ADHD Diagnóza nebo handicap?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Dyspraxie.
Poruchy chování Specifické poruchy chování (ADHD/ADD)
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ADHD/ADD Diagnostika a intervence
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Lehká mozková dysfunkce a ADHD
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Individuální vzdělávací plán
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Poruchy chování Specifické poruchy chování (ADHD/ADD)
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
9. Tvorba individuálního plánu
Syndrom ADHD v dětství a dospívání
Poruchy pozornosti ADD/ADHD.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
9. Tvorba individuálního plánu
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Tisková konference
Pedie Co mají společné?.
Moderní metody diagnostiky a korekce dětí s poruchou pozornosti spojené s hyperaktivitou (Attention Deficit Hyperactivity Disorders - ADHD) prof. Ludmila.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Základní pojmy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Pozornost a paměť, představivost
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ADHD Diagnóza nebo handicap? Doc.PaedDr. Olga Zelinková, CSc. ADHD v pedagogické teorii a praxi

Od LMD k ADHD/ ADD Lehké dětské encefalopatie (O.Kučera, 1962) Lehké mozkové dysfunkce (Z.Třesohlavá, Z.Matějček, J.Míka, M.Šebek, M. Černá) Od 60.let se do povědomí učitelů ukládají informace o práci s dětmi hyperaktivními, hypoaktivními, nesoustředěnými. Začátkem 90.let se objevuje pojem ADHD/ADD. Zdrojem je psychiatrický výzkum v USA.

ADHD/ADD - terminologie ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorders - Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou ADD – poruchy pozornosti bez hyperaktivity ODD - Oppositional Defiant Disorders (Oposiční chování) ADHD bez agresivity nebo s agresivitou Projevy ADHD : porucha pozornosti, impulzivita, hyperaktivita Projevy ADD : převažující porucha pozornosti

Příčiny Neurobiologie a funkční systém CNS. Ty jsou základem pro psychofyzické funkce uvedené výše. Kognitivní aspekty. Hlavní problém není neobyčejně rychlá reakce, ale spíše pomalé útlumové mechanismy. Nejvíce dotčeny:1. pracovní paměť.2. sebeovládání, afektivně-emoční nabuzení. 3. řeč.4. plánování a organizace činnosti Z toho vyplývá, že je obtížné pro jedince s ADHD chování ovlivňovat.

Kritéria ADHD Americká Psychiatrické Asociace Alespoň čtyři z následujících symptomů hyperaktivity-impulzivity přetrvávají alespoň 6 měsíců v takovém stupni, který je neslučitelný s vývojovou úrovní dítěte. 1) Často třepe rukama nebo nohama, vrtí se na židli 2) Často opouští místo ve třídě nebo v situaci, v níž se očekává, že zůstane sedět 3) Často běhá kolem v situacích , kde je to nevhodné 4) Často není schopen klidně si hrát, nebo provádět klidnější činnosti ve volném čase 5) Často vyhrkne odpověď, aniž si poslechne celou otázku 6) Často má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech DuPaul, G.G., Stoner, G. : ADHD in the Schools, The Guilford Press, New York, 1994, s.20

Kritéria ADD Americká Psychiatrická asociace Nejméně 6 z následujících symptomů musí přetrvávat po dobu nejméně 6 měsíců a to v takové intenzitě, která je nepřiměřená pro daný stupeň vývoje dítěte. 1) Často nevěnuje pozornost detailům nebo dělá chyby z nedbalosti 2) Často má obtíže v koncentraci pozornosti na úkoly nebo hry 3) Často vypadá, že neposlouchá, co se mu/jí říká 4) Často nepracuje podle instrukcí, nedokončuje práci, má nepořádek na svém místě, ve svých věcech, přičemž tyto projevy nejsou projevy opozičního chování, vzdoru nebo nepochopení instrukcí 5) Často má obtíže v organizování svých úkolů a aktivit 6) Často oddaluje plnění školních i domácích úkolů, které vyžadují intenzivní mentální úsilí 7) Často ztrácí věci nezbytné pro školu a zájmové aktivity 8) Často se nechá rozptýlit cizími podněty (nepatřící k věci) 9) Často je zapomětlivý v denních činnostech

Projevy ADHD Hyperaktivita, psychomotorický neklid Poruchy koncentrace pozornosti Emoční labilita, střídání nálad Poruchy učení ( jsou mozkové dysfunkce Matějček) Řeč: -opožděný vývoj řeči - porozumění řeči - specifické poruchy řeči Poruchy motoriky Percepčně motorická oslabení Nepoměr mezi intelektem a aktuálním výkonem dítěte Obtíže v regulaci a integraci psychických procesů

Další obtíže spojené s ADHD/ADD 52% dětí zhoršení motorická koordinace Zdravotní problémy (infekce horních cest dýchacích, alergie, astma) Noční pomočování Náchylnost k úrazům Poruchy spánku Zneužívání drog, alkoholu, deprese

Doporučení pro reedukaci Pochopení obtíží a tolerance projevů poruchy, netrestat za neúspěch Pozitivní očekávání, modifikace chování Respektování osobního tempa Střídání činností, časté přestávky Pravidelný řád Požadavky na dítě musejí odpovídat jeho možnostem Reedukace (smyslová cvičení, motorika, řeč)

Doporučení pro dospělé Projevy dítěte nejsou útokem na vaši osobnost. Nepodezírat dítě z lenosti, agresivního chování. Neustálé napomínání nemá význam spíše situaci zhoršuje. Tolerovat projevy hyperaktivity. Na rušivé chování (nelze-li přehlédnout) reagovat okamžitě ale citlivě. Na řešení kázeňských problémů se musejí podílet všichni zúčastnění (rodiče, prarodiče, pedagogové, zájmové organizace).

Právní normy ve školských institucích Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) číslo 561 ze dne 24.září 2004. V platnost vešel 1.1.2005. Vyhláška /2011 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Asistent pedagoga – Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporu asistence č.j. 14 453/2005-24. Individuální vzdělávací plán (IVP)

Teoretická východiska v současné literatuře DRTÍLKOVÁ, Iva, ŠERÝ, Omar. et al. (2007). Hyperkinetická porucha. Praha: Galén, 268s., HALLOWELL, Edward, RATEY, John.(2007). Poruchy pozornosti v dětství a v dospělosti. Praha: Návrat domů, 306s MUNDEN, A., ARCELSUS, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2002, 2006 PACLT, Ivo a kol. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007 REIFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha : Portál, 1999 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha : Portál, 1997 TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha : Portál, 2001 ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a IVP. Praha : Portál, 2001. (Barkley, Du Paul, Stoner) ZELINKOVÁ O.: Poruchy učení. Praha : Portál, 2003 (Davidson, Neale) Dílčí informace: Bulletiny (Jucovičová, Žáčková), v denním tisku