Přesnost a chyby měření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Fyzika 7. ročník Síla Anotace
64. Odhady úplných chyb a vah funkcí BrnoLenka Bocková.
CHYBY MĚŘENÍ.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Jednotky délky. Délková měřidla
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
MĚŘENÍ OBJEMU.
Měření objemu 6. ročník.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Měření délky a hmotnosti
Měření fyzikální veličiny
Opakované měření délky
Přesnost a chyby měření
Autoři:Iveta Rejnušová a Karolína Moravcová
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
OBJEM a jeho měření.
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření fyzikálních veličin
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Měříme délku s různou přesností
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Měření délky – cvičení Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Zpracování výsledků měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Měření délky Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce 2 Nejistoty měření.
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
MĚŘENÍ OBJEMU.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
MĚŘENÍ DÉLKY.
Jak postupujeme při měření délky
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Měření délky.
Princip max. věrohodnosti - odhad parametrů
F-Pn-P062-Odchylky_mereni
Transkript prezentace:

Přesnost a chyby měření Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima

Přesnost měření Při několikanásobném opakování měření stejného rozměru můžeme naměřit hodnoty, které se mohou lišit. Např. při měření délky učebny naměřili žáci hodnoty a zapsali je do tabulky: číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 hodnota 9,48 m 9,45 m 9,47 m 8,48 m 9,46 m 9,49 m 9,51 m 9,46 m

Přesnost měření Přesnost měření je dána hlavně stupnicí použitého měřidla. Za přesnost měření budeme považovat velikost nejmenšího dílku stupnice

Chyby měření Každé měření je zatíženo chybami! Tyto chyby můžeme rozdělit do tří skupin: Chyby způsobené samotným měřeným tělesem ( učebna nemusí být přesně pravoúhlá, stěny nejsou všude stejně vzdáleny ), ovlivnění tělesa měřením také nemusí být zanedbatelné ( např. měření obvodu nafouknutého balónku ).

Chyby měření Chyby způsobené měřidlem ( pásmo nebo metr nejsou úplně přesné, látkový metr se může vytahat,...) Chyby způsobené člověkem, který měření provádí ( špatně přiložené pásmo k jedné straně místnosti, chyba při přečtení hodnoty ze stupnice ) Chyba!

Přesnost a chyby měření Ke zmenšení vlivu většiny chyb postupujeme podle těchto zásad: Měříme fyzikální veličinu vícekrát Vyloučíme zjevné omyly měřícího člověka. Těmto omylům se říká hrubá chyba. číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 hodnota 9,48 m 9,45 m 9,47 m 8,48 m 9,46 m 9,49 m 9,51 m 9,46 m

Přesnost a chyby měření Ke zmenšení vlivu většiny chyb postupujeme podle těchto zásad: Určíme aritmetický průměr všech zbylých měření: hodnoty měření sečteme a vydělíme počtem měření číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 hodnota 9,48 m 9,45 m 9,47 m 8,48 m 9,46 m 9,49 m 9,51 m 9,46 m

Přesnost a chyby měření Ke zmenšení vlivu většiny chyb postupujeme podle těchto zásad: Je-li počet měření dostačující ( alespoň 10 ), a nejsou-li odchylky jednotlivých měření velké, lze výsledek měření uvést s jedním desetinným místem navíc číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 hodnota 9,48 m 9,45 m 9,47 m 8,48 m 9,46 m 9,49 m 9,51 m 9,46 m

Přesnost a chyby měření Délka místnosti je: Čárkou nad označením veličiny označujeme aritmetický průměr Tečkou nad rovná se označujeme přibližnou ( zaokrouhlenou ) hodnotu

Přesnost a chyby měření Snížit chybu můžeme také měřením několikanásobku délky. Např. měření tloušťku drátu pravítkem. Při běžném měření se můžeme dopustit velké chyby.

Přesnost a chyby měření Změříme 50 závitů namotaných na tužku. Výsledek, v našem případě 41 mm, pak musíme vydělit počtem závitů, abychom dostali tloušťku jednoho závitu a tedy drátu. 41 : 50 = 0,82 mm Zároveň jsme u pravítka s přesností 1 mm měřili s přesností padesátkrát větší: 0,02 mm