Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Kriteria hodnoceni Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.3 Datum vytvoření 24. 2. 2013 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP Žák aplikuje získané poznatky při tvorbě vlastních textů. Anotace DUM Kritéria hodnocení písemné práce, konkrétní příklady, jejich vysvětlení. Metodický popis Prezentace určená žákům 3. ročníku. Vysvětlení kritérií, podle kterých se hodnotí písemná práce z českého jazyka v rámci státní maturitní zkoušky. Hodnocení Prezentace se v hodině osvědčila. Žáci pochopili kritéria hodnocení Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Kritéria hodnocení písemné práce
1 - Vytvoření textu podle zadaných kritérií A - Korespondence: text – zadání, obsah, téma B - Požadavky na naplnění komunikační situace (styl/útvar) 2 - Funkční užití jazykových prostředků s ohledem na jazykovou normu A - Pravopis a tvarosloví B - Lexikum: adekvátnost výběru jazykových prostředků vzhledem k danému stylu/textu – stylová zabarvenost slov přiměřenost pojmenování dané skutečnosti – přesnost označení, věcná stránka označení, význam 3 - Kompoziční výstavba textu A - Koheze (formální prostředky textové návaznosti) syntax (výstavba věty a souvětí) konexe (např. vazby mezi větami) odkazování v textu prostředky textové návaznosti B - Výsledná koherence textu (výsledná soudružnost textu, věcná souvislost textu) vnitřní – strukturování na odstavce vnější – úvod, stať a závěr způsob argumentace, souvislost/nesouvislost uváděných informací
1. kritérium Vytvoření textu podle zadaných kritérií Korespondence: text – zadání, obsah, téma 1A vytvoření písemné práce korespondující se zadaným tématem, skutečnost, zda text odpovídá(neodpovídá zadanému tématu) Např: Bábovka trochu jinak Zpracování: popis pracovního postupu přípravy bábovky z tyčinky Margot Žák napíše popis pracovního postupu přípravy makového závinu. Práce je hodnocena v kritériu 1A 0 body, dále je nehodnocena. Žák obdrží celkem 0 bodů, tedy neprospěl z písemné práce
1. kritérium Požadavky na naplnění komunikační situace (styl/útvar) 1B vytvoření textu ve stanoveném slohovém útvaru, ve stanovené komunikační situaci Např: Můj oblíbený moderátor Zpracování: charakteristika Žák nenapíše charakteristiku, ale vypráví o svojí touze setkat se s oblíbeným moderátorem a o setkání, které se mu povedlo uskutečnit Práce je hodnocena v kritériu 1B 0 body, dále je nehodnocena Žák obdrží celkem 0 bodů, tedy neprospěl z písemné práce
Vnitřní podmínka hodnocení Práce není dále hodnocena, jestliže v kritériu 1A, nebo 1B obdrží 0 bodů.
2. kritérium Funkční užití jazykových prostředků s ohledem na jazykovou normu Pravopis a tvarosloví 2A text vytvořený v souladu s jazykovou normou Např: Můžete zde využít posilovnu nebo masáže a jiné uvolňovací procedůry. Do jednání se také zapojili některé státy Asie. Po levé straně zelené zahrady se táhne jabloňová álej za kterou je umístěno pár menších záhonků. Nejprve bych Vás chtěl seznámit se sportama zimníma.
2. kritérium Přiměřenost a adekvátnost výběru jazykových prostředků 2B adekvátnost výběru jazykových prostředků vzhledem k danému stylu/textu – stylová zabarvenost slov např. nevhodné užívání nespisovných slov, používání slov běžného dorozumívání v útvarech administrativního stylu přiměřenost pojmenování dané skutečnosti – přesnost označení, věcná stránka označení, význam např. práce se synomymií, opakování sloves (tvary slovesa být)
3. kritérium Kompoziční výstavba textu 3A koheze (formální prostředky textové návaznosti) syntax (výstavba věty a souvětí) konexe (např. vazby mezi větami) odkazování v textu prostředky textové návaznosti
3. kritérium Výsledná koherence textu (výsledná soudružnost textu, věcná souvislost textu) 3B vnitřní – strukturování na odstavce vnější – úvod, stať a závěr způsob argumentace, souvislost/nesouvislost uváděných informací věcná správnost uváděných informací
Bodové hodnocení celkem 3 kritéria, v každém 2 podkritéria, tedy 6 oblastí hodnocení bodování 0 – 5 bodů za každé podkritérium maximum 30 bodů
Známkování 30 – 27 … výborný 26 – 22 … chvalitebný 21 – 15 … dobrý 14 – 12 … dostatečný 11 – 0 … nedostatečný Pozor na vnitřní podmínku v 1. kritériu.
Děkuji za pozornost
Seznam použitých zdrojů: www.novamaturita.cz [online]. [cit. 2013-03-10]. metodické materiály určené pro hodnotitele písemné práce státní maturitní zkoušky autentické písemné práce žáků, popř. jejich části uveřejněné se souhlasem autorů BAUMGARTNEROVÁ , GABRIELA – KAPUSTOVÁ, ANDREA. Český jazyk a literatura písemná práce. Vyd. 1. Praha: Tauris, 2012, 187 s. ISBN 978-80-87337-11-0.