11. září 2018 Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ Diskuzní workshop k Metodice rovných příležitosti ve vzdělávání pro prioritní osu 3 OP VVV č. j.: MSMT-34985/2017-2 11. září 2018 Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Cíl - poskytovat všem jedincům v maximální možné míře rovné vzdělávací příležitosti Indikátor spravedlnosti vzdělávacích systémů - vztah mezi výsledky žáků a jejich socioekonomickým zázemím Projev nerovnosti: koncentrace žáků ze znevýhodněného prostředí v určitých školách/třídách a často nižší kvalita vzdělávání Mechanismy segregace: politické ekonomické demografické rezidenční Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Hodnocení ČR dle OECD ČR má druhý nejvyšší dopad sociálně – ekonomického zázemí na školní výsledky žáků ze všech zkoumaných zemí Znaky nerovností v ČR: Rozřazování žáků v útlém věku do různých typů škol a tříd, a tím předurčování jejich další vzdělávací a profesní dráhy. Znevýhodňování žáků z jiných etnických skupin, rodin sociálně slabých či žáků se zdravotním postižením . Velké rozdíly v kvalitě poskytovaného vzdělávání mezi jednotlivými školami. Zvyšující se procento škol s „výběrovými třídami“. OECD Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Hodnocení ČR dle OECD Znaky nerovností v ČR: Žáci z podobně situovaných společenských vrstev se koncentrují v určitých školách. Žáci s podnětným rodinným zázemím dosahují lepších výsledků než žáci pocházející z méně podnětného prostředí. Rozřazování žáků uvnitř škol do tříd dle úrovně znalostí a dovedností. Kurikulární reforma - specializace škol + kombinace s dosavadním způsobem financování (na 1 žáka), odchod žáků na víceletá gymnázia vznik „zbytkových“ škol Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Výsledný efekt diferenciace do různých vzdělávacích proudů - koncentrace žáků, a to z rodin s vyšším sociálně – ekonomickým postavením ve výběrových programech/školách z rodin s nižším sociálně – ekonomickým postavením v nevýběrových programech/školách Předmětem kritiky je tedy přetrvávající segregace na školách (nejen speciálních) Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Cíl akčního plánu - eliminace nerovností ve vzdělávání - naplňování socializační a demokratizační funkce základního vzdělávání Cíl Krok 1 Krok 2 Krok 3 1) omezovat vnější diferenciaci v základním vzdělávání 2) efektivně začleňovat žáky do hlavního vzdělávacího proudu a směřovat ke kvalitnímu inkluzívnímu vzdělávání 3) posunout výběr vzdělávacího směru až na úroveň vyššího středního vzdělávání Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Zmírňování segregace ve vzdělávání je jednou z priorit využívání Evropských strukturálních a investičních fondů a je požadavkem Evropské komise. Desegregace a rovnosti ve vzdělávání nelze dosáhnout v krátkodobém horizontu, jde o proces dlouhodobý Řešení na všech úrovních: změny legislativy řešení na krajské a místní úrovni přímá pomoc školám Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
PROBLÉMY A HROZBY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NA BRUNTÁLSKU Slabé stránky Nepřipravenost poradenských center Nepřipravenost budov ZŠ a MŠ v oblasti stavebních úprav a vnitřního upořádání Finanční prostředky Ve městech vyšší počet žáků ve třídách Malá připravenost pedagogických pracovníků z hlediska speciálního vzdělávání Zvýšená až nadměrná administrativa Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Hrozby Veřejné mínění Legislativa Finanční prostředky Absolventi Zhroucení nastaveného systému Možné znevýhodnění většinové „zdravé“ populace Žáci jako pokusní králíci Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II Kodex školy Škola vytváří každému žákovi a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby. Škola poskytuje účinnou podporu všem žákům s potřebou podpůrných opatření. Škola věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, rozvíjí u nich otevřenost, toleranci a respekt vůči jinakosti a dbá na to, aby žádný žák nebyl vyčleňován z kolektivu. Příloha Metodiky rovných příležitostí ve vzdělávání pro prioritní osu 3 OP VVV . Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
PŘÍKLADY Z PRAXE A DISKUZE Náměty k diskuzi příklady z praxe – PPP, odbor Sociálních věcí, odbor ŠKaTv, MŠ/ZŠ centrum kolegiální podpory sociálně vyloučené lokality víceletá gymnázia specializace škol Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
NÁVRH STRUKTURY PRACOVNÍ SKUPINY ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI Simona Hovadíková Jana Juřenová Zdeňka Kadláčková Zástupce ASZ Pavla Poláková Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II
Děkujeme za pozornost a těšíme se na další setkání. Místní akční plán vzdělávání pro Bruntálsko II