SLEZSKÁ HUMANITA, obecně prospěšná společnost Historie slezské hUMANITY začíná rokem 1921 s názvem Spolek pro zdraví a pomoc dělnictvu, humanita pro moravu a slezsko, která zahájila výstavbu sanatoria v jablunkově. Po roce 1991 SH byla občanské sdružení - PRIORITOU BYLO VYŠKOLIT ZDRAVOTNÍ SESTRY, OŠETŘOVATELKY A DALŠÍ PERSONÁL PRO TERÉN V ROCE 1993 SAMA ZAČALA PROVOZOVAT DOMÁCÍ OŠETŘOVATELSKOU PÉČI
SLEZSKÁ HUMANITA nyní provozuje: Domácí péče Domovy pro seniory: Karviná, Orlová Lazy, Český Těšín, Horní Suchá (155 lůžek) Mobilní hospic Půjčovna kompenzačních pomůcek Odborné sociální poradenství- Hospicové poradenství a poradenství pro pozůstalé Vlastní stravovací provoz Technický provoz Dnes zaměstnáváme 130 zaměstnanců
DKOP- od r.1993 Domácí komplexní ošetřovatelská péče- soubor služeb, které pomáhají klientům s omezenou soběstačností, se zdravotním, tělesným a psychickým postižením zůstávat co nejdéle ve vlastním sociálním prostředí. Skládá se ze zdravotní péče, půjčovny KOPO, z mobilního hospice, odborného sociálního poradenství hospicového typu a poradenství pro pozůstalé.
Cílem domácí péče: Respektovat jedince v jeho sociálním prostředí Poskytovat kvalitní péči Realizovat péči dle individuálních a aktuálních potřeb Zapojovat rodinné příslušníky, rodiny a sousedy, podporovat rozvoj samostatnosti, zachovávat lidskou důstojnost a posilovat sociální začleňování Výhody: pozitivní vliv domácího prostředí na celkový stav klienta, nižší náklady než v zařízení, maximální efektivita zaměřená na kvalitu, absence nosokomiálních nákaz
Domácí zdravotní péče Je poskytována klientům na základě ordinace praktického lékaře, nebo ošetřujícího lékaře při hospitalizaci. Je zaměřena na udržení zdraví, navrácení zdraví, rozvoj soběstačnosti, zmírňování utrpení nevyléčitelně nemocných a zajištění klidného umírání a smrti. Je určena všem klientům bez rozdílu věku. Výkony: aplikace injekcí všech typů, infuzní terapie, podávání parenterální výživy, péče o porty a PICC, převazy, péče o stomie, sondy, cévky, odběry, rehabilitační ošetřovatelství zaměřené na soběstačnost atd.
Důležité Ve všech činnostech domácí péče a mobilního hospice je velmi důležitá spolupráce s praktickým lékařem, dobrá spolupráce a komunikace mezi jednotlivými členy týmu Výhody terénní péče: zůstanu doma, zachování soukromí a klidu, nižší úhrada, o využití příspěvku na péči si rozhoduji sám Problémem mobilních hospiců je dostat se do povědomí lékařské veřejnosti
Mobilní hospic SLEZSKÁ HUMANITA Péče o umírajícího člověka v domácím prostředí by měla být samozřejmostí, člověk by měl mít možnost poslední dny života prožít doma mezi těmi, kteří mu rozumějí a kteří mu mohou nabídnou to, co sebelepší pomoc z vnějšku poskytnout nedokáže. Domácí hospicová péče umožňuje přenést možnosti moderní paliativní medicíny do domácího prostředí, bez zbytečného utrpení, bez zbytečné traumatizující hospitalizace.
Principy hospicové péče Pacient a jeho rodina jsou společnými příjemci péče a zásadním způsobem se podílejí na vytváření poskytované péče Tým hospicové péče je k dispozici 24 hod 7 dní v týdnu Tým pečuje o fyzický, psychický, sociální a spirituální stav pacienta a jeho rodiny Přímé jednání s pacientem Tým spolupracuje s praktickými lékaři a poskytovateli zdravotní a sociální péče Důležitou součástí týmu jsou dobrovolníci
Kritéria přijetí do domácího hospice Pacient trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo terminálním stavu Pacient byl seznámen se svým zdravotním stavem a porozuměl závažnosti a prognóze své nemoci Rodina je dostatečně informována o zdravotním stavu nemocného Rodina je ochotna se spolupodílet na domácí péči a je připravena převzít odpovědnost za kontinuální péči o pacienta
Domácí péče a mobilní hospic Poskytujeme i bazální stimulaci, která pomůže lépe zvládat nepříznivý stav. Poskytujeme základní rehabilitační ošetřování, zaměřené na podporu soběstačnosti a zároveň zlepšujeme psychický stav pacienta sociálním kontaktem.
Ekonomika umírání Příbuzní umírajícího žijí v přesvědčení, že smrt lze oddálit, přelstít a žádají pokračování v léčbě- nemocnému však přináší utrpení. Nastává ekonomicky náročná terapeutická hyperaktivita. Problémem je stanovit kritéria – do kdy a za jakých podmínek ještě léčit a od kdy a za jakých podmínek už nikoli. Rozhodujícím faktorem je přání pacienta.
Za nejdůležitější v MH považujeme zvládání bolesti Analgetika se musí podávat pravidelně, ne podle potřeby Snažit se využívat i transdermálních forem aplikace Při používání retardovaných forem léčiv, musí být k dispozici rovněž rychle působící analgetikum na průlomovou bolest Vysvětlit nemocnému i rodině co nejstručnější návod podávání Neustále vysvětlovat prevenci a řešení nežádoucích účinků analgetické terapie
Personální obsazení Hospicový lékař, praktičtí lékaři Všeobecné sestry Sociální pracovník Dobrovolníci Psycholog nebo terapeut Duchovní pracovník
Osobnostní požadavky Schopnost vyrovnat se s umíráním, smrtí a zármutkem Schopnost pružně a rozvážně jednat v nečekaných situacích Psychická stabilita v krizových situacích Schopnost předcházet syndromu vyhoření Schopnost přijímat kritiku ze strany pečujících Schopnost komunikovat s pacienty a rodinami tváří v tvář Schopnost citlivě doprovázet pozůstalé
Zázemí mobilního hospice Kancelář pro kontakty s klienty, příbuznými a pozůstalými Dokumentace, Notebook Sklad pomůcek (polohovací lůžka, antidekubitní matrace, lineární dávkovač, infuzní pumpy na parenterální výživu, oxygenátory, vozíky, chodítka)
Kazuistika paní Jana 60 let, asi ½ roku Ca žaludku, meta kosti Nic nejí, podávána parenterální výživa Před 30 lety jí zemřel 1 syn na Ca mozku Pečuje manžel, syn, snacha, 6 letá vnučka V den svých 60 narozenin převezena do nemocnice- sdělena tvrdá pravda- že již nebude chodit a stav se bude zhoršovat Všechny plány končí: zahradničení, hry s vnučkou, rodina Převezena do vlastního domu: rodina je perfektně připravená- lůžko, výživa, bolesti jsou zvládány náplasťovou formou opioidů, několikrát denně vyžaduje SOS medikaci na průlomovou bolest Umírá ve vlastním sociálním prostředí v klidu za přítomnosti rodiny, smířena
Zkušenosti s provozem Tato péče je velice nákladná, není v současné době hrazena z prostředků zdravotních pojišťoven, tudíž je její rozsah závislý na získání finančních prostředků z dotací a grantů Návštěvy u klientů byly prováděny i několikrát denně, umírající mohli ze světa odejít klidněji, smířeněji a s nejmenšími bolestmi MH život nemocným neprodlužoval, ale ani nezkracoval, byl jim jen na blízku s radami, dobrým slovem a útěchou, stál vedle nich jako partner, ochoten kdykoliv přijet do jejich domova a snížit jejich utrpení Naše heslo je „aby se pacient a pečující rodina cítili po naší návštěvě lépe než před ní“ MH jsme rozšířili o odborné poradenství a poradnu pro pozůstalé, ale o tom snad až někdy příště
Děkuji za pozornost