TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 11 Matematika a její aplikace –geometrie ve 4.r. TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0896
Anotace a citace Žáci si procvičí učivo o rýsování kolmic a rovnoběžek Matematika pro 4. ročník ZŠ, 1.díl RNDr. Růžena Blažková, CSc; RNDr. Milena Vaňurová, CSc; RNDr. Květoslava Matoušková, CSc Naklad. Alter, Praha 2005
Úloha 1 Narýsuj úsečku EF délky 7cm. Najdi střed úsečky EF. Narýsuj osu o úsečky EF. Zvol si na přímce o bod M. Co můžeš říci o úsečkách EM a FM?
Řešení úlohy 1 Úsečky EM, FM mají stejnou délku, jsou shodné M E S F o
Úloha 2 Narýsuj přímku p a na ní vyznač bod U. Bodem U veď přímku r, která je kolmá k přímce p. Na přímce r vyznač bod T. Narýsuj přímku t, která prochází bodem T a je kolmá k přímce r. Jaká je vzájemná poloha přímek p a t?
Řešení úlohy 2 T t p U r Přímky p a t jsou vzájemně rovnoběžné.
Úloha 3 Narýsuj dvě různoběžné přímky a, b a bod C, který neleží na žádné z těchto přímek. Bodem C veď přímku c, která je rovnoběžná s přímkou a. Bodem C veď přímku d, která je rovnoběžná s přímkou b. Jaká je vzájemná poloha přímek c, d?
Řešení úlohy 3 d C b c a Přímky c a d jsou vzájemně různoběžné s průsečíkem v bodě C.