Za rovné podmínky pro české zemědělce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpráva o stavu zemědělství. Stav zemědělství  Podíl ekologicky obhospodařované plochy na celkové výměře zemědělské půdy byl k cca 7,2%. 
Advertisements

PF UK, Možné změny SZP, implikace pro české zemědělství a venkov – jak je naše zemědělství multifunkční? Doucha, T. (VÚZE Praha) 1.Očekávané/možné.
Zpráva o stavu zemědělství za rok 2010 a aktuální situace v resortu.
Potraviny na trhu v ČR. DPH na potraviny v ČR a okolních státech ČR v roce 2007 = 5% ČR v roce 2013 = 15% Polsko = 5% Litva = 5% Francie = 5,5 % Nizozemsko.
Chronologie vývoje nové SZP v období
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Bilance prvního roku ve vládě a plány na nejbližší období Marian Jurečka Praha, ministr zemědělství.
Blanická 3, Olomouc, tel.: fax.: web: portál: Žofínské fórum.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Výzkumný ústav živočišné výroby, v.v.i.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Michal Doktor poslanec PS PČR člen Rozpočtového výboru předseda Stálé komise pro bankovnictví Daňový systém – realita a vize 25. září
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
DISKUSNÍ FÓRUM OLOMOUC Zemědělství a rozvoj venkova v období 2014 – prosince 2012 Ing. Jan Veleba, prezident AK ČR.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
GEOGAFIE ZEMĚDĚLSTVÍ PARDUBICKÉHO KRAJE
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
FONDY EU Programové období
ČEŠTÍ ZEMĚDĚLCI - OSTRŮVEK UPROSTŘED EU POHLEDEM BANKY 179. ŽF EGON ČIERNÝ - KOMERČNÍ BANKA, A.S.
Čeští zemědělci, ostrůvek uprostřed Evropy
Veřejné podpory při oceňování zemědělské půdy výnosovou metodou.
Dr. Frank Schadlich/ Ing.Jiří Petr
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
ZEMĚDĚLSKÉ DOTACE OD VSTUPU DO EU PO SOUČASNOST. Platební agentura SZIF zprostředkovává finanční podporu z EU a národních zdrojů. Jedná se o následující.
1 Podpora regenerace BROWNFIELDS v Moravskoslezském kraji Ing. Marian Piecha, Ph.D., LL.M Ředitel sekce strategie mezinárodní konkurenceschopnosti a investic.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Program rozvoje venkova ČR 2007 – 2013 Osa II Ing. Ivan Landa, CSc
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
1 Odpovědi na otázky Dočasné komise PSP ČR pro řešení majetkových otázek mezi státem a církvemi V Praze
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Svítá na lepší časy ? 2. května 2017 palác Žofín
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Hospodaření obcí v roce 2016
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Evropská integrace Společná zemědělská politika
ODRAZILO SE NAŠE ZEMĚDĚLSTVÍ ODE DNA? Ing. Zdeněk JANDEJSEK, CSc.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Veřejné podpory při oceňování zemědělské půdy výnosovou metodou
Vliv společné zemědělské politiky na finanční situaci v odvětví
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
České zemědělství a SZP
SZP : rozpočet, Brexit & reforma výzvy & agenda
Příprava SZP na období Stabilita příjmů a životaschopnost farem – výtah z analytických dokumentů Ladislav Jelínek, Tomáš Medonos Ústav zemědělské.
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Za rovné podmínky pro české zemědělce Praha –27.3.2019 Martin Pýcha, předseda Zemědělského svazu ČR

Proč současné návrhy nenabízí rovné podmínky: Rozpočet Nerovné podmínky - degresivita a zastropování podpor, snižování couplované podpory Majetková propojenost Zachování vysoké byrokracie Ztráta konkurenceschopnosti evropského zemědělství pod myšlenkou environmentálního zaměření SZP

Současný rozpočet na SZP v EU SZP rozpočtově nejvýznamnější politika EU (celkem cca 409 mld. EUR) přesto představuje méně cca 1 % celkových veřejných výdajů EU a cca 0,36 % HDP a 38% celkového evropského rozpočtu. Výdaje SZP v EU I. Pilíř = cca 312,7 mld. EUR tj. 29 % rozpočtu EU (2014-2020) Nejvíce prostředků ze SZP čerpá Francie (16,6 %), Španělsko (11,9 %), Německo (11,1 %) a Itálie (10,4 %). II. (EZFRV) pilíř pak představuje 95,6 mld. EUR (2014-2020), tj. 9 % rozpočtu EU. Nejvíce prostředků čerpá Polsko (15,5 %), po němž následuje Itálie (11 %), Španělsko (8,8 %), Německo (8,4 %) a Rumunsko (7,5 %).

Víceletý finanční rámec - návrh Evropská komise navrhuje celkový rozpočet ve výši 1135 miliard € v závazcích (vyjádřeno v cenách z roku 2018) pro období 2021 – 2027 Členské státy by podle návrhu měly zvýšit své národní příspěvky do rozpočtu EU na 1,114 % HND Vývoj rozpočtu EU v klíčových politikách

Současnému návrhu krácení rozpočtu na Program rozvoje venkova ČR!!! Rozpočet SZP EU 2020 + Rozpočet EU na 1. Pilíř : 286,192 md € : Krácení - 3,9% Rozpočet ČR na PRV – krácení 16-20 % Rozpočet na SZP by pak představoval necelých 31 % z celkového rozpočtu EU. NE Současnému návrhu krácení rozpočtu na Program rozvoje venkova ČR!!! Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Ne/rovné podmínky Degresivita a zastropování podpor COMENVI - 80 000 EUR a to bez možnosti odpočtu nákladů na zaměstnance, COMAGRI - o zastropování nad 60.000 € a 100.000 €, odečet nákladů na zaměstnance v obou případech maximálně 50 %; Dobrovolnost v případě uplatnění redistributivní platby. Zastropování by se mělo vztahovat na všechny přímé platby s výjimkou eko-schémat a podpor pro mladé zemědělce. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Proč NE zastropování podpor Česká republika má největší průměrnou velikost zemědělského podniku v EU a povinné zastropování by ji postihlo disproporčně a nejvíce ze všech členských států. Česká republika je v tomto specifická i díky historickým souvislostem vývoje, disponuje nejen největší průměrnou výměrou zemědělského podniku (133 ha), ale i jednou z největších průměrných výměr ekologického podniku (120 ha). Průměrná výměra podniku v EU-28 činí 16,1 ha. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Podíl přímých plateb a celkových podpor v příjmech zemědělců

Proč NE zastropování podpor 2. Česká republika má více než 1800 podniků nad 500 ha, ty vlastní více než 154 tisíc vlastníků, kteří si propachtovávají půdu od více než 2 milionů vlastníků půdy. Zastropování na úrovni 60 tisíc euro by si v současné struktuře přímých plateb týkalo podniků nad 500 ha. Takových je v ČR více než 1800, což je sice jen 6 % zemědělských subjektů, nicméně z hlediska obhospodařované plochy se jedná o výraznou většinu zemědělské půdy. Těchto 1800 subjektů vlastní 154 tisíc vlastníků, kterým by se zastropováním snížila hodnota majetku. Totéž lze říci o více než 2 milionech vlastníků půdy, kteří v současné době propachtovávají své pozemky zemědělcům, kterých by se zastropování týkalo. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Proč NE zastropování podpor 3. Povinné zastropování by v ČR výrazně omezilo podniky, které zajišťují více než 70 % současné nedostačující produkce živočišné výroby. Např. v ČR dopadá současná míra degresivity přímých plateb na 2,6 % z celkového počtu zemědělců, kteří ale zaměstnávají více jak 42% všech zaměstnanců a chovají cca 70 % všech dojnic. V mnoha případech se také jedná o zemědělská družstva se stovkami členů, která z více jak 70 % hospodaří na pronajaté půdě. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Podniky právnických osob Podniky fyzických osob 2.1. SZP EU 2020+ Porovnání ekonomických výsledků v metodice EUROSTATu dle právní formy podnikání v zemědělství ČR: Ukazatel (v Kč/ha z.p.) Podniky právnických osob Podniky fyzických osob Produkce celkem 44 000 26 000 Z toho: Rostlinná výroba 24 000 19 000 Živočišná výroba 15 000 6 000 Ostatní výroba 5 000 1 000 Provozní dotace 12 000 10 000 Provozní dotace na produkci 27 % 38 % Čistá přidaná hodnota (ČPH) 18 000 ČPH na AWU v tis. Kč 670 560 Celk. produkce/AWU v tis. Kč 1 600 970 Živ. produkce/AWU v tis. Kč 220 AWU/ha 2,68 2,69

Proč NE zastropování podpor 4. Povinné zastropování by v ČR dopadlo na zemědělská družstva. Průměrné zemědělské družstvo u nás má 119 členů (vlastníků). Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Proč NE zastropování podpor 5. Reforma SZP by měla vést k jejímu zjednodušení. Zastropování plateb by naopak administrativní zátěž navýšilo. Prioritou by mělo být snižování administrativní zátěže, k čemuž by měla přispět také digitalizace podávání žádostí včetně vytvoření systémů, který bude zemědělce upozorňovat na blížící se termíny či nutnost vykonání určitého úkonu k splnění dotačních podmínek. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Proč NE zastropování podpor 5. Zatstropování plateb by mělo jednoznačně negativní dopad do životního prostředí, krajiny, na půdu a biodiverzitu. Zatropování plateb povede k větším plochám základních rostlinných komodit, kterými budou nahrazeny plochy pícnin. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Odmítáme povinné zastropování plateb! 2.1. SZP EU 2020+ Co chceme? Odmítáme povinné zastropování plateb! Podpory vázané na produkci zachovat na současné úrovni pro všechny státy. Souhlasíme ale se zavedením jednoduchého systému redistributivní platby, tedy vyšší finanční podpory na první hektary zemědělské půdy (např. na prvních 150 ha – návrh MZe) bez současného zastropování nebo zavedené degresivity. Vyzýváme poslance evropského parlamentu, aby nehlasovali pro povinné zastropování. Klíčový bude rozpočet, SZP do čtení v zemědělském výboru PSP,

Děkuji Vám za pozornost pycha@zscr.cz Použité zdroje: ČSÚ včetně Celní statistiky MZe včetně Zpráv o stavu českého zemědělství EK EUROSTAT DG-AGRI Interní materiály ZS ČR