Evoluční studium náboženství a terorismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Ústav pedagogických věd FF MU
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Politologie jako věda Politika moc
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Sociální patologie SCPT SCPA
Neurofysiologické principy a etika v doktorském studiu komise pro vědu RVŠ zpracoval Jaroslav Pokorný Galenos.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Petra Jarábová Markéta Kanisová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Evoluce chování.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Terorismus Petr Machala.
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy sociální psychologie
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Generátory tvorby hodnoty
Skupinová dynamika.
ŠRÍ LANKA. Základní Info Počet Obyvatel : (2005) Rozloha : km2 Hustota : 306 obyv./km2 Jazyky : Sinhálština (úřední), Tamilština Hlavní.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Sociální skupiny a role
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Rodičovské vzdělávání jako součást celoživotního učení Klára Šeďová
Úvod do kvalitativního výzkumu
Evoluční studium náboženství a terorismus
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Násilná osoba aneb co s ní
Terorismus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vymezení normality.
Témata kognitivní psychologie
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Vymezení normality.
Transkript prezentace:

Evoluční studium náboženství a terorismus Radek Kundt Náboženství a násilí PS2016 Evoluční studium náboženství a terorismus ÚR Ústav religionistiky FF MU LEVYNA Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství HUME lab Laboratoř pro experimentální humanitní vědy

Náboženství a terorismus Média: Terorismus = náboženský terorismus Teroristé = vymytý mozek, sebeklam, náboženští fundamentalisté

Náboženství a terorismus Média: Terorismus = náboženský terorismus Teroristé = vymytý mozek, sebeklam, náboženští fundamentalisté Výzkum ukazuje jiný obraz: Palestinští sebevražední atentátníci mají nadprůměrné vzdělání a jsou na tom ekonomicky lépe než zbytek populace (Berrebi, 2003) Chudoba není prediktorem podpory terorismu (Krueger a Maleckova, 2002) Mezinárodní vzorek muslimských teroristů nevykázal žádné stopy psychopatologie (Sageman, 2004) ani deprese, ani sebevražedné sklony (Richardson, 2006; Atran, 2003)

Náboženství a sebevražedný terorismus (1980-2003 3% z celkového objemu, ale 48% obětí) Sebevražedný terorismus = náboženský terorismus

Náboženství a sebevražedný terorismus (1980-2003 3% z celkového objemu, ale 48% obětí) Sebevražedný terorismus = náboženský terorismus Výzkum ukazuje jiný obraz: Před válkou v Iráku (2003-2011) vedli v sebevražedných útocích Tamilští tygři (LTTE), marxisticko-leninská skupina bojující na Sri Lance za nezávislost Analýza dat celosvětového sebevražedného terorismu 1980 – 2003 ukazuje, že méně než polovina byla nábožensky motivovaná (Pape, 2005)

Náboženství a terorismus Teroristé mají politické ne náboženské cíle (Juergensmeyer, 2003) Náboženství není počáteční příčinou konfliktů (Bloom, 2005) ALE je to nástroj, který teroristé (sekulárně i nábožensky motivovaní) používají k dosažení cílů Nástroj fungující a efektivní

N. Tinbergen a adaptacionistický program U každého chování ukázat, jestli by nemohlo jít o evoluční adaptaci O jaké psychické mechanismy se opírá

Úrovně/typy vysvětlení Milosrdný Samaritán ultimátní (funkční) - vylepšuje svoji pověst proximátní (mechanistické) - automatická empatická reakce na utrpení druhého vědomě reflektivní - volní rozhodnutí pomoci druhému Nejsou protichůdná, mohou se doplňovat! Nesmí se směšovat!

EVOLUČNÍ STUDIUM KOOPERACE Základy lidského sociálního chování Evolučně-behaviorální perspektiva Egoistický monismus (machiavellismus) Snaha racionálně maximalizovat vlastní zisky BEHAVIORÁLNÍ STRATEGIE podporující genovou reprodukci Příbuzenský výběr (Hamiltonovo pravidlo) Přímá reciprocita (opakovaná interakce u geneticky nepříbuzných; free- rider problem; Trivers) Nepřímá reciprocita (jen lidé – jazyk, teorie mysli; reputace)

Problém: jak rozpoznat důvěryhodné, kteří nezradí EVOLUČNÍ STUDIUM NÁBOŽENSTVÍ Náboženství jako nástroj zvyšování vnitroskupinové kooperace (Irons, 2001; Atran a Norenzayan 2004; Alcorta a Sosis, 2005) Problém: jak rozpoznat důvěryhodné, kteří nezradí (free-rider problem) Nákladné signály (dobrovolné snížení fitness; ukázka vlastního fitness) Iniciační rituály, frekvence účasti na skupinových rituálech, oběť vlastních zdrojů, regulaci vlastní sexuality…nebo např. rituální požadavek na před-atentátní video

EVOLUČNÍ STUDIUM TERORISMU Teroristé mají politické ne náboženské cíle (Juergensmeyer, 2003) Náboženství není počáteční příčinou konfliktů (Bloom, 2005) ALE je to nástroj, který teroristé (sekulární i náboženské skupiny) používají k dosažení cílů Nástroj fungující a efektivní

EVOLUČNÍ STUDIUM TERORISMU Teroristé mají politické ne náboženské cíle (Juergensmeyer, 2003) Náboženství není počáteční příčinou konfliktů (Bloom, 2005) ALE je to nástroj, který teroristé (sekulární i náboženské skupiny) používají k dosažení cílů Nástroj fungující a efektivní: Pomáhá vytvářet kohezivní a oddané následovníky Náboženství je tedy proximátní mechanismus k ultimátnímu cíli (napomáhá posunout lidi k jinak nepravděpodobným behaviorálním výstupům)

Náboženství jako efektivní mechanismus pro teroristy Každá teroristická skupina se musí vypořádat se základní výzvou jak vytvořit skupinovou oddanost (tj. jak vytvořit oddanost jedinců pro společnou věc) Jak sekulární tak i náboženské teroristické skupiny si udržují nákladné kolektivní a iniciační rituály (Atran, 2003) dokonce tvorba extra mýtů a rituálů pro heroizaci atentátníků 4 další důvody: 1) jak převést lokální politický boj do oblasti kosmické války 2) jak démonizovat ostatní (jde o morální boj ne mocensko-politický boj) 3) jak navýšit odměnu/výnos (transcendence, nebeská odměna) 4) jak individuálně motivovat a kolektivně sjednocovat různé jednotlivce pod jednou vlajkou skrze symboly vysoce emotivně nabité vysoce zapamatovatelné

Sebevražedný atentát jako behaviorální strategie podporující genovou reprodukci Příbuzenský výběr + nepřímá reciprocita - podpora příbuzných (rodiny palestinských s. a. až 10.000 USD + reputace X Izrael srovnává domy těchto rodin se zemí) - investice do budoucích generací (vyšší než průměrné vzdělání) MALADAPTIVNÍ - faktor zásvětních odměn (upravuje vnímané c/b) - faktor zvýšené reputace mučedníka (naše psychika se nechá zmást a nebere v potaz, že už si ji neužijeme (Richardson, 2006))

Problém kooperace a oddanosti SHRNUTÍ Problém kooperace a oddanosti Nákladné/náročné rituály Podmiňovací asociativní učení vytváří spojnici mezi symbolem a silnou emocí Symbol je pak sám silným motivátorem kvůli tomu jak silné emoce vyvolává Signalizace oddanosti skupině Posiluje se vnitroskupinová solidarita, důvěra a kooperace Odměna v posmrtném životě Dále posiluje kooperaci, protože upravuje vnímaní c/b u nákladných činů Adolescence Specifický mozkový vývoj činí adolescenty ideální pro nábor, kvůli efektivní silné emoční asociaci a ochotě účastnic se vysoce riskantního chování (6 let – 12 let – 18-38 let (Hassan, 2001))

Díky za pozornost