4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POZORUJ: = = =
Advertisements

Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Lomené výrazy – násobení a dělení
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Rozšiřování a krácení zlomků
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Zlomky Smíšená čísla.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace Krácení zlomků VY_42_INOVACE_13 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T. G. Masaryka,
ZLOMKY - ÚVOD.
9.
* Postupný poměr Matematika – 7. ročník *
Dělení zlomků.
2.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Matematika a její aplikace Základní tvar zlomku VY_42_INOVACE_14 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T.
Zlomky - krácení zlomků
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_42_INOVACE_87_ZÁKLADNÍ TVAR ZLOMKU Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčerven 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
10.
17.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Poměr v základním tvaru.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Co mají společného zlomky
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
IV. Násobení lomených výrazů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Digitalizace výuky Příjemce
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Lomené algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ KOLÍN V. , MNICHOVICKÁ 62 AUTOR : Mgr
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ

Krátit zlomek znamená vydělit čitatele i jmenovatele stejným přirozeným číslem (jejich společným dělitelem). Např. zkrátíme zlomek 𝟒𝟖 𝟑𝟔 dvěma: 48 36 = 48 : 2 36 : 2 = 𝟐𝟒 𝟏𝟖 d) šesti: 48 36 = 48 : 6 36 : 6 = 𝟖 𝟔 třemi: 48 36 = 48 : 3 36 : 3 = 𝟏𝟔 𝟏𝟐 e) dvanácti: 48 36 = 48:12 36:12 = 𝟒 𝟑 čtyřmi: 48 36 = 48 : 4 36 : 4 = 𝟏𝟐 𝟗 Hodnota zlomku se krácením nemění!!! 48 36 = 24 18 = 16 12 = 12 9 = 8 6 = 4 3

ZÁKLADNÍ TVAR ZLOMKU Zlomek v základním tvaru nejde krátit! Zlomky v základním tvaru – např.: → v čitateli a jmenovateli jsou nesoudělná čísla (tj. jejich D = 1). Zkrať do základního tvaru: urči D(18 a 12) tj. 6  2) číslem 6 vyděl čitatele i jmenovatele 

Zlomek se jmenovatelem 1 se zapisuje jako přirozené číslo, tj. : D(42 a 21) = 21 Zlomek se jmenovatelem 1 se zapisuje jako přirozené číslo, tj. :

D(16 a 12) = 4 Pokud při krácení nenajdeme největšího společného dělitele, ale jen společného dělitele, pak je nutné krátit opakovaně, dokud není zlomek v základním tvaru: Pozor! Čísla 12 a 9 nejsou nesoudělná, obě se dají dělit 3, proto musíme krátit dál: krátíme 5:

Zkrať do základního tvaru: 27 15 = 27:3 15:3 = 9 5 b) 24 32 D(24, 32) = 8 24 32 = 24:8 32:8 = 3 4 c) 30 42 D(30, 42) = 6 30 42 = 30:6 42:6 = 5 7