1
PUBLICISTICKÝ STYL a jeho útvary Publicistika se objevuje hlavně v médiích (noviny, rozhlas, televize, internet) má za úkol informovat a formovat adresáta → funkce informační, persvazivní (přesvědčovací), agitační (získávací) 2
ZPRAVODAJSKÉ žánry informují o událostech a jevech důležitých pro společnost i jednotlivce vystačí si někdy pouze s funkcí informační (nezdůvodňuje fakta) osobnost autora je potlačena výrazy jsou stereotypní (automatizace) ZPRÁVA, OZNÁMENÍ, KOMUNIKÉ, ČLÁNEK, INTERVIEW, REFERÁT 3
ANALYTICKÉ žánry komentují stav společnosti a závažnější společenské jevy významné jsou zde funkce persvazivní a agitační (získávací) autor zde má širší pole působnosti (vyniká jeho originalita) výrazy jsou rozmanité (aktualizace – autor může použít slovní spojení, které je v daném kontextu nové, nezvyklé) ÚVODNÍK, EDITORIAL, KOMENTÁŘ, GLOSA, RECENZE, DISKUZE, DEBATA, POLEMIKA, PROJEV, PROSLOV 4
BELETRISTICKÉ žánry těmto žánrům se věnovali spisovatelé, kteří působili v novinách např. Karel Poláček, Karel Čapek, Jan Neruda najdeme zde postupy a jazykové prostředky uměleckého stylu ČRTA, SLOUPEK, FEJETON, PUBLICISTICKÁ REPORTÁŽ 5
Úkoly a odkazy Vytvořte otázky pro interview s vaší oblíbenou hvězdou ( zpěvák/zpěvačka, herec/herečka, sportovec/sportovkyně) Příklad interview http://xman.idnes.cz/kvuli-krteckovi-jsem-nutil-svoje-dcerky-plakat- vzpomina-zdenek-miler-1k5-/xman- rozhovory.aspx?c=A110621_214306_xman-rozhovory_fro 6