘI 3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti R. Čopjaková.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Jakub Jurášek Kateřina Pavlíková Nikola Seifriedová
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Měření délky pevného tělesa
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Elektrické měřící přístroje
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Základy infinitezimálního počtu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Grafické řešení lineárních rovnic
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
8.1 Aritmetické vektory.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inf Ovládání operačního systému
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Základy infinitezimálního počtu
Úvod do fyziky opakování
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Poměr v základním tvaru.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Parametry polohy Modus Medián
Elektrické měřící přístroje
Parametrické vyjádření roviny
Logické funkce a obvody
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Zlomky a desetinná čísla
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Základy infinitezimálního počtu
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Jak postupovat při měření?
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Zlomky Sčítání zlomků..
Úvod do praktické fyziky
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
STATISTICKÉ ZPRACOVÁNÍ DAT (JEDNOROZMĚRNÉ SOUBORY)
STATISTICKÉ ZPRACOVÁNÍ DAT (JEDNOROZMĚRNÉ SOUBORY)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Přesnost a chyby měření
Poměr v základním tvaru.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Základy infinitezimálního počtu
Centrální limitní věta
Základy infinitezimálního počtu
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

F-Pn-P063-Prime_mereni MĚŘENÍ V LABORATOŘI 3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ Postup zpracování přímých měření: Pro soubor naměřených hodnot X1, X2,…, XN určíme aritmetický průměr: a směrodatnou odchylku jednoho měření (standardní odchylka): Obě hodnoty lze určit přímo na kalkulačce nebo v libovolném tabulkovém kalkulátoru (Excel, Calc…)

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ Zjistíme, zda se některá z naměřených hodnot X1, X2,…, XN neodchyluje od o více než k.s, což je tzv. mezní chyba. Pro N > 10 volíme zpravidla k = 3 (tzv. „3s-kritérium” nebo též „3-kritérium”). Odchyluje-li se nějaká hodnota o více jak mezní chybu, vyloučíme ze souboru tyto nevhodné hodnoty (považujeme je za hrubé chyby) a samozřejmě musíme znovu vypočítat artimetiký průměr    a směrodatnou odchylku s. S nově nabytími hodnotami opět soubor zkontrolujeme 3s-kritériem na přítomnost hrubých chyb!

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ Dále určíme směrodatnou odchylku aritmetického průměru souboru N měření: kde N je počet naměřených hodnot po úpravě dle bodu 2. Pozor na záměnu směrodatných odchylek na kalkulačce či v tabulkovém kalkulátoru (Excel, Calc…)

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ Vypočítané hodnoty a správně zaokrouhlíme. Jak zaokrouhlit? Nejdříve zaokrouhlíme odchylku – pokud jde o výsledek, se kterým se bude nadále pracovat zvolíme dvě platné cifry; pokud jde o hlavní výsledek zaokrouhlíme na první platnou cifru. 0, 0 8 1 2 6 4 1 3 5, 0 8 5 2 1 0 5, 0 8 1 3 0, 0 8 0 0 4 první platná cifra POZOR na „učebnicovou“ definici, že platná cifra je nenulové číslo v zápisu čteno zleva. Nenulovost platí jen pro první platnou číslici! Druhá platná již může být nula (jak vidíme výše). druhá platná cifra

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ Jak zaokrouhlit? Po zaokrouhlení odchylky zaokrouhlíme výsledek na stejný počet desetinných míst jako je desetinných míst u odchylky Zaokrouhleno na Odchylka: 0, 0 8 1 2 6 4 Hodnota: 1 3 5, 0 8 5 2 dvě platné cifry (dle odchylky): 0, 0 8 1 1 3 5, 0 8 5 jednu platnou cifru (dle odchylky): 0, 0 8 1 3 5, 0 9

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ Výsledek měření zapíšeme ve tvaru: Např.: F = (3,05  0,02) N v = (20,0  0,3) m.s-1 U = (20  5) V Případně uvedeme relativní mezní chybu, kterou vypočítáme ze vztahu: , resp.

3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ A na závěr trochu informatiky  Zpracování experimentálních dat tradičně patří mezi méně oblíbené činnosti, proto je třeba si najít cestu, jak tuto „milou“ povinnost co nejlépe splnit. Výborným prostředkem a pomocníkem pro tuto činnost jsou tzv. tabulkové kalkulátoru (MS Excel, OO Calc, LO Calc… apod.) Následující tabulka ukazuje řešení jednotlivých statistických funkcí v MS Excel: funkce MS Excel Aritmetický průměr =PRŮMĚR(exp_hodnoty) Směrodatná odchylka jednoho měření =SMODCH.VÝBĚR(exp_hodnoty)*ODMOCNINA(počet_hodnot) Mezní chyba =3*SMODCH.VÝBĚR(exp_hodnoty)*ODMOCNINA(počet_hodnot) Směrodatná odchylka aritmetického průměru =SMODCH.VÝBĚR(exp_hodnoty)

Zdroje a použitá literatura: [1] SVOBODA, Emanuel Přehled středoškolské fyziky. vydání první. Praha: SPN, 1991, s. 20. ISBN 80-04-22435-0. [2] PANOŠ, Miroslav. Zpracování exp. dat - PŘÍMÉ MĚŘENÍ. In: Fyzikální kabinet GymKT [online]. 2011 [cit. 2012-10-14]. Dostupné z: http://kabinet.fyzika.net/studium/praktikum/zpracovani-dat-prime-mereni.php