ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Výukový materiál pro 6.ročník
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Měření délky pevného tělesa
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číselné množiny - přehled
Poměr.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Neguj výroky. Urči jejich pravdivostní hodnotu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Krácení a rozšiřování poměru
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
8.1 Aritmetické vektory.
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Zlomky Čísla smíšená..
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Stavební fakulta ČVUT, B407
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Zlomky a desetinná čísla
Rovnice základní pojmy.
Název školy: Soukromá základní škola Adélka, o.p.s.
12 CELÁ ČÍSLA.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Procenta Jitka Mudruňková 2014.
ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014.
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
Výpočet hmotnosti tělesa
Fyzikální veličiny.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Sčítání a odčítání racionálních čísel
Početní výkony s celými čísly: dělení
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014

Číselné množiny (množina = skupina) 2 -π -2,357 π -1/3 -√13 -3 -2 2 4 Z Z Q Q R N N 1 √2 1 000,008 5 -1 3 -57 √13 0,01 2/9 √3 -√2 N … Přirozená čísla: {1; 2; 3; 4; 5; …; } Z … Celá čísla: {-57; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; } Q … Racionální čísla : {-57; 2,357; -2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3; 1 000,008; …; } R … Reálná čísla: {-2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3;3; π; 13; 1 000,008; …; }

Přirozená čísla N = {1; 2; 3; 4; 5; …; } N (N je odvozeno od slova Nature - příroda). Používají se pro určení počtu předmětů, přírodnin apod. Také pomocí nich můžeme vyjádřit pořadí. Přirozenými čísly (čísly z oboru přirozených čísel) se v  rozumí kladná celá čísla (1, 2, 3, …).

Celá čísla Z = { … -57; …; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; 57; … } Z -4 1 2 -3 -57 4 3 -1 Z = { … -57; …; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; 57; … } (Z je odvozeno od německého slova zahlen - platit). Používají se pro vyjádření změn, porovnávání počtů (přírůstek, úbytek), vyjádření „opačnosti“ nebo dluhů. Celá čísla zahrnují: přirozená čísla  čísla k přirozeným číslům opačná a nulu

Racionální čísla Q = {-2,357; -1; 0; 0,; 2/9; 1; 2; 3;1 000,008; …; } 4 -3 -1/3 2 -2 Q 1 1 000,008 3 -1 5 -57 2/9 0,01 Q = {-2,357; -1; 0; 0,; 2/9; 1; 2; 3;1 000,008; …; } (Název pochází z latinského ratio - podíl, označení Q pochází z latinského quotient – poměr.) Používají se pro vyjádření počtu celků a jejich dílů, změn těchto počtů apod. Racionální čísla zahrnují: čísla přirozená čísla celá lze je také vyjádřit jako podíl, tj. zlomkem

Racionální čísla Každé racionální číslo lze vyjádřit zlomkem :

Racionální čísla Každý zlomek lze vyjádřit racionálním (desetinným) číslem : desetinná čísla s ukončeným desetinným rozvojem desetinná čísla s neukončeným desetinným rozvojem periodickým Vždy lze určit platnou číslici, na kterémkoli desetinném místě.

Reálná čísla R = {-2; 0; 2/9; 1; 2; -3; π; 13; 1 000, 8; …; } R -2,357 -π π -3 -2 2 -1/3 -√13 4 √2 -57 1 000,008 1 R √13 -1 3 5 0,01 2/9 √3 -√2 R = {-2; 0; 2/9; 1; 2; -3; π; 13; 1 000, 8; …; } Používají se pro vyjádření délek, obsahů, objemů, fyzikálních stavů těles a jejich změn. Čísla 2; -3; π; 13 …. nazýváme iracionální, mají neukončený desetinný rozvoj neperiodický. Nelze učit ani odhadnout platnou číslici, na kterémkoli následujícím desetinném místě. Reálná čísla zahrnují: čísla přirozená čísla celá čísla racionální

Reálná čísla R = {-2; 0; 2/9; 1; 2; -3; π; 13; 1 000, 8; …; } Graficky znázorněná všechna reálná čísla vyplňují celou číselnou osu. záporná poloosa kladná poloosa

Číselné množiny - shrnutí 2 -π -2,357 π -1/3 -√13 -3 -2 2 4 Z Z Q Q R N N 1 √2 1 000,008 5 -1 3 -57 √13 0,01 2/9 √3 -√2 N … Přirozená čísla: {1; 2; 3; 4; 5; …; } Z … Celá čísla: {-57; -3; -2; -1; 0; 1; 2; 3; 4; 5; …; } Q … Racionální čísla : {-57; 2,357; -2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3; 1 000,008; …; } R … Reálná čísla: {-2; -1; 0; 0,1; 2/9; 1; 2; 3;3; π; 13; 1 000,008; …; }